Sida 1 av 2
Diffrentialspärr....koppla ur?
Postat: lör 28 nov 2009, 16:41
av Greeken
Tjena har läst lite och som jag har förstått så om någon av bakhjulen börjar spinna så går en diffrentialspärr in och stänger av drivningen på bakhjulen tills bilen passerar 40km/h.
Min fråga är då finns det någon sätt att ta bort spärren så man har drivning på bakhjulen hela tiden även om dom börjar spinna? :D
Och följd frågan då, skulle bilen ta någon skada av detta?
Och en fråga som inte har till saken att göra, vet någon hur drivningen är på en v70 awd 2.5t
70% fram och 30% bak kanske :?:
Re: Diffrentialspärr....koppla ur?
Postat: lör 28 nov 2009, 16:50
av ketto
stämmer bra att en diff går in! Är en slungdiff i våra bakaxlar! Hur de funkar vet ja inte, inte så insatt i de ämnet!
I vanlig körning diffar den inte, skulle den diffa hela tiden finns risk att innanmätet går sönder vid svängar.... blir typ som att åka me "AGA-diff"
Ena hjulet rullar lika mycke eller snabbare?? som de andra hjulet vid sväng, me andra ord den tuggar!
Och drivningen vid vanlig körning är 95/5% tror ja de va! Sen skickar den ju mer kraft bakåt vid spinn på framhjulen!
Re: Diffrentialspärr....koppla ur?
Postat: lör 28 nov 2009, 17:30
av Greeken
Okej, va tråkigt då kan man inte lägga upp bilen på bredden med 4x4 då :( eller det kan man men man måste köra snabbare en 40km/h då..surt :(
Re: Diffrentialspärr....koppla ur?
Postat: lör 28 nov 2009, 17:58
av ketto
Greeken skrev:Okej, va tråkigt då kan man inte lägga upp bilen på bredden med 4x4 då :( eller det kan man men man måste köra snabbare en 40km/h då..surt :(
jodå, de går bra att köra på bredden, tro mig!

-)
Re: Diffrentialspärr....koppla ur?
Postat: lör 28 nov 2009, 18:25
av Uninium
Greeken skrev:Okej, va tråkigt då kan man inte lägga upp bilen på bredden med 4x4 då :( eller det kan man men man måste köra snabbare en 40km/h då..surt :(
Att få hjulen att spinna i 40km/h är nemas problemas,så du ska nog kunna åka med bredställ på icas parkering hela vintern om du vill

Re: Diffrentialspärr....koppla ur?
Postat: lör 28 nov 2009, 23:05
av Greeken
jaja, men ändå hade vart gött redan från början att ha tryck på alla 4 hjul ;)
Re: Diffrentialspärr....koppla ur?
Postat: lör 28 nov 2009, 23:09
av ~Kalle~
Ni menar att AWD inte fungerar förrän vid 40km/h? :roll: Hur är det vid starten då?
Re: Diffrentialspärr....koppla ur?
Postat: lör 28 nov 2009, 23:44
av Greeken
Jo alltså awd:n fungerar redan vid starten, men inte om bakhjulen spinner, då går spärren in och "stänger av" drivningen på bakhjulen tills man passerar 40km/h.
Så om man vill leka med bakhjulsdriften måste man upp över 40 km/h. :(
Re: Diffrentialspärr....koppla ur?
Postat: sön 29 nov 2009, 09:08
av Zeppe
Det är bara att pröva på en stor frusen is om man vill se hur det funkar.
Kör själv AWD och den spinner på alla 4 på isen från stillastående.
Kanske fel på min?
Re: Diffrentialspärr....koppla ur?
Postat: sön 29 nov 2009, 10:06
av ketto
Inge fel på din! Är bara de att diffen hoppar ur vid 40 km/h och uppåt, me andra ord finns de driv på ett hjul bak iaf!