Sida 1 av 2
Startproblem ljum motor 850SE -94
Postat: tor 26 nov 2009, 21:55
av Sunmar
Morsans bil har fått ett konstigt problem, startar bra vid kall motor , men om man kör tex 5km och stannar av för att tex. gå in till butiken en sväng så vägrar den att starta igen en stund efteråt. Motorn drar runt som den ska men känns som om tändningen vore spårlöst försvunnen och verkar nog att få bensin av lukten att dömma. När den väl stått en halvtimme eller dylikt så går den igång som ingenting har hänt och detta gäller vinter/sommar. Har bytt fördelarlock, tändkablar, rotor och tändstift. Inga felkoder på bränslesytemet, men vet inte hur man får ut tändningssystemet läst. Någon som har upplevt något dylikt ?:-/
Re: Startproblem ljum motor 850SE -94
Postat: fre 27 nov 2009, 00:51
av sidhabo
Om du inte har nåt anslutet till socket A6 för felkoder har du felkoder för tändningen+bränsle i socket A2.
Re: Startproblem ljum motor 850SE -94
Postat: fre 27 nov 2009, 09:29
av *pettson*
Endast LH jetronic har uttag A6 Eftersom dom har separat tändning. Den här bilen har FENIX inpsprutningssystem och därmed är allt integrerat och återfinns i uttag A2.
Re: Startproblem ljum motor 850SE -94
Postat: fre 27 nov 2009, 13:50
av Soljutin
Jag gissar på vevaxelgivaren som ändrar resistans med värmen, sök här på forumet
angående den givaren, finns fler som har haft liknande problem.
Re: Startproblem ljum motor 850SE -94
Postat: fre 27 nov 2009, 16:10
av sidhabo
*pettson* skrev:Endast LH jetronic har uttag A6 Eftersom dom har separat tändning. Den här bilen har FENIX inpsprutningssystem och därmed är allt integrerat och återfinns i uttag A2.
Pettsson, vet du när dom bytte från FENIX till Jetronic ?
Re: Startproblem ljum motor 850SE -94
Postat: fre 27 nov 2009, 18:05
av ~Kalle~
Re: Startproblem ljum motor 850SE -94
Postat: fre 27 nov 2009, 18:22
av *pettson*
sidhabo skrev:*pettson* skrev:Endast LH jetronic har uttag A6 Eftersom dom har separat tändning. Den här bilen har FENIX inpsprutningssystem och därmed är allt integrerat och återfinns i uttag A2.
Pettsson, vet du när dom bytte från FENIX till Jetronic ?
Jag vet inte om jag förstår frågan?
B5252 byter ALDRIG från Fenix till Lh Jetronic. Först när 4 ventilsmotorn finns i 140 och 170hk utförande är det ett annat sprut.
Re: Startproblem ljum motor 850SE -94
Postat: fre 27 nov 2009, 18:44
av sidhabo
*pettson* skrev:
Jag vet inte om jag förstår frågan?
B5252 byter ALDRIG från Fenix till Lh Jetronic. Först när 4 ventilsmotorn finns i 140 och 170hk utförande är det ett annat sprut.
Jag tänkte mera på vilken årsmodell byttes det ? För motorn listade du väl ut efter årsmodell.
Re: Startproblem ljum motor 850SE -94
Postat: lör 28 nov 2009, 02:02
av *pettson*
sidhabo skrev:*pettson* skrev:
Jag vet inte om jag förstår frågan?
B5252 byter ALDRIG från Fenix till Lh Jetronic. Först när 4 ventilsmotorn finns i 140 och 170hk utförande är det ett annat sprut.
Jag tänkte mera på vilken årsmodell byttes det ? För motorn listade du väl ut efter årsmodell.
Förlåt mej..
Sent 1999... eller tidig 2000.. när nya motorn introducerades..Alltså precis innan bytet till V70N..
Re: Startproblem ljum motor 850SE -94
Postat: lör 28 nov 2009, 10:33
av Sunmar
Det är nog säkert fenix system på denna motorn, för uttag 6 på a modulen fattas. Skall kolla felkoderna igen i uttag A2, är lite osäker om jag gjorde rätt sist jag testade. Ibland försöker den att tända till lite när man drar runt, men det räcker inte för att gå igång, verkar tillika som om tändningen fattas på några cylindrar.