Sida 1 av 1

Kass kompressor, dram om/ byta aggregatrem

Postat: tis 17 nov 2009, 23:12
av CP2
Problem, kompressorn kass, tror lagret är på god väg att skära. Är det möjligt att på min bil, AWD -00 med motor B5244T med 23 000 mil på mätaren, dra om aggregatremmen och utesluta Kompressorn? AC/ECC funkar inte ändå och jag vill inte att multiremmen/aggregatremmen ska ska gå åt skogen..

Hur dra remmen?
Var köpa rem? Artnr om man får vara så fräck?

Har kollat Pettssons sida men där fanns ingen dragning utan AC/kompressor...

Alternativa sätt? Går kompressorn att smörja upp? Byta kompressor, men om inte resten funkar ändå......tja, inget alternativ.

TACK på förhand!

Re: Kass kompressor, dram om/ byta aggregatrem

Postat: tis 17 nov 2009, 23:19
av CarMan

Re: Kass kompressor, dram om/ byta aggregatrem

Postat: ons 18 nov 2009, 09:30
av Sparkz
Så länge det inte finns ström till magneten i remskivan snurrar remskivan på kompressorn helt fritt på ett eget lager. Lagret sitter på en hals på kompressorhuset, och kompressorns axel går in i genom mitten på lagret. Eftersom man då behöver ett lager med stor innerdiameter blir det ganska stort, och alltså överdimensionerat i förhållande till belastningen. Så är det inget fel på det nu så låt det vara, det är det sista som kommer att ge sig i den änden på motorn.

Re: Kass kompressor, dram om/ byta aggregatrem

Postat: ons 18 nov 2009, 12:31
av CP2
Tack för råd, men är ändå rädd för att det är just detta lager som är kass. Elkabeln bortkopplad sendan i morse, men igår stod remskivan still ett kort slag, nåt remmen mådde så där bra av. Nu snurrar den igen, remskivan, men hur länge? Känns inte så bra. Blir väl i slutänden att byta hela kompressorn, den behöver schimsas ändå.

Tack för alla svar!

Re: Kass kompressor, dram om/ byta aggregatrem

Postat: ons 18 nov 2009, 21:25
av Sparkz
Ok... Det går att byta bara lagret, det är ett vanligt standardlager. Volvo säljer bara komplett remskiva för 2-3000:- men ett lager går att köpa för en hundralapp eller så. Skruva loss kompressorn från motorn, släpp ev. ner hjälpramen lite för att komma åt med avdragare. Det går att göra utan att släppa ut gasen.

Det blir nog svårt att dra om remmen, jag antar att din rem är dragen så här räknat motsols: Vev - generator - AC - servo - spännare?

Re: Kass kompressor, dram om/ byta aggregatrem

Postat: tor 19 nov 2009, 13:11
av CP2
Det blir i så fall en variant som liknar chimsning? Systemet är tomt på gas i alla fall, så om jag tar bort kompressorn lär inte göra nån skillnad.
Finns det nåt skoj art.nr på lagret? :-) Samt lämligt ställe att handla på?

Mvh

Re: Kass kompressor, dram om/ byta aggregatrem

Postat: fre 20 nov 2009, 00:40
av Sparkz
När man shimsar tar man bara loss tryckplattan, nu ska remskivan dras loss också. Det sitter nog en låsring där också...

Jag har tyvärr inte beteckningen på lagret, då får mäta när du får loss det om ingen annan kan hjälpa till. Google hittade en lista med nr och mått: http://user.tninet.se/~sbp499m/pdf/enra ... llager.pdf
Går att hitta nästan överallt, Järnia, Jula, http://www.kullager.se... Biltema har, men man kanske ska undvika det allra billigaste när det ändå är lite jobb att byta.