Sida 1 av 1
Turbon paj igen? Kan man köra utan?
Postat: tor 12 nov 2009, 18:38
av Hygglo
Bytte turbo i min V70awd -98 i våras till en överdimension samt chip.. Bilen gick kanoon bra ~250 hk å en jäkla massa vrid. laddade ca 1,3-1,4 bar..Bytte också alla slangar och oljefälla mm till vevhusventilationen vid snurr bytet..
Nu har jag fått samma fel på bilen igen som det var före turbobytet.
=Olja i intercoolern + att den drar lite vatten..
Det är ingen Biltema Kina turbo utan en "Riktig" snurra som sitter i. Och mecken som gjorde jobbet har rätt stor erfarenhet av dessa jobb..
Dock får jag inte tag i han nu.
Eftersom bilen är tantens ögonsten och hon inte vill byta den mot något annat så måste den fixas till..
Min tanke var då: Kan man montera ett grenrör Alt. en adapterplatta istället för turbon och plugga olje/vatten ledningarna så att man får en "vanlig" motor? visserligen slö men billigare än att köpa en turbo för 7k igen..
Är det något mer som måste göras om det nu går att köra utan turbon??
Re: Turbon paj igen? Kan man köra utan?
Postat: tor 12 nov 2009, 20:49
av Sparkz
En turbo har lägre kompressionsförhållande än en sugmotor, så den blir inte bara "lite slö", utan knappt körbar.
Det är inte så att du har blåst toppackningen och har en halvtät vevhusventilation och det orsakar problemen med olja och vatten? Är det en 2,5L? Har hänt att cylindrarna spricker om man laddar lite hårt...
Re: Turbon paj igen? Kan man köra utan?
Postat: tor 12 nov 2009, 21:48
av CarMan
reklamation kanske?
kan ju vara så att det är saker o ting som inte håller när man laddar på för mycke...
som svar på frågan sp kan du inte bygga om bilen till sugmotor
Re: Turbon paj igen? Kan man köra utan?
Postat: tor 12 nov 2009, 22:22
av Hygglo
Hmm ok.. tack för era svar.. blir till å få frugan att sälja den då... vad den nu kan vara värd.. men 25k borde man ju kanske få iallafall...
Den är i övrigt väldigt fin å välservad.. å en hel pärm med kvitton på div servicar finns ju..
Re: Turbon paj igen? Kan man köra utan?
Postat: fre 13 nov 2009, 09:19
av *pettson*
Ta en titt på oljekylningen.. Om bilen går normalt så bör det inte vara några problems maskinellt. Dom flesta *topplockshaverier* är i själva verket en sprucken oljekylning. Oljekylningen sitter ju i ordinarie vattentank på kylaren.Och som sagt inget ovanligt med att oljan läcker ut i kylaren då oljetrycket är högre än vattentrycket. Åtgärdas genom att byta kylare.
Re: Turbon paj igen? Kan man köra utan?
Postat: fre 13 nov 2009, 11:53
av Hygglo
*pettson* skrev:Ta en titt på oljekylningen.. Om bilen går normalt så bör det inte vara några problems maskinellt. Dom flesta *topplockshaverier* är i själva verket en sprucken oljekylning. Oljekylningen sitter ju i ordinarie vattentank på kylaren.Och som sagt inget ovanligt med att oljan läcker ut i kylaren då oljetrycket är högre än vattentrycket. Åtgärdas genom att byta kylare.
Borde det då inte vara rätt mycket olja i kylarvattnet??
För mig är det tvärtom vatten i oljan.. fast det är inte mycket, bara tillräckligt för att oljan ska se lätt gul/grå aktig ut.. Har hört en del säga att det är normalt med kondens i dessa motorer..
Dock då hamnar den mesta oljan på marken ca 1,5-3 dl på 3 timmar efter att man kört bilen.
Och oljan kommer ner precis där nedre slangen till intercoolern går in droppar från "plasthaskåpan"
Re: Turbon paj igen? Kan man köra utan?
Postat: fre 13 nov 2009, 16:20
av *pettson*
Nej det måste inte bli mycket olja i vattnet. Sprickorna som blir är mycket små. Det blir tillräckligt för att färga.
Men det svåra är att artbestämma din olja i vattnet. Frågan är VART har du sett detta? Oljelocket? Oljestickans övre del?
Först av allt så blir det kondens om inte oljan blir uppvärmd, körs bilen endast korta sträckor så blir det fort sludge. Den blir då som du beskriver lite gulaktigt krämig i konsistensen. Att den droppande oljan kommer ifrån intercoolerkåpan beror nog mest på att det står olja i intercoolern sedan tidigare haveri? Det finns en verkstadsanvisning om hur man gör ett dräneringshål i intercoolern för att inte få såna här oljedropp. Menar 1.5- 3dl olja gör att det sjunker extremt fort på oljestickan. Sjunker nivån på den i samma fart?
Re: Turbon paj igen? Kan man köra utan?
Postat: fre 13 nov 2009, 19:34
av ÄRRet
inlägg raderat, läs på forumsreglerna tack /
Grammse
*Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Skriv inget som kan vara kränkande för enskild person. Vi moderatorer behöver inte motivera varför ett inlägg raderas eller varför en avstängning har skett. Följs reglerna och du agerar med allmänt hyfs skall det nog inte vara några som helst problem.