Sida 1 av 1

850 GLT -96 Dör hur som.

Postat: lör 07 nov 2009, 18:30
av Robin424
Hej!

Jag köpte mig en 850 GLT 96a för ett tag sen, mätarställning idag är 31000~, med vetskapen att den dör efter cirka 50 mil körda. Jag hade den ungefär i tre veckor, och den dog väldigt olika, ibland efter 30 mil, ibland efter 8 sen 20. Alltså, helt olika..

Förra ägaren antog att problemet var styrenheten, eftersom enligt honom hade han försökt fixa alla andra kända problem. Vad han hade testat har jag ingen aning om, men han verkade väldigt ärlig av sig. Annars hade han inte berättat om problemet att bilen dör från första början.

Men jag hittade mig en ny styrenhet på blocket för 500kr, denna till en 850GLT 97a. Satte i boxen och bilen gick som en klocka. Den dog inte på 2 - 3 veckor, innan dog den den kanske varannan / var tredje dag. Så inget tvivel på att detta löste problemet, tills igår på väg till jobbet.

Den dog precis på samma sätt som innan jag bytte boxen, fick igång kärran efter cirka 5 minuter och körde vidare. Idag har den dött FEM gånger på två timmars körande, och jag förstår ingenting.

Bilen har fin tomgång vanligtvis. Men när man börjar bromsa ner inför ett röljus eller liknande, bluddrar den till och man känner hur servot dör i ratten samtidigt som instrument panelen lyser upp alla lampor som finns. Då vet man att det är dags att rulla åt sidan. Sedan startar den inte direkt, man får vänta i cirka 4 - 5 minuter innan den går igång. Sitter jag och försöker starta en gång i minuten, får jag vänta längre. När man väl väntat en stund, och startar, får jag nog ge den lite extra gas så kommer den.

Jag är extremt tacksam för all hjälp jag kan få. Bilen är i extremt bra skick bortsett från detta problemet. Därför vill jag verkligen få löst detta. Om det är något mer jag kan förklara, kolla eller göra för att hjälpa er så är det bara skriva. Som ni märker kan jag inte särskillt mycket om bilar. Men jag har en storebror som hjälper mig, men ville ändå på eget initiativ ta reda på lite information. Han är också ett frågetecken just nu.

Ha nu en fortsatt trevlig lördagskväll. Så kikar jag in här imorgon och hoppas på svar. Allt räknas!

Bästa hälsningar,
Robin

Re: 850 GLT -96 Dör hur som.

Postat: lör 07 nov 2009, 18:37
av #27
Kan var någon kallödning i bränslepumpsrelät kanske.

Re: 850 GLT -96 Dör hur som.

Postat: lör 07 nov 2009, 21:23
av RoadRunner1
Låter ju mer som det gamla klassiska bränslepumpsreläet som spökar när symptomen är identiska med de jag själv upplevde.

Re: 850 GLT -96 Dör hur som.

Postat: sön 08 nov 2009, 05:32
av ericsson88
Hejsan hade detta problem med min med 1 tag 850 GLT 1992 alla trodde de va bränsle pumpsrelä osv jag lämnade in min på volvo verkstaden då va impulsgivare svänghjul och kamaxelgivaren paj och då betede den sig så där

så kan säkert mkt väl va detta fel för dig med

Re: 850 GLT -96 Dör hur som.

Postat: mån 09 nov 2009, 13:39
av Robin424
Tack för era svar!

Jag skall kika över detta, löda och ordna nya delar om så behövs.

Men känner fortfarande att jag behöver fler alternativ på problem.

Så om någon vet något annat jag kan hitta på, snälla posta här. Är extremt tacksam!

/Robin

Re: 850 GLT -96 Dör hur som.

Postat: mån 09 nov 2009, 16:08
av Oscarr
Min 850 glt 92 dog och helt plötsligt ibland, lämnade in på volvo och dem bytte kamaxelgivare. totalt kostade det 1500kr

Re: 850 GLT -96 Dör hur som.

Postat: mån 09 nov 2009, 16:34
av #27
Har du några felkoder?

Re: 850 GLT -96 Dör hur som.

Postat: tis 10 nov 2009, 01:19
av Robin424
Skall läsa av felkoder imorgon. Hade ingen aning om vad det var. Får hjälp av bror min. Postar väll imorgon efter jobbet!

Fler svar uppskattas.

Tack!

/Robin