Sida 1 av 1

Schematisk bild över vacuumslangar för en S70 2,5 GLT -98

Postat: ons 04 nov 2009, 06:47
av PowerCheez
Hej hej!
Bil: S70 2.5 GLT Aut.
Min lambdalampa lös och jag hade problem med felkoder som angav följande:

p0300 Random/multiple cylinder missfire
p0302 Cylinder 2 missfire
p0172 System too rich

efter byte av tändstift, tändkablar, fördelarlock och rotor och därefter nollat felkoderna körde jag nästan 40 mil utan problem. Men sedan, efter att bilen stått över natten i minusgrader, startade den fint, och så länge motorn var kall var det inga problem, men när motorn började bli varm fick jag tillbaka p0172 och lambdalampan tändes igen.
Jag funderade på om det finns någon kallstartsventil eller så som hänger sig och inte stänger ordentligt när den börjar bli varm.

Några idéer?

MVH Dennis Börjesson

Re: Lambdalampan

Postat: ons 04 nov 2009, 14:16
av *pettson*
1. Du har inte sett nån lambdalampa tändas. Lampan indikerar risk för ökade emissionsutsläpp. Det finns ett 30tal koder knutna till lampan varav lambdans olika funktioner är sådär 5 av dom eller nåt. Även en slirande automatlåda tänder lampan.

2. Varför envisas alla med att köpa sej en felkodsläsare helt utan tabeller? Att ha ett nummer är bra men som du märkt så ger det inte särskilt mycket utan mera tabeller. Även google fungerar. Även här fungerar det också att söka.

Nog om det. Om vi översätter koden till svenska så får vi att systemet klagar på för fett med bränsle. Att systemet klagar är ju bra. Då verkar det ju som om att lambdan trots allt gör sitt jobb med att sniffa på avgaserna.
Troligen har du en vacumläcka på insugs sidan. Kika på om du har en gummiböj sitter på insugets kortsida mot termostathuset. Troligen är den av isåfall.

Re: Lambdalampan

Postat: sön 08 nov 2009, 13:56
av PowerCheez
*pettson* skrev:1. Du har inte sett nån lambdalampa tändas. Lampan indikerar risk för ökade emissionsutsläpp. Det finns ett 30tal koder knutna till lampan varav lambdans olika funktioner är sådär 5 av dom eller nåt. Även en slirande automatlåda tänder lampan.

2. Varför envisas alla med att köpa sej en felkodsläsare helt utan tabeller? Att ha ett nummer är bra men som du märkt så ger det inte särskilt mycket utan mera tabeller. Även google fungerar. Även här fungerar det också att söka.

Nog om det. Om vi översätter koden till svenska så får vi att systemet klagar på för fett med bränsle. Att systemet klagar är ju bra. Då verkar det ju som om att lambdan trots allt gör sitt jobb med att sniffa på avgaserna.
Troligen har du en vacumläcka på insugs sidan. Kika på om du har en gummiböj sitter på insugets kortsida mot termostathuset. Troligen är den av isåfall.

Jag har tabeller. Som du kanske såg så står det "p0172: System too rich" min fundering var vad som orsakar det. Men efter lite mer efterforskning gissar jag att det är någon vacuumslang som läcker. Min automatiska följdfråga blir om någon vet var man kan få tag på en schematisk bild över vacuumslangarna till en 2,5-liters GLT UTAN turbo. Jag hittar bilder för en uppsjö av turbomodeller på nätet, men ingen utan turbo.

Förövrigt refererar jag till den som lambdalampa eftersom det är en lampa med en lambdasymbol. Märk väl att jag inte sa lambdasondslampa, som många andra, utan just lambdalampa.

Re: Schematisk bild över vacuumslangar för en S70 2,5 GLT -98

Postat: sön 08 nov 2009, 15:48
av Taxen47
Jag har en "dekal" på insidan av motorhuven,som visar anslutning av vakuumslangar.

Re: Schematisk bild över vacuumslangar för en S70 2,5 GLT -98

Postat: sön 08 nov 2009, 16:07
av PowerCheez
Taxen47 skrev:Jag har en "dekal" på insidan av motorhuven,som visar anslutning av vakuumslangar.
Har du möjlighet att skicka en bild på den, för jag har inte sett någon sådan på min bil.