Sida 1 av 1
olja i kylvattnet + hårda kylslangar
Postat: mån 02 nov 2009, 21:34
av Stillborn
ja vad ska jag säga trodde jag lyckades med bilen nu men icke,
Olja i kylsystemet och jag tycker att kylslangarna är bra hårda
Märkte det genom att det började läcka kylvatten genom locket i kärlet
Vad kan det vara ? Kylaren eller toppen ? Turbon?
Kan ju tillägga att jag kört en vecka sen jag bytte toppackning ,termostat ,vattenpump
Håller på att bli galen , har fan strulat i evigheter nu
Tacksam för all hjälp/tips
, ha re gött alla
Re: olja i kylvattnet + hårda kylslangar
Postat: mån 02 nov 2009, 21:57
av Marlboroman
Olja i vattnet ger ju inte så många alternativ: kylaren eller toppackningen, såvida du inte råkar ut för en spricka i topp eller block då. Men blir slangarna riktigt hårda så lutar det ju åt packningen.
Re: olja i kylvattnet + hårda kylslangar
Postat: mån 02 nov 2009, 22:23
av Stillborn
jadu det där med håda slangar , jag menar jag körde väl nån mil idag och dom borde väl bli bra hårda , kan inte oljetryck gå ut i kylsystemet? Hur hårda ska slangarna bli egentligen finns det nån tumregel ?
Re: olja i kylvattnet + hårda kylslangar
Postat: mån 02 nov 2009, 23:19
av Marlboroman
Det går att få olja och vatten att blanda sig, om väggen mellan vatten och oljekylare spricker, vilket händer ibland. Nu kommer jag inte ihåg vilket år man går över till den andra varianten på oljekyl. Men på en -97:a så borde den ju fortfarande sitta ihop med vattenkylaren, suny på dem 2 extra slangarna som går in på vänster sida på kylaren om man står framför bilen.
Re: olja i kylvattnet + hårda kylslangar
Postat: tis 03 nov 2009, 10:11
av Stillborn
hur länge klarar sig en motor utan oljekyl då? Tänkte att man ska koppla ihop olje slangarna och kolla om det läcker vatten igenom oljehålet
Sen så måste jag ju fråga om komptest , kan en trasig toppackning inte ge utlag via ett komptest ?
Re: olja i kylvattnet + hårda kylslangar
Postat: mån 16 nov 2009, 18:14
av Stillborn
en liten update !
Oljan i vattnet verkar ha avtagit lite sen jag sköljde ur systemet en gång , testade även kylaren genom att koppla ihop vattenslangarna och kolla efter olja men det kom inte ut njågon olja
Men märkte efter det att den drar lite vatten, fyller på vatten och kör en sväng kollar jag i kärlet medans jag har bilen på tomgång så stiger nivån i kärlet men när jag sedan slår av bilen så sjunker nivån direkt, ska det vara så? Låter jag sedan bilen stå över natten och kollar nivån så har den sjunkit tills jag vrider upp locket då släpps trycket ut och vattnet bubblar upp , men står den länge så är behållaren tom har aldrig varit med om det på någon av mina bilar och va fan kan det va ? Turbon ? Trycker även ur sig olja ur påfyllninglocket för oljan ...