Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av netmunk
#1636
Hej!

Kan man ta reda på om bilen har omprogramerad styrbox? Bilen är en V70 XC från 98.

Vad bör bilens tophastighet vara på planmark, orginal? Bilen har Automatlåda.

Mvh netmunk
Användarvisningsbild
av Ramon
#7424
Ja, det är klart man kan ta reda på det. För det första kan det synas på bult/skruv som styrboxen är fastskruvad med. Original brukar styrboxen, eller ja själva "skyddet/lådan" som boxen sitter under, vara ditskruvad med bult som har halvrund skalle. Det är alltså en specialskruv vars huvud ser ut som ett vanligt, sedan när man skruvat åt med rätt moment så "lossar" en del av skruvhuvudet och därefter har bultarna halvrunda skallar som man inte kan skruva ur bara sådär. Ifall du inte har sådana skruvar så kan det hända att styrboxens "skyddskåpa" eller vad man skall kalla det, varit öppnad, och denna öppnar man i princip endast då man chipptrimmar eller ifall boxen pajar, vilket är tämligen ovanligt... Men det är ändå inte säkert att bilen är chippad för det, för chipföretaget kanske satte på sådana specialskruvar efter omprogrammering... eller så kan det hända att du inte hade sådana skruvar monterade original vilket inte ska och är ofta inte fallet. Men detta är ett sätt. Sedan så kan det ju synas ifall du tar en titt på styrboxen, brukar ju synas någon dekal eller så från trimföretaget på boxen. Ytterligare sätt är att se hur pass mycket turbon laddar, hur många bar? Fast då behöver du ju ha en laddtrycksmätare monterad.


V70XC från 2000 har i alla fall en toppfart på 250km/h, så det är nog i princip samma som gäller årsmodell 98. Fast bilen i fråga behöver ju inte få en högre topphastighet bara för att den är chippad, viktigt att komma ihåg, kan ju ha mappat den så att den axxar bättre osv.
Användarvisningsbild
av Elvis
#8704
Anslut en graderad laddtrycksmätare. Är laddtrycket högre än ~0.4 bar är det sannolikt trimmat.

Toppfarten för V70AWD är 220 km/h (enligt Volvos V70-försäljningsbroshyr 1997), så en XC lär ju toppa ungefär detsamma.
av JML
#9549
Bilen behöver inte vara chippad den kan däremot ha blivit mappad med en ppc box eller dyligt kolla runt med polare och så om ngn har en box som du kan låna och kolla med BSR pcc system så står det om den är tirmmad eller om den skall trimmas :D
Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]

Jag har samma ljud bakifrån på min v60[…]

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]