- tis 19 apr 2005, 23:00
#7424
Ja, det är klart man kan ta reda på det. För det första kan det synas på bult/skruv som styrboxen är fastskruvad med. Original brukar styrboxen, eller ja själva "skyddet/lådan" som boxen sitter under, vara ditskruvad med bult som har halvrund skalle. Det är alltså en specialskruv vars huvud ser ut som ett vanligt, sedan när man skruvat åt med rätt moment så "lossar" en del av skruvhuvudet och därefter har bultarna halvrunda skallar som man inte kan skruva ur bara sådär. Ifall du inte har sådana skruvar så kan det hända att styrboxens "skyddskåpa" eller vad man skall kalla det, varit öppnad, och denna öppnar man i princip endast då man chipptrimmar eller ifall boxen pajar, vilket är tämligen ovanligt... Men det är ändå inte säkert att bilen är chippad för det, för chipföretaget kanske satte på sådana specialskruvar efter omprogrammering... eller så kan det hända att du inte hade sådana skruvar monterade original vilket inte ska och är ofta inte fallet. Men detta är ett sätt. Sedan så kan det ju synas ifall du tar en titt på styrboxen, brukar ju synas någon dekal eller så från trimföretaget på boxen. Ytterligare sätt är att se hur pass mycket turbon laddar, hur många bar? Fast då behöver du ju ha en laddtrycksmätare monterad.
V70XC från 2000 har i alla fall en toppfart på 250km/h, så det är nog i princip samma som gäller årsmodell 98. Fast bilen i fråga behöver ju inte få en högre topphastighet bara för att den är chippad, viktigt att komma ihåg, kan ju ha mappat den så att den axxar bättre osv.