Sida 1 av 2
Motorbyte 850 -97
Postat: mån 02 nov 2009, 09:01
av Tofulus
Hej,
har en 855 GLT -97, med 2,5 liters turbomotorn, har kommit fram att motorbeteckningen är B5254T.
Saken är den att motorn har börjat "knacka" lite elakt när man accelererar, och när jag plockade bort tändstiftshatten från 3:ans cylinder slutade knackandet. Bekanta har sagt att det kan vara kolvtappens lager som håller på att ge upp, eller något lager vid vevstaken, är inte så insatt i detta med motorer...
Har hört lite med en verkstad, och en reparation eller eventuellt byte av motor blev aktuellt.
Nu till frågan: Passar en B5254T-motor från äldre V70 direkt i 850:n, eller är det skillnader på motorfästen, elektronik...?
Eller sedan en T5-motor från en 850, passar en sådan, eller är det skillnad på elektronik och motorfästen? Kan tillägga att bilen är automat.
Tacksam för vettiga svar!
Mvh,
Tofulus
Edit: Bilen är en Usa-import.
Re: Motorbyte 850 -97
Postat: mån 02 nov 2009, 11:01
av Marlboroman
En glt med turbomotorn...? B5254T satt annars normalt sett bara i AWD och utländska glt, men det står ju iofs finland i infon :) . Den versionen på lättrycksturbo fram till 99 som sitter i s/v70 är samma motor. Dock bör man ha koll på om man har en fwd eller awd då dem inte har samma block. Till en awd lär manha ett awd-block, medans man kan efter vissa modifieringar montera ett awd-block i en fwd. T5-motorn passar om det är en fwd, men då lär man göra om en del för att det ska funka någorlunda med styrboxen.
fwd = framhjulsdriven.
Re: Motorbyte 850 -97
Postat: mån 02 nov 2009, 20:02
av Tofulus
Ok, tack för detta. Har tänkt höra med några verkstäder i närområdet vad det skulle kosta att göra en motorrenovering, har funderat på nya kolvringar, möjligtvis kolvar också, alla packningar/tätningar/o-ringar som man kommer åt i motorn, nya lager mm. Om någon kan ge ett riktpris vad detta kan tänkas kosta, så man inte blir blåst på flera tusenlappar... Och ifall detta blir för dyrt så blir det väl att söka ny motor.
Re: Motorbyte 850 -97
Postat: mån 02 nov 2009, 20:07
av ~Kalle~
Vet att på opel vill de ha 16.000kr för en liknande operation om jag minns rätt.
Re: Motorbyte 850 -97
Postat: mån 02 nov 2009, 21:20
av Marlboroman
Tofulus skrev:Ok, tack för detta. Har tänkt höra med några verkstäder i närområdet vad det skulle kosta att göra en motorrenovering, har funderat på nya kolvringar, möjligtvis kolvar också, alla packningar/tätningar/o-ringar som man kommer åt i motorn, nya lager mm. Om någon kan ge ett riktpris vad detta kan tänkas kosta, så man inte blir blåst på flera tusenlappar... Och ifall detta blir för dyrt så blir det väl att söka ny motor.
Med tanke på att dessa motorer slits hårt i cylindrarna så är nya kolvar ett måste vid en seriös renovering, om det ens går att återanvända blocket. En normalseriös renovering hamnar på 15-20.000:- om man gör allt jobb själv och sen kan det öka lite beroende på vilka krav man har och exakt vad man gör. Låter man en firma göra jobbet blir det ju arbetskodtnad med och då lär slutnotan bli dyr.
Re: Motorbyte 850 -97
Postat: tis 03 nov 2009, 14:46
av Tofulus
"Om det ens går att återanvända blocket" :shock: Trodde Volvos motorer var evighetsmaskiner, hade tydligen fel där... Är iaf inne på att reparera motorn, hoppas blocket är i bra skick. Effekten finns kvar och den går jämnt även om den är körd 300.000 km med. Skall ikväll till verkstaden med bilen för att meken skall få titta lite på den och möjligtvis ge ett riktgivande pris. Hoppas bara blocket inte är allt för slitet
Återkommer ikväll/imorgon med domen! :)
Re: Motorbyte 850 -97
Postat: tis 03 nov 2009, 15:50
av Marlboroman
Lättryckarna klarra sig lite bättre då dem har något längre vevstakar, men cylindrarna slits hårt i dessa motorer. Mitt block va det på vippen att det gick att återanvända trots 0,4mm uppborrning, vi fick göra en extra mätning av cylindrarna efter borrning eftersom det bara var enstaka hundradelar att spela på. Och de hade min gått 23500 mil. Pettson fick ju skrota sitt block och då hade hans motor gått ytterligare 10.000 mil och det enda andra alternativet hade varit en omfodring. Rödblocken går hur länge som helst, men vitblock före 2000 slits hårt, tyvärr.
Re: Motorbyte 850 -97
Postat: ons 04 nov 2009, 14:08
av *pettson*
Det hade gått 41.000 mil och var trattformat i loppen. 0,7mm skiljde det mellan strax under vändningspunkten och 7cm ned..
Detta mätt i gapet på en kolvring.
Re: Motorbyte 850 -97
Postat: ons 04 nov 2009, 23:37
av jockas
*pettson* skrev:Det hade gått 41.000 mil och var trattformat i loppen. 0,7mm skiljde det mellan strax under vändningspunkten och 7cm ned..
Detta mätt i gapet på en kolvring.
Fyfan, då är det illa :o Hur gick motorn? Man kan ju tänka sig att endel vevhusvent borde det vara på en sådan sliten motor, speciellt innan kolvarna blivit varma och spelet minskat något?
Re: Motorbyte 850 -97
Postat: tor 05 nov 2009, 10:08
av *pettson*
jockas skrev:*pettson* skrev:Det hade gått 41.000 mil och var trattformat i loppen. 0,7mm skiljde det mellan strax under vändningspunkten och 7cm ned..
Detta mätt i gapet på en kolvring.
Fyfan, då är det illa :o Hur gick motorn? Man kan ju tänka sig att endel vevhusvent borde det vara på en sådan sliten motor, speciellt innan kolvarna blivit varma och spelet minskat något?
den gick alldeles utmärkt faktiskt. tog en del olja. gå in på min hemsida så ser du hur den såg ut när jag klöv den. Och vad jag byggde istället.

-)