Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Hoppas någon volvo kille eller tjej kan hjälpa mig där ute nu!

Är så att motorlampan/Elektroniklampan lös när bilen införskaffades och felkod på magnetventilen..

Böt ut magnetventilen/Turboregleringsventilen och lampan lyser fortfarande..

Bilen går in i nödläge och blir slö då turbon slås ifrån vid en snabb accelirering och även när man stämplar och den växlar mellan 4 och 5 växeln och ligger då på 5 tusen var ungefär, den slår ifrån precis innan den ska växla till 5an, det är en aútomat som ni kanske förstår.. :p

Men verkar som insugs slangen som går från uftmassemätaren är lite sönder vid införstningen vid en massa vaccum slangar som kommer från magnetventilen m.m.. ska fotta detta.. men vet inte om lampan tänds då bilen tar tjuvluft vilket kan vara felet.. eller va ska jag kika på annars? bilen går jättebara innan den går i nödäge.. men finns det några säkra kort att kika på ??

Tacck för ni ställer upp och hjälper mig! =)
Mvh Kim
om felkoden säger nått med magnetventil, så mpste du kolla vad det är den säger (kan vara hörhög, låg sinnal eller så)
det ehöver ju inte var fel på ventilen, det sitter väll nån kabel mellan en & motorstyrenheten.

jag vet ju inte vad du har för felkod, man det kanske är så att magnetventilen reglerar, men inte restan av systemet, typfel kopplat eller trasiga vakunslangar m.m.
Tackar för svaret! =)

Ska ta reda på va som kan vara felet.. kan det hända att om nu kontakten vid slangen från lmm ner till turbon skulle läcka.. tänds då lampan? turbon får då för högtturbotryck? den slår ju in i nödläge så tänkte om de skulle räcka för att turbon ska gå i nödläge och varna på diagnoseringen på just magnetventilen?...

Men en felsökning ska göras igen, men magnetventilen är bytt mot en ny så borde vara något annat i vaccum väg??

Mvh Kim
av Udenius
Bilen går in i nödläge och blir slö då turbon slås ifrån vid en snabb accelirering och även när man stämplar och den växlar mellan 4 och 5 växeln och ligger då på 5 tusen var ungefär, den slår ifrån precis innan den ska växla till 5an, det är en aútomat som ni kanske förstår.. :p
5000 rpm med en D5252T? Eller läser jag fel? Då lär du ju passerat varvtalsspärren eller?
Har köpt bilen nydligen och vid 5 000 växlar den, dock vet jag inte mycket om motornamn osv tyvär.. vill lära mig mer men är en blåst billackerare :P hehe

Svårt att förklara.. får uppsöka en volvo meck och få en bättre beskrivning om vad som kan vara fel i vaccum väg då den helatiden markerar magnetventilen som har ett fel.. vet inte när varvstoppen slår in men automater brukar ju växla vid 5 000 varv? :P

Mvh Kim
En diesel med automat ska absolut växla före 5000varv, rödmarkeringen ligger på drygt 4000varv håller du plattan i mattan hela tiden eller? Växlar den aldrig före 5000?
Får ursäkta min osäkerhet i svar..

Bilen växlar när man trycker på vid 4500 varv eller tidigare! =)

Har varit ute och filmat hur bilen går nyss.. slänger upp en film snart.. den går helt som den ska men sedan går den i nödläge och känns bra slö då.. händer inte mycket om man trycker till gasen efter detta..

Men ja jag vet nte va som är felet.. den felkod som kommer upp är på magnetventil/turbotrycksregulatorn..

Hoppas någon känner igen detta och inte är turbon som gett med sig :/
Mvh Kim
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)