Sida 1 av 1
Startproblem 850
Postat: lör 26 nov 2005, 13:35
av Drillo
Hej
Har en Volvo 854 S -95:a som vägrar att starta. Den ger inga felkoder.
Vid start försök verkar det som den försöker tända på 1 cylinder vid ungefär vart 10:e varv.
Har kollat med ett löst stift och den får ström OK.
Kammremmen har några mil på nacken och jag undrar om den kan ”kugga” över eftersom den inte är av. (Jag hade det problemet på en Opel Omega)
Bilen gick som en klocka när jag parkerade bilen. 10 minuter senare när jag försökte starta uppförde den sig som ovan.
Drillo
Re: Startproblem 850
Postat: lör 26 nov 2005, 16:48
av Mysko
Drillo skrev:Hej
Har en Volvo 854 S -95:a som vägrar att starta. Den ger inga felkoder.
Vid start försök verkar det som den försöker tända på 1 cylinder vid ungefär vart 10:e varv.
Har kollat med ett löst stift och den får ström OK.
Kammremmen har några mil på nacken och jag undrar om den kan ”kugga” över eftersom den inte är av. (Jag hade det problemet på en Opel Omega)
Bilen gick som en klocka när jag parkerade bilen. 10 minuter senare när jag försökte starta uppförde den sig som ovan.
Drillo
Möjligen sur. Håll fullgas å nöt länge på startmotorn å se om den inte börjar tända till mera. Hade du kört en kort sträcka innan? I sånna fal har den spolat i så pass mycket soppa i cylindrarna att den inte hunnit förbränna allt.
Postat: sön 27 nov 2005, 20:39
av Rob1
for meg høres det ut som registerreimen ! ! !
ta ut pluggene å sjekk at det er gnist på alle, gjør dem ren med en stålbørste og sett den i.
har du gnist på alle pluggene, og de er rene, og sylindrene ikke er oversvømt med bensin så er det reg reimen...
Postat: lör 03 dec 2005, 15:22
av Drillo
Jag satte i nya stift och efter 1 batteriomladdning startade den.
Vad är tändföljden på den?
Den går "lite" ryckigt efter att jag rivit runt med kablarna
Postat: sön 11 dec 2005, 10:28
av Baltazar
kollat fördelar lock ? mätt upp tändkablar ?
Postat: sön 11 dec 2005, 12:28
av Drillo
Allt kollat och fixat bilen går som en klocka igen
Tack allesamman :D
Postat: sön 11 dec 2005, 13:34
av Baltazar
lust och dela med dig vad problemet var ?
Postat: tor 16 mar 2006, 19:02
av Quaint
Jag har precis samma fel på min 855 -94 SE.
Vore kul att veta vad felet är.
Enligt "Bosse bildoktorn" så kan det vara nått med lyftarna och att man
har för seg olja i så att lyftarna stannar i öppet läge..
Kan detta stämma ? isf skulle tunnare olja lösa problemet.
Luktar soppa när man kör runt på starten. bara o mala o mala tills denstartar.
Postat: fre 17 mar 2006, 06:00
av *pettson*
Quaint skrev:Jag har precis samma fel på min 855 -94 SE.
Vore kul att veta vad felet är.
Enligt "Bosse bildoktorn" så kan det vara nått med lyftarna och att man
har för seg olja i så att lyftarna stannar i öppet läge..
Kan detta stämma ? isf skulle tunnare olja lösa problemet.
Luktar soppa när man kör runt på starten. bara o mala o mala tills denstartar.
Om du har en SE som är lika trög varje gång så KAN det vara kamaxelgivaren.. Fenix systemet som sitter på SE har nämligen förmågan att fungera utan,, men den är just trögstartad och går sen lite oroligare än annars utan givaren.
En GLT med lh går inte att starta med felaktig givare.. men den går däremot om den redan är igång..
Motronic (turbo) stannar omedelbart om givaren lägger av.. och går inte heller att starta utan givaren.
Myten om tryckarna är fantastisk..inte ens om du skulle fylla upp med bakaxelolja(80W90) skulle tryckarna kunna försena en ventils stängning..
framförallt skulle den inte lyckas med 10 ventiler .. eller 20...
Postat: fre 17 mar 2006, 14:35
av Quaint
Nej det är bara i bland som den är seg startad. Tidigare har jag bara
upplevt detta efter tvätt med högtryck som jag frågat i nån annan tråd här.
Men denna tråden beskrev felet klockrent :!:
Kan det vara glapp till givaren och var sitter den ?
Kan jag titta själv som lite "gör det självare"?
1k tack!