Sida 1 av 1

855 GLT20v -97 dör när man kör

Postat: sön 25 okt 2009, 02:46
av Benna
Hej, skulle kunna behöva lite hjälp

Jag kan köra med den ett bra tag men när jag saktar in/stannar och då börjar den blöddra och dör, startar jag den igen så går den på tomgången men gasar jag så blöddrar den och dör. låter jag den stå typ 30-60min så kan jag starta och köra iväg med den som inget hade hänt sen kommer de igen efter 10min kanske,

har ni nån aning om vad som kan vara felet och har nånannan haft samma problem?

Re: 855 GLT20v -97 dör när man kör

Postat: sön 25 okt 2009, 08:21
av *pettson*
Kontrollera om du har EGR på ditt system. Kontrollera om omvandlaren till EGR signalen fått fnatt och håller EGR öppen. Det ger ingen felkod eftersom den inte rent elektriskt är fel på. Däremot kan det ibland bli mekaniskt fel så att omvandlaren håller vacumet öppet till EGR systemet. På så sätt är det alltid i. Bilen går då sämre ju varmare den blir. Man känner naturligtvis av EGR systemet mindre ju mera man varvar.

Re: 855 GLT20v -97 dör när man kör

Postat: sön 25 okt 2009, 09:13
av Cornelia
Min pappa hade liknande fel på sin bil, dock inte en Volvo. Det började precis som du beskriver o slutade med att bilen inte gick att köra, så fort man gasa dog den.
På den bilen var det LMMen som va paj...

Re: 855 GLT20v -97 dör när man kör

Postat: mån 26 okt 2009, 23:16
av Benna
Tack för svar men är inget utav de, redan kollat och testat : (

Re: 855 GLT20v -97 dör när man kör

Postat: fre 06 nov 2009, 19:41
av MIAN
DET ÄR TROLIGEN KAMAXELGIVAREN SOM SPÖKAR. DET BRUKAR BLI SÅ NÄR BAKELITEN I DEN BLIR VARM.LYCKA TILL

Re: 855 GLT20v -97 dör när man kör

Postat: fre 06 nov 2009, 22:13
av *pettson*
MIAN skrev:DET ÄR TROLIGEN KAMAXELGIVAREN SOM SPÖKAR. DET BRUKAR BLI SÅ NÄR BAKELITEN I DEN BLIR VARM.LYCKA TILL
Om kamaxelgivaren går sönder på en 20V sugmotor under körning så händer ingenting. MEN stannar du eller den stannar så kan du inte överhuvudtaget starta den igen.
Däremot 10V modellerna går att köra utan givaren. Men det krävs att det är bra förutsättningar för att motorn ska hoppa igång.

Turbomodellerna stendör om den går sönder under körning och dom går absolut inte att starta utan.