Sida 1 av 2

Val av olja och viskositet

Postat: tis 20 okt 2009, 22:04
av Husqyy
Kan börja med att säga att jag läst i endel forum och så även här
Har även hört mig för på lite olika ställen

Nu till frågan
Det gäller en Volvo s70 2.5se 144hk från 1999 (tidigt uttagen) så den har "allt" nytt utom själva motorn och gasspjällhuset

Den har nu rullat 29300mil utan motorvärmare, vilket ska monteras och användas så ofta det går
Bilen är en brukis och körs oftast "normalt" men ibland förekommer hårdkörning efter att den fått jobba upp sig i temp först

Så vilken viskosistet är den som fungerar bäst för "min" motor?
Den körs idag på 5w40 helsyntet och jag kör Volvo originalfilter och Shell helix ultra var 750mil

Har funderat på att gå över till Biltemas helsyntet 5w40 och byte olja och filter var 500mil eftersom att bilen saknar motorvärmare och gått en bit men går bra trots milen

Vilket alternativ är bäst för motor/smörjning osv?

Re: Val av olja och viskositet

Postat: tis 20 okt 2009, 22:10
av Nexus
jag kör på biltema helsyntet 5W40,byter ca var 750 mil .fungerar kanon :)

Re: Val av olja och viskositet

Postat: tis 20 okt 2009, 22:57
av *pettson*
har ett bättre tips.. ingen av er behöver byta olja före 1500mil. Oljan hinner inte bli dålig i sej på nåt sätt. MEN är ni fortfarande oroliga. Gör ett extra FILTERBYTE så vet ni att filtret är fit for fight. Ingen olja är bättre än sin rening.

Re: Val av olja och viskositet

Postat: tis 20 okt 2009, 23:09
av Nexus
Men jag tycker det är kul byta olja och kör bars småsnuttar om dagarna. :-)-)

Re: Val av olja och viskositet

Postat: ons 21 okt 2009, 09:30
av RoadRunner1
Finns förmodligen lika många råd om dessa motoroljor som det finns bilförare där det enligt Haynes reparationshandbok (SV3590) till dessa S70 är rekommenderat med en oljeviskositet som börjar på SAE 10/30 , 10/40 eller 15/40 beroende på väderlek.

Re: Val av olja och viskositet

Postat: ons 21 okt 2009, 17:01
av Husqyy
*pettson* skrev:har ett bättre tips.. ingen av er behöver byta olja före 1500mil. Oljan hinner inte bli dålig i sej på nåt sätt. MEN är ni fortfarande oroliga. Gör ett extra FILTERBYTE så vet ni att filtret är fit for fight. Ingen olja är bättre än sin rening.
Så vilken olja skulle du köra på?
Bor med päronen och har inget garage eller motorvärmare tyvär, även om det vore skönt o veta att motorn slits mindre

Så vill ju helst ha en olja som smörjer bra både kall som varm och som verkligen klarar motorns krav på smörjning/rening

Re: Val av olja och viskositet

Postat: ons 21 okt 2009, 19:16
av PDK
Jag har kört min 850 med Mobil Super 2000, semisyntet, 10-40 olja.
Funkar prima.Inget knackande eller dylikt.
Billigt dessutom på gekås ullared! 189kr/4L!!!! :-)-)
Dock har jag bytt min olja med 800mils mellanrum, dels för att det är lite billigare att byta då jag köpt på mig en del dunkar och känner att min motor inte helt ren efter en behandling av äldre människor som köpte bilen ny och snålat med bytena.

Pettsson, du kanske har svar på min fråga? Senaste gångerna jag bytt olja så har den varit becksvart! Senast körde jag 800mil. Men under semestertiderna blev det långfärd till grannlandet, då bytte jag olja + filter innan avfärd, hade 175mil att avverka. Bytte olja o filter när jag kom fram, lika svart då!!! Sen var det hemresan igen efter några veckor o väl hemma bytte jag igen efte 175mil. Becksvart olja! Men nu senaste bytet var inte lika illa efter 800mil. Renar oljan motorn eller skall jag oroa mig för något annat?

Re: Val av olja och viskositet

Postat: ons 21 okt 2009, 19:36
av Oscarr
Jag har precis köpt på mig 12liter av shell helix ultra 5w40, 299kr/4l på ica maxi när dem hade extra pris. Byter varje 1500 mil.

Re: Val av olja och viskositet

Postat: ons 21 okt 2009, 21:37
av ~Kalle~
Enligt instruktionsboken så skall olja som uppfyller kraven CCMC G4/G5 användas(om jag minns rätt). Men jag hittar ingen olja som har dessa krav!?

/Kalle

Re: Val av olja och viskositet

Postat: ons 21 okt 2009, 21:46
av *pettson*
Du kan med gott samvete gå över till biltemas helsyntet. Att du vill byta olja vart 500mil gör ingen som helst nytta. Se istället till att köra motorn riktigt varm nån gång i veckan så oljan får koka ur dom tillägg som blir i den. Vill du vara snäll mot bilen så byt filtret vid 750 mil och håll oljeintervallen på 1500mil, det är aldrig fel med rena filter. Felet som är för dom flesta är att motorn aldrig får gå varm. Går inte motorn varm så blir inte oljan varm. Då mår inte oljan bra ens efter 500mil. Kan man se till att oljan når sina 80 eller strax över grader så mår oljan kalas och det mesta dunstar bort i din vevhusventilation.
Jag hoppas innerligt att din olja är svart när du byter, becksvart eller inte diffar på hur bilen körts. Lunkar man på i ett tempo så blir det inte lika mycket kvarstående sot som när man t.ex acellererar mycket. Den olja som INTE är mörk ska du iallafall inte hälla i mera i din maskin. Oljan fungerar som sottvätt bland annat, det svarta är just bland annat sot. Och den friska förbränningsmotor som inte färgar oljan svart är tyvärr inte tillverkad ännu. Oljan smörjer ju inte bara, oljan är ett tvättmedel, smörjmedel, kylmedia, spaltfyllare,ljuddämpare osv. Oljan har alltså många saker att göra. :wink: