Sida 1 av 1
Byte / reparation av grenrör
Postat: sön 18 okt 2009, 22:01
av Grottan
Behöver byta alternativt laga flex-böjen på grenröret med Biltemas sats. Har kollat lite lätt på skruvförbanden mot blocket och mutter + pinnbult är rätt rejält rostiga. Ni som har bytt grenrör förut, hur mycket elände kan man förvänta sig runt detta? Brustna pinnskruvar?
Vill inte åka på att behöva lyfta ur toppen för att få loss avbrutna pinnskruvar ur blocket....
Re: Byte / reparation av grenrör
Postat: mån 19 okt 2009, 01:55
av *pettson*
Rengör dom. Och skruva ur komplett med pinnbultar om det krävs. Ta sen hett vatten. Ös i citronsyra. Kasta i bultar/muttrar över natten. Häpnas över hur rena dom är imorgon och skruva isär dom. Tvätta dom med sprit efter badet. INTE VATTEN. Smörj och återmontera.
Re: Byte / reparation av grenrör
Postat: mån 19 okt 2009, 05:43
av Grottan
Okey, så det är bara att börja skruva och med lite tur så kommer mutter och skruv ut ur toppenutan krångel, med lite "otur" så sitter en halvrostig skruv kvar i toppen - hur får man ut den på bästa sätt? Kontramutter på skruven?
Re: Byte / reparation av grenrör
Postat: tis 20 okt 2009, 23:13
av *pettson*
Nej *lite otur* drar inte av en pinnbult. Det ska till en riktig klantskalle för att dra av en stålpinnbult i en vitblocks aluminiumtopp. Eller så ska du ha riktigt mycket otur med väldigt rostiga pinnbultar. Om du ger sjutton i maskiner vid lossningen och tar det för hand så får du känsla för det. Då ska det alltså väldigt mycket till innan nåt händer..
Och du... Man lossar BARA med 6-kantsverktyg. Muttersvarvar, 12kantshylsor och öppna nycklar är inte verktyg man lossar med. Muttersvarvar och 12kantshylsor är nåt man överhuvudtaget ska undvika. Öppna nycklar används när det lossnat.
Hur du ska få ur en pinnbult om du nu ändå lyckas dra sönder en. Det kan vi bäst diskutera när det möjligen hänt då det finns några scenarion. Förhoppningsvis aldrig.
En sak som generellt aldrig sviker är att svetsa på en mutter på pinnbulten hursomhelst. Sen medans den är varm spänna upp pinnbulten precis som när man ska lossa och så klappa till ett slag med lämplig hammare i längdriktningen på pinnbulten. NU ska även den mest dragna och oxiderade pinnbulten lossa.
Re: Byte / reparation av grenrör
Postat: tor 22 okt 2009, 05:57
av Grottan
Skall åka och köpa några långa hylsor och se till att dom är 6-kantiga, egentligen ganska konstigt att det är så populärt med 12-kantiga hylsor till spärrskaft. Kan inte vara så ofta det inte går att vrida runt en 6-kanthylsa och inte få plats med spärrskaftet