Sida 1 av 1
Motorproblem V70
Postat: fre 16 okt 2009, 22:01
av Torparn
Min svåger har en Volvo V70(I) 2.4Turbo, Tillv. 1999-11, Motor: B5244T 142kW, Gruppkod: VO 111232
Nu har han fått riktiga problem verkar det som.
I veckan så började två (2) lampor att lysa, "Motor" samt "ETS?"
Det som händer är att bilen tydligen går på något reservsystem (enligt en verkstad), går mycket illa, inga mätare
fungerar endast klockan lyser och den har dessutom stannat på en tid.
Verkstaden har i nuläget inte tid att jobba med bilen (mycket att göra), men de har försökt att avläsa felkoderna,
men si det går ikke. De får ingen kontakt med bilens dataenhet. :evil:
Vi har tänkt att slå våra (o)kloka huvuden ihop, och hoppas att vi med hjälp kan lösa detta!!
Var kan felet vara??
Finns det möjligen någon "RESET-knapp" någonstans?
Ska man göra bilen strömlös under en tid, och hoppas att den återställer sig?
Sådana saker kan ibland hjälpa hemma, när man har problem med datorn.
Känns som att man behöver kunna läsa felkoder innan man börjar att byta/laga saker, eller?
För en tid sedan så tändes "ETS" eller "Motor"-lampan, bilen lämnades på service (samma ställe), de bytte
LMM (begagnad), och allt fungerade tills nu.
Anm. Lite osäker på om det står ETS, men tror det.
Vi säger som Caroline Af Ugglas, Snälla, Snälla, Snälla...
/Tomas
Re: Motorproblem V70
Postat: fre 16 okt 2009, 22:21
av Nexus
orginal? mätarställning? min gick som en kråka när gasspjället var defekt.
Re: Motorproblem V70
Postat: fre 16 okt 2009, 22:51
av Georg
Om det lyser en gul å ful lampa som det står ETS på så betyder det Elektronic Trottle System och då är det fel på gasspjället som är ett känt fel på dehäringa bilarna.
Det finns en hel del att läsa om det på Forumet så det är bara att snurfa på och bilda sig.
En del säger att man kan förhandla till sig ett billigare pris på att byta den för att felet var så att säga inbyggt i bilarna från början.
Jag hade fel på mitt gasspjäll och det hjälpte momentant att koppla bort batteriet en stund (10min) och sen fungerade bilen några mil igen.
Jag köpte ett nytt via en kontakt, monterade det, men sen gick bilen bara i nödläge. Det räckte för att linka sig till verkstaden för att tanka på mjukvaran. Men sen jäklar gick bilen som en raket och har gjort det sen sist.
Priset jag fick på verkstaden innan jag gav mig på hela operationen själv var 8400:-.
Dyrt, frustrerande och det finns väl all anledning att förhandla det priset med hänvisning till goodwill, garanti och ev kontakter med maffian..!...
Georg
Re: Motorproblem V70
Postat: lör 17 okt 2009, 00:24
av Torparn
Snacka om snabba svar, det tackar man för! :D
Bilen har rullat 15 800 mil. Gasspjäll, lustiga saker det finns i bilarna nu.
Och dyra framför allt. Är det någon mening med att köpa en begagnad på skroten?
Vad kostar ett nytt gasspjäll? Finns det på andra ställen än Volvoverkstäder?
Men kan någon förklara varför verkstaden inte får kontakt med bilens dataenhet?
Kan det ha något med gasspjället att göra?
Och George, vad är det för mjukvara som är tvunget att uppdateras?
Är det endast Volvoverkstäder som erhåller den? Vad kostar det?
Finns det inget ställe där det går att hämta programvaror, uppdateringar mm?
Vi tackar så mycket för all hjälp!
Re: Motorproblem V70
Postat: lör 17 okt 2009, 01:18
av SubMarine
Att köpa begagnat spjäll är ju lite riskfyllt med tanke på att det kanske rasar efter 200 mil det också :) Det nya spjället måste giftas in med just din bil, därför behöver du ladda mjukvara till spjället hos volvo efter att du köpt ett nytt / begagnat. Hade också problem med att läsa ut felkoder på Volvo, de fick ingen kontakt med bilen, men har inte orkat ta tag i det än. Kanske fattade dem inte vilken motorstyrning som bilen hade (ME7) och använde fel läsare, vad vet jag.
Finns ett företag som renoverar spjällhus och dessutom modiferar dem med en ny lägesgivare som inte går sönder med tiden som våra gör, iaf enligt företaget. Vore intressant om någon här har provat.
http://www.atech2.com
Re: Motorproblem V70
Postat: tor 22 okt 2009, 16:22
av Torparn
Återkommer nu efter några dagars bortvaro.
Pratade med svågern nyss. I måndags var han och hämtade bilen, verkstaden har dåligt med tider
denna vecka också.
Han kopplade loss batterikabeln under några minuter (Tack Georg för tipset), och vips så går bilen som normalt.
Han har varit ute och kört en del för att testa, och då händer följande:
När han har åkt lugnt i ca. 5 kilometer och sedan börjar att gasa på, så händer det igen, bilen bluddrar,
går illa och allt annat elände. Så efter hans testande så kommer detta när bilen är varm och han kör
fortare än 80-90 km/tim.
Sedan får han ställa bilen ett tag, utan ena batterikabeln på plats. Och så fungerar det igen :-(O) .
Rent spontant tycker jag att detta verkar vara ett mycket lustigt fel, men har ju dålig kunskap.
Jag själv har haft funderingar på att köpa en felkodsläsare från Biltema, så jag ska fixa det i morgon.
Sedan får vi se om de får någon kontakt, och om man får någon hjälp med det instrumentet.
Med anledning av ovanstående, undrar jag om misstankarna mot Gasspjället ökar eller minskar?
Finns det någon annan idé på fel?
Så snälla, Ni som har svarat och ni som inte har svarat än, kom gärna med fler nya eller gamla
idéer på ev. fel.
Mycket tacksamma för den hjälp vi fått!
Re: Motorproblem V70
Postat: tor 22 okt 2009, 16:52
av ~Kalle~
Om man plockar bort batterikabeln så "nollas" styrenheten till motorn, det kan vara därför den går bra en stund efteråt
Mvh Kalle
Re: Motorproblem V70
Postat: tor 22 okt 2009, 17:20
av SubMarine
Tror inte felkodsläsarna som Biltema har kommer fungera till din bil eftersom du har CAN-BUS. Har inte hört talas om någon läsare som funkar till årsmodell 99-00.
Precis som Kalle sa nollas alla felkoder när du tar bort batteripolen. När du sen har kört en stund så upptäcker motorstyrningen felet igen, sätter felkod, och bilen går in i nödprogram och börjar gå dåligt igen.
Re: Motorproblem V70
Postat: tor 22 okt 2009, 22:27
av Nexus
du min var lika när den blev varm, stannade man och väntade en stund gick bilen bra igen. men till slut så inträffa det så ofta att bilen nästan blev okörbar,inte kul stå mitt i stan när bilen dör och bara står hackar och inte svrar alls på gasen.
När bilen går illa och du stänger av den går kylar fläckten då för fullt och stannar inte?