Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tc
Hej har en xc-00 i morse när jag skulle i väg så gick nyckeln inte att vrida runt och rattlåset var i,prövade med alla nycklar utan resultat,bilen fick stå.
När jag kom hem prövade jag igen och vips så funkade allt som vanligt ??:-/
Någon som vet vad som kan ha varit för fel eller är fel. :?: vore kanon om någon vet ,ska i väg till Sthlm i helgen och vill ju inte bli stående 40 mil hemifrån.
Användarvisningsbild
av Datorskrotarn
Vet inte hur det är på XC men på min förra bil (960 -94) så hände det ibland att rattlåset kom i "spänn" mot tändningslåset och då kan man få fenomenet att nyckeln inte gick att vrida runt. Det avhjälptes lätt genom att dra lite i ratten V-H-V osv medans man "ricklade" lite med nyckeln åt båda hållen tills det släppte Hände oftast om man stängt av bilen och råkade vrida på ratten så att rattlåset gick i och hamnade i spänn". Men du kanske menar att det inte går att vrida/rickla nyckeln en mm ens, eller?
Användarvisningsbild
av Tc
Löst nu :D . provade ett par gånger igen men nyckeln gick inte att vrida runt ens.
Tog och smorde upp tändningslåset, funkar som aldrig förr :) nycklen löper lättare en förut så det hade nog kärvat ihop lite??
men funkar bra nu. tack för alla förslag /Tc

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]