Sida 1 av 3

Gaser ifrån oljestickshålet/Fläktproblem Volvo 850 "B5252S"

Postat: tis 06 okt 2009, 12:44
av mortalsex
Hej!
Nu dyker d lite problem upp efter att ha fixat den efter ett 6 månaders långt koma. Några kanske minns att ja hade ett projekt uppe me drivaxeln som var knäckt och massa 2:or från besiktningen efter d. Allt har ordnat sig nu och den är laglig på vägarna igen (dock klara den sig undan me plastic padding på mina sprickor i avgassystemet från katten och bakåt). Men nu har lite annat börja klydda. Har 2 problem med bilen och tänkte kolla om det är någon kunnig på forumet som kan veta ungefär vad det kan vara.

Problem 1:
Ryker ut gaser(vevhusgaser?) ifrån oljestickshålet när ja lyfter på oljestickan med motorn igång. Stänger jag av den då ryker "resterna" av gaserna ut och sen kommer d inget mer förrän jag startar motorn igen.

Motorn har nyligen bytat olja och av misstag fylldes på lite mer än MAX-nivån, men motorn går fint. Ventillyftarnas tickande har jag lagt märke till och håller i sig längre än vad den gjorde för några år sen, då det började (slarvat me oljebyten tidigare). Rengöring av vevhusventilationen minns jag inte att jag har gjort och det är det jag misstänker just nu, är jag på rätt spår? Även lagt märke till slangen för insugsluft till insuget börjar bli torrsprucken. Något märkbart är också hur kylvätskan (efter påfyllning till MAX) sjunker ner till samma nivå (över MIN) varje gång jag fyller på med enbart vatten. Tröttnat på att köpa glykol när den slukar vätskan verkar det som :P. Märker inga läckage på kylsystemet heller så vad är det som slukar kylarvätskan?. Hela tiden trott att det kanske beror på att jag har ett insatsfilter och att det blir kallare ute nu så "gaserna" kan vara kondens från oljan/kylarvätskan som förbränns och pyser ut d genom oljestickshålet? Men att gaserna luktar avgaser av någon sort eller oförbrännt bränsle är det ingen tvekan om iaf.

Problem 2:
Fläktproblemet som har gått mig på nerverna nu när det börjar bli kallare ute och imman börjar spela med som en faktor i trafiksäkerheten.
Innan fläkten dog så gick den rätt trögt, var tvungen att köra en bit innan fläkten gick igång. Nu när den är helt död så går den inte alls på någon av nivåerna eller "AUT" inställningen. Har en som man reglerar bara åt vänster o höger alltså ingen stegvis fläkt. Nämnvärt är kanske också att AC:n inte fungerat så länge som jag minns :P men fläkten har ju ändå fungerat.
Testade byta fläkten, inget vidare rec och ac off lamporna bara blinkar i 20 sek (vilket indikerar fel i systemet?)
Mätte spänningen till fläkten och den ligger på 10V utan nyckel, radioläge 7V, tändningsläge ~6,3V och startadmotor ~10V igen. Det fundersamma var när jag mätte ampere att d gick ingen ström in till fläkten? :O stod bara still på 0,01A vilket läge bilen än var i. Vet inte vilken del ja ska haka på nästa, så det hade varit skönt me lite tips o hints på vad som kan vara problemet. Kabelglapp tror jag det inte är eftersom ingen har pillat i kablarna sedan -93 men jag kopplade om ändå för säkerhetsskull utan någon vidare lycka.


Tacksam för alla svar =)

Re: Gaser ifrån oljestickshålet/Fläktproblem Volvo 850 "B5252S"

Postat: ons 07 okt 2009, 19:56
av HGT
Våra bilar har exakt samma symtom vid problem 1, hör gärna av dig om du hittar något:) Gaserna är iaf vevhusventen som behövs rengöras (om jag har fattat det rätt) Värt och nämna är väl att min bil är en v70 2.5t års 98

Re: Gaser ifrån oljestickshålet/Fläktproblem Volvo 850 "B5252S"

Postat: ons 07 okt 2009, 20:14
av Taxen47
Har du övertryck i motorn,så är det bäst att du ser över hela vevhusventilationen,annars går den berömda packboxen mellan låda och motor.Det är ingen billig historia om man skall lämna den på verkstad.
Har du kollat att det inte läcker under brädan i värmeelementet.
Vilken årsmodell har du?Upp till -95 kan du kolla felkoder själv,om det är nåt spjäll som kärvar i ventilationen.Kanske dags att byta kupéfläktmotor.Finns komplett på skruvat.

Ang.fläkt,så kolla denna tråden.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=45949

Re: Gaser ifrån oljestickshålet/Fläktproblem Volvo 850 "B5252S"

Postat: ons 07 okt 2009, 21:59
av mortalsex
mm funderar på att plocka isär vevhusventilationen nu och ersätta med helt nya slangar och oljefälla. Frågan just nu är hur länge eller kanske på ett visst sätt ja kan köra den tills ekonomin tillåter mig att inhandla nya delar? Eller kan detta vara ett akut fall och bilen skall sluta köras omgående? Nej, läcker ingenstans osså har jag ventil problemet som jag också tänkte fixa nya delar av så fort lönen slår in :D
Några kännetecken eller symptom man ska lägga märke till, när man verkligen inte ska köra mer?

Re: Gaser ifrån oljestickshålet/Fläktproblem Volvo 850 "B5252S"

Postat: tor 08 okt 2009, 16:10
av mortalsex
ON:
Tog en inspektion av vevhusventilationen och började med slangen som kopplar oljefällan och insuget. Pettsons guide visar sludge vid för korta körningar eller nån gulaktig slem för den delen. Plockade av den och kollade båda ändarna och där verkar d rent, förutom att d kanske är lite "oljit" vid fästena. Utan denna slangen så rykte det fortfarande lika mycket från oljestickan. Borde inte trycket ha lättats eller överförts till öppningen som bildades när jag plockade bort denna slang?
En större inspektion kommer nästa vecka då jag har råd till en ny oljefälla + slangar. Något mer jag borde fundera på när jag ska inhandla nytt material inför vevhus rengöringen?
Något jag har lagt märke till är att kylvätskan fortsätter att minska :O. kan det verkligen vara kylvätskan som kondenseras ut genom oljestickan?

OT:
Detta gäller mina ventiler och möjligtvis någon rem som för missljud i bakgrunden? Missljud på någon rem har varit där i år som jag kan minnas, men kamremmen är bytt vid 12000mil står på 15800 just nu.
Har filmat lite av motorn i drift under de 10 första minuterna den varit på och vissa missljud kanske kan få någon att lokalisera ett eventuellt fel lättare. Format är av .3gp (quicktime) och beklagar kvalitetén.
http://www.megaupload.com/?d=7XCQ4J3I

Re: Gaser ifrån oljestickshålet/Fläktproblem Volvo 850 "B5252S"

Postat: tor 08 okt 2009, 21:46
av HGT
Jag skall börja riva ner min imorn, pettsons hemsida kommer att bli väl studerad:) vad kan delarna gå på från volvo, ca? insugspackningen ska jag byta, oljefällan och slangarna.
Jag har kört med min bil väldigt länge, men känner att det är inte värt att riskera packningen mellan motor och låda.
Kan höra av mig i tråden om hur det går med vevhusventen!

Mvh

Såg nu din film, låter det som en diesel ungefär? Låter det mer vid gaspådrag?

Re: Gaser ifrån oljestickshålet/Fläktproblem Volvo 850 "B5252S"

Postat: fre 09 okt 2009, 11:37
av mortalsex
Mm, pettsons hemsida har varit välstuderade en gång men skadar aldrig med att läsa på igen :D Ingen aning faktiskt men de har jämförbara priser med Mekonomen som brukar ligga 2/3 av volvos priser. Vill du ha ännu billigare så leta på biltema, och ännu billigare på skroten =) vilket jag avråder från.
Nja låter mer som en rem som kärvar och gör det ENDAST på tomgång eller under 1000varv, vid gaspådrag försvinner missljudet (eller överröstas av mitt motorljud me insatsfilter o 98 oktan) =). Det som du hör som en dieseltändning är tickandet av mina ventiler/ventillyftare, de åkte för ett par år sen men hörs endast under kallstarter.

OT:
Hjullnav och drivknut från skroten har bara hållt mindre än 1 år. Dock har jag kört mer än 2000mil under 1 år. Ska du byta packningen mellan motor och låda? Lika bra kolla till kopplingen också då, tänkte göra d efter vintern eftersom d håller ett tag till. Men kolla genom växellådsoljan också kanske om du vill att d ska klara sig ett par år till? Min har rullat ~15800mil sedan -93 vilket inte är mycket men över en väldigt lång tid, så mycke annat måste ses till och jag kan tänka mig denna bilen rulla minst 5 år till =)

Re: Gaser ifrån oljestickshålet/Fläktproblem Volvo 850 "B5252S"

Postat: fre 09 okt 2009, 12:39
av HGT
Näe ska inte röra lådan alls, har automat. Men om du kör med för mkt tryck i motorn kan packningen gå mellan låda och motor, det är nog ingen billig historia att byta den:)

Re: Gaser ifrån oljestickshålet/Fläktproblem Volvo 850 "B5252S"

Postat: lör 10 okt 2009, 00:49
av mortalsex
Mm, så tills jag får fram material och rengör vevhusventilationen så har jag fuskkopplat bort den ifrån insugsluften. Istället är slangen intryckt i en förlängningsbränsleslang som leder allt under motorn =).
Löser detta mitt tillfälliga problem ifall det är ett övertryck i motorn? För det verkar inte ryka mindre ur oljestickan. Min polare väckte lite andra tankar, eftersom kylvätskan bara minskar så kan det vara möjligt med att toppen läcker in vatten ner till tråget. Därmed blandas det med oljan och det uppstår kondensvatten som ryker ut från oljestickan?

OT:
Märkte skillnad med att motorn blev piggare utan alla vevhusgaser, men är det ett problem i längden att köra utan vevhusventilation och istället leda den någon annanstans? Det är väl teoriskt sett "renare" förbränning utan vevhusvent.? Dock så märker jag den färska oljan som rinner ut från slangen så kan tänka mig att det är något klet som har fäst sig någonstans i ventilationen.

Re: Gaser ifrån oljestickshålet/Fläktproblem Volvo 850 "B5252S"

Postat: lör 10 okt 2009, 14:33
av HGT
Jag har plockat isär hela min vevhusvent nu och jag har tamefan ingen sludge alls. Ändå har jag övertryck med gaser ifrån oljestickan och olja har lagt sig uppe på toppen.