Sida 1 av 2
V70 2.4T, byta topplockspackning
Postat: sön 27 sep 2009, 17:41
av Crip273
Hej. undrar hur svårt det är att byta topplockspackning?
Vilka special verktyg behövs? Vet att man måste ha för att låsa/ställa kamaxlarna, men för övrigt?
Hur många timmar gör en vanlig volvo mekaniker detta på?
Finns det någon beskrivning hur man går till väga på internet eller någon som kan förklara lätt?
Mvh.
Re: V70 2.4T, byta topplockspackning
Postat: sön 27 sep 2009, 17:52
av Marlboroman
Köp ett exemplar av Haynes bok för V70, där finns hela proceduren beskriven inklusive specialverktygen och hur man gör egna. I princip kan vem som helst med lite med mekvana göra jobbet. Jobbar man effektivt och har alla verktyg och allt som behövs klart så gör en van mekaniker det på 4-5 timmar. en glad amatör skulel jag säga bör vika en hel dag åt det.
Re: V70 2.4T, byta topplockspackning
Postat: sön 27 sep 2009, 21:22
av Crip273
Marlboroman skrev:Köp ett exemplar av Haynes bok för V70, där finns hela proceduren beskriven inklusive specialverktygen och hur man gör egna. I princip kan vem som helst med lite med mekvana göra jobbet. Jobbar man effektivt och har alla verktyg och allt som behövs klart så gör en van mekaniker det på 4-5 timmar. en glad amatör skulel jag säga bör vika en hel dag åt det.
Tack så mycket för svaret.
Självklart ska jag köpa mig handboken :). Mekvana har jag så det skall nog gå jättebra hoppas jag :)
Kollade lite vad som behövs och detta är väl evn det som behövs? SÄG GÄRNA TILL OM DET NÅGOT MER.
Sotningssats
Ventiltätningar
Div.slangar
Ventilpasta(för slipning).
Något mer? Tror ni?
Re: V70 2.4T, byta topplockspackning
Postat: sön 27 sep 2009, 21:50
av Crip273
´dubbelpost, sry
Sten parner , om man köper en komplett sotningssats av honom får man med ventiltätningar då??
antar att man får det , är väl bäst att ringa imorgon antar jag..
tryckarna till ventilerna, är det samma storlek på alla utsugs tryckare??
Re: V70 2.4T, byta topplockspackning
Postat: sön 27 sep 2009, 22:05
av #27
Vad är det som har hänt men motorn efter som du ska packning mm??
Re: V70 2.4T, byta topplockspackning
Postat: sön 27 sep 2009, 22:09
av Crip273
#27 skrev:Vad är det som har hänt men motorn efter som du ska packning mm??
Den tar glykol, högt tryck i systemet, luktar avgas/olja i kylvätskekärlet...
Så det är väl inte så mycket annat att gå på liksom..
Re: V70 2.4T, byta topplockspackning
Postat: mån 28 sep 2009, 21:52
av Crip273
Nu har jag börjat äventyret!!
Köpte instruktionsbok idag och har skummat lite. Har börjat lite enkelt med att ta bort tändkablarna och motorfästet där uppe och lite små saker.
Nollade motorn nu precis, ska bygga special verktyget imorgon efter jobbet och efter det kör vi igång igen!
Undrar ifall jag kan börja plocka av insug och grenröret imorgon, eller ska man göra det när man plockat av "första" toppen?
Får ta det lugnt och försiktigt.
Re: V70 2.4T, byta topplockspackning
Postat: tis 29 sep 2009, 21:17
av Crip273
Ok, nu är insuget av plockat samt grenröret, fick lossa lite slangar/rör till turbon för att kunna låta det "ligga fritt från toppen".
Imorgon, tänkte jag nolla motorn. Men jag undrar, vad behövs för NU för att lossa toppen och byta packning(evn. plana toppen) ?
Snälla om någon kunnig kunde svara på det.
Edit: Måste man lossa på kamaxel dreven för kamremmen om man bara ska byta topp-packning?
Räcker det bara att lossa övre toppen och sedan lossa den undre toppen för att kunna byta topplockspackning?
Re: V70 2.4T, byta topplockspackning
Postat: tis 29 sep 2009, 22:39
av *pettson*
Vi kan börja med.. LÅT BLI ATT PLANA TOPPEN... Det måste vara nåt som går.. nåt mode.. Gör rent topplockets packningsytor med nåt lämpligt men jag GARANTERAR att toppen inte är så skev att du måste plana..
För att du får nämligen max plana toppen mindre än du får ha den skev.
MAX planing.. 0,25mm
MAX vridning 0,3mm
MAX bågning 0,5mm
Skevare än så har jag aldrig upplevt en topp utom då det är skrot.
Det är bara ett sätt att ta mera betalt att säga att toppen är skev och att den bågnat, det är ju ännu ett jobb att ta betalt för. För ännu under alla mina år har jag ALDRIG NÅGONSIN varit för att en topp varit utanför tolerans av t.ex en kokning.
Vi dessutom lägga till att packningen ska ligga på en GROV yta.. inte en spegelplanad yta som den kan tillåtas glida runt på. Den ska alltså pressas mellan två korniga ytor så att packningen greppar och blir stabil. Det verkar liksom vara högsta mode att alla måste få sina packningsytor spegelplanade och det måste planas för minsta lilla. Alla verkstadsbasics som finns för alla som jobbar med metall är som bortblåsta för nu måste det ju vara snyggt.. inte korrekt så det håller av nån anledning.
Innan du kan jobba vidare måste du plocka bort kamremmen. Sen lossar du övre kamkåpan FÖRSIKTIGT med mothåll som bör finnas beskrivna. Se till att den inte knäcks eller skadas så den läcker. Det går INTE att byta den nämligen. Toppen och kamkåpan är linehonade ihop.
Kamaxlarna demonteras kompletta efter det att kåpan är lyft.
Finns inte detta i boken du köpt?
Re: V70 2.4T, byta topplockspackning
Postat: ons 30 sep 2009, 17:34
av Crip273
*pettson* skrev:Vi kan börja med.. LÅT BLI ATT PLANA TOPPEN... Det måste vara nåt som går.. nåt mode.. Gör rent topplockets packningsytor med nåt lämpligt men jag GARANTERAR att toppen inte är så skev att du måste plana..
För att du får nämligen max plana toppen mindre än du får ha den skev.
MAX planing.. 0,25mm
MAX vridning 0,3mm
MAX bågning 0,5mm
Skevare än så har jag aldrig upplevt en topp utom då det är skrot.
Det är bara ett sätt att ta mera betalt att säga att toppen är skev och att den bågnat, det är ju ännu ett jobb att ta betalt för. För ännu under alla mina år har jag ALDRIG NÅGONSIN varit för att en topp varit utanför tolerans av t.ex en kokning.
Vi dessutom lägga till att packningen ska ligga på en GROV yta.. inte en spegelplanad yta som den kan tillåtas glida runt på. Den ska alltså pressas mellan två korniga ytor så att packningen greppar och blir stabil. Det verkar liksom vara högsta mode att alla måste få sina packningsytor spegelplanade och det måste planas för minsta lilla. Alla verkstadsbasics som finns för alla som jobbar med metall är som bortblåsta för nu måste det ju vara snyggt.. inte korrekt så det håller av nån anledning.
Innan du kan jobba vidare måste du plocka bort kamremmen. Sen lossar du övre kamkåpan FÖRSIKTIGT med mothåll som bör finnas beskrivna. Se till att den inte knäcks eller skadas så den läcker. Det går INTE att byta den nämligen. Toppen och kamkåpan är linehonade ihop.
Kamaxlarna demonteras kompletta efter det att kåpan är lyft.
Finns inte detta i boken du köpt?
Okej jag planar inte toppen då :)...
Jo vinns finns det i boken liksom, men blir förvirrad av allt läsande....
Men vad är det för mothåll vi pratar om????? håller på och tillverkar en kamaxel låsning men det har ju inget med mothåll att göra när man monterar av ventilkåpan????