Åkte till Volvo och handlade 4 lampor till huvudbelysningen. 1 lampa till LED displayen. Alla kostade 20 kr styck.
Till huvudbelysningen var det standard lampor, som de hade på macken för 15 kr styck. Så där kan man tjäna en tjugo-lapp ifall man vet.
LED lampan var lampa med hållare i allt. Tror inte man kan handla det på macken.
Lampan såg ut som en standard lampa, modell mindre. Men jag lyckades inte att plocka loss den från hållaren. Så det är nog Volvo som gäller för den.
Samma lampa som för alla indikeringslampor i instrumentet.
Använde denna länk för att plocka loss instrumentet. Funkar fint. Lite mer tidsödande än på 740n, men den är ju extremt enkel.
http://backspegeln.com/tips_dator.asp
Det jag lärde mig av övningen:
Skruvarna med kryss-spår (philips) när man plockat bort de 4 ventilations-insatserna. Dom behöver man inte ta ur. Enbart de skruv som sitter i överkant av hålet. Som man enbart ser när man tittar nerifrån.
Att kolla kablarna till högtalarna när man sätter tillbaka. Så att de är uppåt. Och inte kläms fast i tub-passningen för ventilationen.
Ventilation-insatsen på höger sida behöver man inte ta loss alls. Finns ingen skruv i ovansidan där.
De flesta skruvar var Torx. Så man får ha med sig Torx satsen.
Att jag har VDO instrument. Inte Yazaki. För VDO så är det ingen spalt mitt i milmätaren.
Jag har ingen airbag på passargerarsidan. Om man har det blir det några skruv till på den sidan. Ev. får man plocka bort handsfacket.
En lärdom på köptet ... Om man vill ha max ventilation/värma på sidofönstren så är det bäst att stänga ventilerna vid sidorna. Såg nu extra hålet som går direkt ut mot fönstret. Det är alltid öppet och får väl mer kräm ifall man stänger sido-ventilerna ... :)
Bilder på lamporna :)
Huvudbelysning

LED lampan
