Sida 1 av 1

Är det konstruktionsfel på 850:ins AC

Postat: fre 18 sep 2009, 08:24
av Arnold
Har hört att det är ett konstruktionsfel på 850:ins AC. Det ska visst vara ett rör som ligger i kondensvatten och som därför rostar. Man ska senare ha rättat till detta. Är det någon som vet något om detta? Särskilt skulle jag vilja veta fr o m vilken årsmodell problemet var löst, om detta stämmer.

Re: Är det konstruktionsfel på 850:ins AC

Postat: tor 24 sep 2009, 22:45
av Greendream855
jag har ingen aning, men i sådana fall så behöver du nog inte oroa dig. du har ju en -97a och då var det ganska mycket som hade ändrats :P

Re: Är det konstruktionsfel på 850:ins AC

Postat: tor 24 sep 2009, 22:57
av CarMan
det har jag aldrig hörtalas om.
jag kan systemet utan & uinnan, fins ingenstans där rören ligger så dom kan bada i kondensvaten.

Re: Är det konstruktionsfel på 850:ins AC

Postat: fre 25 sep 2009, 10:17
av Arnold
Jag hörde det av en som sysslar med AC.

Re: Är det konstruktionsfel på 850:ins AC

Postat: fre 25 sep 2009, 22:28
av *pettson*
Arnold skrev:Jag hörde det av en som sysslar med AC.
Tydligen är inte 850 eller 70 serien nåt som denne sysslat mycket med..

Re: Är det konstruktionsfel på 850:ins AC

Postat: sön 27 sep 2009, 10:16
av Arnold
Nej. Ha Ha, kanske inte pettson. Jag hoppas ni har rätt. Det verkar ju betryggande i så fall. Det är ju tillräckligt kompicerat med AC ändå.

Re: Är det konstruktionsfel på 850:ins AC

Postat: sön 27 sep 2009, 10:34
av CarMan
det är nog något som nån sa, til nån o nån annan hörde o sen är spekulationerna igång.

850 har en fläckt med kol, fläcktne har en kanal som kyler kolena, deta gör också att koldam följer med ut i ventilations stemet.
Efter fläckten sitter förångaren, & den är gjord i en aluminiumlegering, så koldamet fasnar på den.
ta deta ikombination med att cupefilter inte är standard, så gör detta att dam o björkpollen m.m. fasnar på förångaren.
sen tar vi det här med att förångaren blir blöt av kondens, då vi nu har dam på förångaren så binder det fukten o förångeren blir fuktig under en lång tid, detta gör koldamet kommer at "fräta" hål på förångaren.


köper man volvos service sats så ingår förutom ny förångare, även en strypning till kylkanaler för kolena så man minskar spridningen av koldam. för utom detta så ingår konvertering till cupefilter & cupefilter, nyt torkfilter då detta altid ska bytas vid AC reprationer & de packningar som går åt för att göra jobbet
(denna sats är billigare än att köpa förångare & torkfilter löst !!!)