Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Plutten63
#321881
Hej!
Besiktigade min 850 GLT -95 idag.
Jag fick en 2a för ojämn bromsverkan, höger bakhjul pulserade vid mätningen.
Är det bromsskivan som är vind eller kan det ha något med klossarna eller oket att göra?

Tacksam för all hjälp!

/Stefan
Användarvisningsbild
av js1
#321910
Hur ser skivan ut? Jag gissar på att den är rostig? OBS! Kolla både in- och utsidan.
Kostar ju som väl är ingen förmögenhet att byta skivor och klossar bak.
av Plutten63
#321960
Hade bort skivan igår, den är hur fin som helst på bägge sidor.
Om man vrider bromsskivan sakta så går halva varvet lätt och halva varvet trögt. Kan det då vara skivan som är vind eller kan det ändå vara oket som spökar?
Klossarna är i nyskick.

Tacksam för fler svar.

/Stefan
av Tim
#321981
Går allting lätt och det är inget som sitter fast ? Belläggena sitter löst i bygeln ? Glidpinnar går lätt ? Kolven kärvar inte ?
av *pettson*
#322146
Jag antar att du skruvat åt skivan med ett mellanlägg och 5 bultar så att den är korrekt dragen eftersom hjulet inte är på? Menar innan du undrar om den är vind så måste den ju ligga an korrekt mot navet.
Pulserande bromsar brukar uteslutande bero på ojämt kvalitet på materialet i skivan. Skivan är alltså tunnare bitvis i slitytetjocklek, men den är ändå inte vind.
Användarvisningsbild
av goransson89
#322864
Skivan är nog till 99% vind om du fått 2:a på pulserande broms. Byt båda skivor bak, och byt belägg samtidigt, kostar inte många hundra. sen är problemet lös i några år frammåt :D
av pena76
#323274
besiktade min volvo 850 o dom sa att bak bromsarna pulserar,att jag får byta skivorna.Har bara kört drygt 3000 mil sen jag bytte dom ,dom ska väl hålla längre?? fick ändå blanka papper!!
Användarvisningsbild
av goransson89
#324020
pena76 skrev:besiktade min volvo 850 o dom sa att bak bromsarna pulserar,att jag får byta skivorna.Har bara kört drygt 3000 mil sen jag bytte dom ,dom ska väl hålla längre?? fick ändå blanka papper!!

Kan finnas olika annledningar. Du kan t.ex ha skitigt eller rostigt nav. Eller så kan skivorna bli vinda om du bromsar väldigt hårt och mycket en längre tid så skivorna blir riktigt varma sen ställer bilen direkt. :)
av pena76
#327544
hej..kan det inte bero på dåliga klossar eller att oket kärvar?ser att på vänster skiva är det ojämn bromsyta tar inge ca 2 cm från ytter kant! Höger skiva hur fin som helst,så kan va vänster ok som kärvar?? ska ta loss o kolla om ok kärvar!!
Passar dessa fälgar

Ja bör passa, yttre fälgkanten hamnar do[…]

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]