Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MrTurbo
#327594
Våran bromspedal på 855an pulserar när man bromsar. Detta beror på att skivorna bak är dåliga.
Inga stora pengar att byta skivor bak egentligen men byt ALLTID klossarna samtidigt och helst även handbromsbanden.
Och hur länge skivorna håller beror främst på två saker:
*1 Skicket på oken, om de kärvar kan en ny skiva bli kass fort.
*2 Kvalitén på skivorna. Självklart får man vad man betalar för så att säga...
Användarvisningsbild
av CarMan
#327612
det man ofta kallar för vinda broms skivor är isjälva verket en skiva som är olika tjock på olika ställen, o det låter som din skiva har detta problem & bör derför bytas.

sen är det så att broms skivor kan varar väldigt skeva utan att det märks, troligen var din skiva det redan när du köpte den.
En skev skiva träffar bromsklossen på samma ställe hela tiden under normal körning (det är först när du bromsar som klosen träffar hela skivan) efter några hundra eller tusen mil, så har skivan nöts ned på just det stället där klossen hela tiden träffar & det är först då du märker vibrationerna.

men det kan lika gärna vara nevet som är skevt, ellre en fälg.
Användarvisningsbild
av MrTurbo
#327615
CarMan skrev:men det kan lika gärna vara nevet som är skevt, ellre en fälg.
Hum, förklara hur fälgen kan påverka bromsarnas anläggning....
av Per617
#1324947
Tja. Önskar ta upp dennatråd igen. Har en s60 som började låta med ett knacka de ljud. Tycker att det går efter axeln och att det kommerfrån vänster fram.

När jag lyfte upp bilen och snurrar på hjulet går det lätt ett halvt varv och trögt på andra halvan???????
av Erik Å
#1324991
Klickande ljud brukar ju komma från drivaxelknutarna eller lösa hjulbultar :-) Slitna knutar brukar ge sig tillkänna om man åker i låg fart med fullt rattutslag och nedvevade rutor. Om hjulet verkligen går trögt halva varvet låter det som kärvande bromsok plus dåliga skivor (skeva eller fläckvis rostiga), prova att trycka tillbaka bromskolvarna och se om det går lättare då
av Knatch
#1325221
Man kan pajja en skiva rätt fort. Motorväg, avfart med nerförsbacke och rödljus. Då har du så mycket värme på en skiva samtidigt som beläggen trycker på 1/3del av den upphettade skivan medan du väntar på trafikljuset.
I en sån situation ska man försöka rulla lite med bilen och bromsa för att jämna ut så man inte står o klämmer på skivan på ett ställe bara

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]