Sida 1 av 1

Öppet filter & lambda-strul

Postat: tis 15 sep 2009, 08:08
av Commando
Hej,
Ja, jag vet att det finns en massa skrivet om lambdasonden... Lampan tände sig ca 2-3 mil efter att jag monterat ett öppet filter på min 855 T5R -96. Filtret är ett AEM, no oil. Detta hänger säkert ihop... men vad är åtgärden (montera original igen är uteslutet)?

Re: Öppet filter & lambda-strul

Postat: tis 15 sep 2009, 09:51
av *pettson*
Commando skrev:Hej,
Ja, jag vet att det finns en massa skrivet om lambdasonden... Lampan tände sig ca 2-3 mil efter att jag monterat ett öppet filter på min 855 T5R -96. Filtret är ett AEM, no oil. Detta hänger säkert ihop... men vad är åtgärden (montera original igen är uteslutet)?
Åtgärden är att läsa ur felkoden.. Sen felsöka och åtgärda rätt detalj. Nu när du monterade öppet filter så fixade du en värmeavskärmning direkt samt att du satte fast allt ordentligt så det inte kan vibrera runt?

Re: Öppet filter & lambda-strul

Postat: tis 15 sep 2009, 14:30
av Commando
Japp, felkoden sade att det var fel på motortempgivaren :roll: Rengjorde kontakten & nollade koden... 20 mil senare så är den fortfarande släckt... :)

Re: Öppet filter & lambda-strul

Postat: tis 15 sep 2009, 15:51
av *pettson*
Commando skrev:Japp, felkoden sade att det var fel på motortempgivaren :roll: Rengjorde kontakten & nollade koden... 20 mil senare så är den fortfarande släckt... :)
Med andra ord: inget samband med filtret.. :-)-)

Re: Öppet filter & lambda-strul

Postat: lör 19 sep 2009, 02:09
av Commando
Ytterligare 9 mil på mätaren och lamp(h-l--tet) har tänt sig igen. Gjorde rent kontakten till motortempgivaren, hängde av pluspolen i ca 30 minuter... men ikke.
Läste nyss att på -96:or måste man ha instrument eller datoranslutning för att släcka lampan... Eller var bilar med turbo undantagna? Min är dessutom en import (Tyskland)... Hur som helst så har jag inga pengar att lägga på ofrivilligt påtvingade tillbehör, så jag gissar att jag får riva ned halva inrdeningen för att komma åt lampan i panelen...

Ps. Upptäckte att jag har OBD II... Kan man inte bara koppla ur (göra sig kvitt) diagnostik & felkodsfunktionen på något sätt?

Re: Öppet filter & lambda-strul

Postat: mån 21 sep 2009, 16:19
av greenbay
Varför skall du ha öppet filter? Är det fräckare? behöver du större flöde?
Har du tagit bort slangar mellan spjäll och HFM oxå?
Tog du vara på inloppskonan i luftfilterboxen och monterade den på samma avstånd från HFM:en?
Du förändrar luftens pulsationer när du labbar med annat utseende på luftens väg in i motorn, därav kan du få felkoder...
Det finns personer som lägger ner en hel del tid på att kalibrera styrsystemet så att det kan räkna ut vilken luftmängd motorn får, men nu kommer dessa beräkningar inte att stämma.
Varför inte montera ett fullflödesfilter som passar i luftfilterboxen nästa gång.

Re: Öppet filter & lambda-strul

Postat: ons 23 sep 2009, 00:16
av Commando
greenbay skrev:Varför skall du ha öppet filter? Är det fräckare? behöver du större flöde?........

...........Varför inte montera ett fullflödesfilter som passar i luftfilterboxen nästa gång.
Ja, på de två första frågorna. Nej på den sista frågan. Jag tror inte att original luftfilterbox gynnar flödet.
Nu har felkoderna för tempgivaren försvunnit av sig självt och jag är glad igen :D