Sida 1 av 1
Använder mer bensin med kopplingen nere.
Postat: mån 14 nov 2005, 16:40
av eldaria
Igår lade jag märke till något.
Jag körde ner för backe ungefär 100 km/t
Det var en längre backe så jag gav släpp på gasen och använde motor broms.
RPM låg på 2500.
Färddatorn visade at jag använde 0.2L/100km
Men den bromsade lite för mycket så jag tappade fart, så jag trycker ner kopplingen, fortfarande utan någon gas.
Nu trillar RPM ner på 900-1000.
Men Färddatorn visar nu at jag använder 2.1L/100km
Hur kan det komma sig?
Jag gjorde några test och varje gång så drar motorn mer bensin med kopplingen nere än at motor bromsa.
Hur kommer detta sig?
Brian.
Postat: mån 14 nov 2005, 18:43
av Sparkz
Bränslet stängs av helt när du motorbromsar.
Re: Använder mer bensin med kopplingen nere.
Postat: mån 14 nov 2005, 18:54
av Mysko
eldaria skrev:Igår lade jag märke till något.
Jag körde ner för backe ungefär 100 km/t
Det var en längre backe så jag gav släpp på gasen och använde motor broms.
RPM låg på 2500.
Färddatorn visade at jag använde 0.2L/100km
Men den bromsade lite för mycket så jag tappade fart, så jag trycker ner kopplingen, fortfarande utan någon gas.
Nu trillar RPM ner på 900-1000.
Men Färddatorn visar nu at jag använder 2.1L/100km
Hur kan det komma sig?
Jag gjorde några test och varje gång så drar motorn mer bensin med kopplingen nere än at motor bromsa.
Hur kommer detta sig?
Brian.
Som sparkz sa, bränslet slås av helt. Att nyttja motorbromsen vid tex rödljus, korsningar mm är en av dom effektivare bränslebesparingarna man kan göra. Det optimala är ju att inte använda den vanliga bromsen förrän man nästan får motorstopp.
Postat: mån 14 nov 2005, 18:59
av Sparkz
Japps, och sen får man lägga sina insparade pengar på bromsskivor i stället! :lol:
Bränslet släpps på igen när man kommer under 2000 varv...
Postat: mån 14 nov 2005, 19:42
av eldaria
Jahop, då blev man lite klokare.
Jag viste at man spararde pengar på at använda motor borms, men jeg trodde altid det var at man sparade broms klossarna.
Men det ger mer mening at det är bensin man sparar, då som Sparkz säger man använder pengarna på rostade broms skivor istället.
Men det har jag löst vid at in imellan bromsa hårt, exempelvis efter bil tvätten.
Up til 50km/t och sen stå på bromsen tills bilen står still, får man testat ABS samtidigt.

Postat: mån 14 nov 2005, 19:51
av Mysko
Sparkz skrev:Japps, och sen får man lägga sina insparade pengar på bromsskivor i stället! :lol:
Bränslet släpps på igen när man kommer under 2000 varv...
Ahh nu hängde jag med, du menar att dom rostar sönder.
Jasså, jag trodde faktiskt att det var avstängt ner mot 1000rpm.
Postat: mån 14 nov 2005, 20:13
av Sparkz
Inte helt säker på varvet, ska vi säga 1500? Skiljer säkert lite på olika bränslesystem med...
Postat: mån 14 nov 2005, 22:07
av Mysko
Sparkz skrev:Inte helt säker på varvet, ska vi säga 1500? Skiljer säkert lite på olika bränslesystem med...
Nja vi säger 1400 ;).
Nej men allvarligt då, hur är det på en automat då? Märker sällan att den motorbromsar. Händer på vissa ställen när man kommer i säg 70 så kan den växla ned så man känner bro,sverkan, men det är sällan.
Och på min bil är det ingen risk att skivorna rostar bort varje fall. Snarare att dom slits ut. var ganska rejäla kanter på skivorna fram.