Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av riksby
Hej,nu börjar jag tröttna,har snart bytt ut allt,men samma problem kvarstår,den startar rel lätt,men när man kör iväg sen så går den segt,den motarbetar sej själv liksom,lambdavärdet på tomgång är 1.26,för mager blandning,har bytt kat,lambda,lmm,tomgångsmotot,spjällägesgivare,olja,stift,rotor,fördelare,filter osv,det är en 10v,ska nämna oxå att när man startat den o kört en bit,typ,500 m,och stänger av den så går tomgången upp till 1500,och den går ok 30sek,sen likadant igen,felkoder jag fått är,lambdaregriation ell,hur det stavas,kamaxelgivarsignal saknas eller felaktig.och spjällägesgivarsignal saknas,SNÄLLA HJÄLP :D
av *pettson*
Vi kan väl börja med att du får radera koderna för att se vilka som återkommer. Dom som återkommer är dom äkta.
Sen är det ju som så att din bil går med hjälp av en mapsensor. Den kräver en luftslang in mot insuget. En slang som inte allt för sällan är trasig. Kontrollerat den slangen?
Samtidigt är det ju som så att OM koderna är äkta så har du ju bilen ett ordentligt strul. Kamlägesgivaren berättar när det är tändningsdags (ihop med vevaxelgivaren) samt att spjällägesgivaren berättar att du gasar på. OM nu dessa givare är borta, ja då lär inte bilen veta om att du gasar på och tändläget hamnar inte heller det exakt där det ska. Detta ger naturligtvis ännu mera problem på lambdasidan då den försöker att reglera men den klarar inte att utföra sitt jobb.
av riksby
Tack,men var sitter denna slangen,vad ska jag ta bort för att kolla?kan tala om oxå att när man kommer till ett visst varvtal typ 4000-4500.så (sticker bilen)märkbart bättre gång iaf,dessa koderna fick jag vid koll för en vecka sen,ska naturligtvis kolla igen,men den var nollad då iaf,mapsensorn har jag hört innan att det ev kan vara,var sitter den,och är det en dyr sak?
av *pettson*
Kontrollera samtliga slangar ifrån relähyllan ovanför kylaren och mot motorn. det blir enklast så.
av riksby
jaha,samtliga slangar?hittade en slang,som kom från som jag förmodar mapsensorn,var sliten,men har nu bytt till nytt,bilen går ungefär lika dåligt,dvs startar så fint,går bar de första 500 meterna,sen börjar den jobba mot sej själv igen o hackar till när man kör :evil:
av *pettson*
Vad bra.. då vet vi att du börjat i rätt ända..
Nu var det dags att se till att få signal ifrån kamaxelgivaren nudå. Bilen bör få veta exakt när och var den ska tända. Det är vevaxellägesgivaren och kamaxellägesgivaren som berättar om det. Om det felet återkom och var äkta så åtgärda direkt. När det är klart så måste bilen få veta att du gasar. Det vet den naturligtvis INTE, om felkoden om spjällägesgivaren är äkta...
Eftersom delarna inte är gratis så frågar jag igen. Återkommer koderna? Gör dom det.. kontrollera kablagen och anslutningarna. Är dom topptrim så måste du byta. En kamaxelgivare ligger på ca 1300spänn. En spjällkontakt ca 600kr.

Det enda vi kan konstatera är att din bil rullar just nu på nödprogrammet eftersom en del vitala delar som motorn behöver är trasiga eller har fel värden av nån anledning.

J
av riksby
jaha,då har jag kollat upp bilen på en kompis verkstad,följande hände,vi kollade felkod,det blev 113,för mager blandning.Sen kollade vi av alla värden,och dom var för höga,utom på lambda som var 0.96,sen bytte vi tomgmotor,då gick alla värden utom lambda ner till ok,men när vi står där o pratar är det som om motorn går upp i varv,det släpper liksom,då tittar vi på mätaren,då går lambdan ner till 0.96-0.97 igen men de andra värdena går upp,jag blir tokig på detta,kan det vara styrenheten,min kompis som har egen bilfirma kan inte heller fatta detta,jag har ju bytt allt snart,kan en mapsensor ställa till detta ,eller kamaxelgivaren....någon??? :twisted:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)