Sida 1 av 1

Drivknutsproblem

Postat: tis 08 sep 2009, 17:00
av kenlav
Skulle i går eftermiddag byta vänster drivknut på 854 96:a. Gav upp efter 3 timmars bankning för att få loss drivknuten från axeln och skruvade ihop allt igen. Totalt 6 timmars skruvande för ingenting. Nu till min undran.. hur får man loss drivknuten från axeln?? Jag drog ut axeln från växellådan satte drivaxeln ihop med drivknuten i ett skruvstäd, särade på låsringen med en skruvmejsel och försökte slå loss drivknuten med en kopparhammare men drivknuten rör sig inte en millimeter. Kan det vara så att den är limmad på axeln? Eller har jag inte öppnat låsringen tillräckligt? Kan man fästa låsringen på något sätt i öppet läge utan att behöva 3 händer. Enligt Hynes skall man öppna låsringen med en skruvmejsel och sedan ta ett drivdorn och banka loss drivknuten men då behöver man 3 händer. En hand som håller låsringen i öppet läge med en mejsel, en som håller drivdornet och en som håller hammaren att slå med och det har inte jag. HJÄLP.

Re: Drivknutsproblem

Postat: tis 08 sep 2009, 17:10
av Dalmans
jag hade också problem med detta på min.... jag och min chef härjade som fan (vi använde dock en riktig låsringstång...)

Efter mycke slit å släng tröttnade chefen ur och jag blev förbannad på knuten, så jag tog låsringen och höll isär låsringen, höll i drivknuten mellan knäna och bankade som en ursinnig, då släppte det till slut..

Rekomenderar trots det inte mycke våld. splinsen borde kunna ta stryk av detta (jag klarade mig dock)

tror att det handlar om att få låsringen i EXAKT rätt läge för att den ska släppa. sen ett rejält knack på rätt ställe osv.

Re: Drivknutsproblem

Postat: tis 08 sep 2009, 21:54
av farbrornilsson
Bara du lyckas vidga låsringen tillräckligt så ska det inte vara några problem att få av den.