Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kenlav
Skulle i går eftermiddag byta vänster drivknut på 854 96:a. Gav upp efter 3 timmars bankning för att få loss drivknuten från axeln och skruvade ihop allt igen. Totalt 6 timmars skruvande för ingenting. Nu till min undran.. hur får man loss drivknuten från axeln?? Jag drog ut axeln från växellådan satte drivaxeln ihop med drivknuten i ett skruvstäd, särade på låsringen med en skruvmejsel och försökte slå loss drivknuten med en kopparhammare men drivknuten rör sig inte en millimeter. Kan det vara så att den är limmad på axeln? Eller har jag inte öppnat låsringen tillräckligt? Kan man fästa låsringen på något sätt i öppet läge utan att behöva 3 händer. Enligt Hynes skall man öppna låsringen med en skruvmejsel och sedan ta ett drivdorn och banka loss drivknuten men då behöver man 3 händer. En hand som håller låsringen i öppet läge med en mejsel, en som håller drivdornet och en som håller hammaren att slå med och det har inte jag. HJÄLP.
Användarvisningsbild
av Dalmans
jag hade också problem med detta på min.... jag och min chef härjade som fan (vi använde dock en riktig låsringstång...)

Efter mycke slit å släng tröttnade chefen ur och jag blev förbannad på knuten, så jag tog låsringen och höll isär låsringen, höll i drivknuten mellan knäna och bankade som en ursinnig, då släppte det till slut..

Rekomenderar trots det inte mycke våld. splinsen borde kunna ta stryk av detta (jag klarade mig dock)

tror att det handlar om att få låsringen i EXAKT rätt läge för att den ska släppa. sen ett rejält knack på rätt ställe osv.
Ojämn gång

Volvo V70 2.4 Manuell, 140hk, 2000 Classic är[…]

Nordic Plus vs Ultra

XC60 Nordic plus: där man kan välja till[…]

Centrallåsmotorn baklucka

Kort svar är ja. Jag har reparerat motor en […]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Tackar! Är det i så fall navringar so[…]