Sida 1 av 2

Styrke evt svakheter med 850 motoren? ;=)

Postat: mån 07 sep 2009, 19:02
av mr850gle
Hei på dere der ute hva er deres erfaringer med 850 motoren ?:-/ Selv har jeg meget god erfaring med min gle 10 ventilers maskin gått 270.000km!! :-)-)

Re: Styrke evt svakheter med 850 motoren? ;=)

Postat: mån 07 sep 2009, 19:06
av Marlboroman
Vitblocken har en del svaga punkter. Korta vevstakar så cylinderväggarna slits. Smala vevlager utan klackar. Vevhusventilation som sätter igen om man kör lungt.

Re: Styrke evt svakheter med 850 motoren? ;=)

Postat: mån 07 sep 2009, 19:14
av mr850gle
Marlboroman skrev:Vitblocken har en del svaga punkter. Korta vevstakar så cylinderväggarna slits. Smala vevlager utan klackar. Vevhusventilation som sätter igen om man kör lungt.
Takker for kjapt svar gjelder dette alle 850 motorene?? ??:-/

Re: Styrke evt svakheter med 850 motoren? ;=)

Postat: mån 07 sep 2009, 19:41
av Marlboroman
Ja, första riktiga uppdateringen av den motorfamiljer gjordes inte förrens 00. Men sen är det väl som så att jag ser andra svagheter då jag är mer intresserad av att ta ut mer effekt ur dem och då accepterar man kortare livslängd. I "verkligeheten" så är det slitna cylinderväggar och vevhusventilationen det som märks mest. Sen är det ju lyftare som slits med, men det är ju lika för alla med den konstruktionen och inget speciellt med dessa motorer.

Re: Styrke evt svakheter med 850 motoren? ;=)

Postat: mån 07 sep 2009, 19:50
av mr850gle
Marlboroman skrev:Ja, första riktiga uppdateringen av den motorfamiljer gjordes inte förrens 00. Men sen är det väl som så att jag ser andra svagheter då jag är mer intresserad av att ta ut mer effekt ur dem och då accepterar man kortare livslängd. I "verkligeheten" så är det slitna cylinderväggar och vevhusventilationen det som märks mest. Sen är det ju lyftare som slits med, men det är ju lika för alla med den konstruktionen och inget speciellt med dessa motorer.
Takk igjen for dette,utrolig flotte volvoer du er eier av da!! Kjempevogner dette da :mrgreen:

Re: Styrke evt svakheter med 850 motoren? ;=)

Postat: tis 08 sep 2009, 01:08
av Lasse81
Slitna cylinderväggar? Hur yttrar sig det?
Min har gått 290.000 km. En 92-93 GLE.

Vems har gått längst? Är nyfiken.

Re: Styrke evt svakheter med 850 motoren? ;=)

Postat: tis 08 sep 2009, 08:45
av *pettson*
Lasse81 skrev:Slitna cylinderväggar? Hur yttrar sig det?
Min har gått 290.000 km. En 92-93 GLE.

Vems har gått längst? Är nyfiken.
Min 850T -94 gick 41000mil med sin orginalmotor. Den var sliten så att den var trattformad ned i cylinderloppen. Det skiljde 1.7mm från strax under vändkanten och en punkt 7cm ned i loppen.

Re: Styrke evt svakheter med 850 motoren? ;=)

Postat: tis 08 sep 2009, 09:49
av Marlboroman
Mitt block hade gått knappt 25.000 och det va preciiiiis att det gick att rädda med uppborrning till 81,4. Va bara nån hundradel ifrån köpa nytt block eller måttbeställa större kolvar.

Re: Styrke evt svakheter med 850 motoren? ;=)

Postat: tis 08 sep 2009, 18:35
av emwtur
turbo sliter mer än sugmotor !
hur är det med sugmotorn - den klarar väl sig bättre antar jag ?
hur är det med 2.0 kontra 2.4 motorerna ?
är det slaglängden eller cylinderdiametern som skiljer ?
/emwtur

Re: Styrke evt svakheter med 850 motoren? ;=)

Postat: tis 08 sep 2009, 18:41
av Marlboroman
Vad gäller 2 liter vs 2,4 så skiljer både slaglängd (77 vs 90mm) och borrning (81mm vs 83mm). Sugmotorerna har samma längd på stakar va jag vet. Det är bara lättrycksturbon som teoretiskt sett klarar sig bättre då den har längre stakar.