Sida 1 av 1

Oljeröksmoln

Postat: fre 11 nov 2005, 21:23
av Mysko
Fick fingrarna ur i helgen å gav motorn lite nya olja och bytte drivknutar på samma gång. Kollade i instruktionsboken och den sa 4.75l med filterbyte.

Fyllde på det, men blev inte mer än strax över min på stickan. Tänkte att det kanske inte runnit ner, så jag kollade senare. Detta gjorde jag när bilen var upphissad fram å då var det strax under min.

Vi bytte alltså drivknutar när bilen var upphissad och det gick bra förutom att man var tvungen att värma på navet å använda 6kg slägga. Vi bytte bara en sida till att börja med, så bilen fick stå ett par dagar och jag kollade i Lathund vad den sa om oljemängden. Den sa 5.3l så jag hällde på lite till kanske blev mycket till till å med.

För när bägge sidorna var bytta å bilen var nere på marken igen så var det en bit över max på stickan. Glad i hågen åkte jag därefter en tur med bilen som var helt tyst när man svängde Smile Körde väl 2-3 mil.

På väg hem så har jag en rätt brant backe som jag tryckte på ordentligt i, och efter bilen växlat så ser jag ett enormt rökmoln i backspegeln liknande det man ser när en F1 bils motor rasar.

Blev livrädd så klart, men på en verkstad jag åkte till sa dom att det nog var tillfälligt. Har kört 80mil sedan dess och inget mer moln har synts till.

Var det kombinationen av mycket olja uppförsbacke å högt varv som tryckte in olja i motorn?

Postat: mån 14 nov 2005, 00:01
av mcnuggz
luktade bilen illa när du kom hem?

Postat: mån 14 nov 2005, 12:08
av Mysko
mcnuggz skrev:luktade bilen illa när du kom hem?
Nej, den både går låter och luktar normalt (eller varje fall som innan).