Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#317768
Det är så att jag blivit bestulen på min utmärkta 855 och måste nog snarast köpa en ersättare.Funderar på någon tidig V70 och försöker läsa på innan.Är mest ute efter en pålitlig bruksbil och vill helst bara ha en 140 - 170 hkr, manuellt växlad med vanlig framhjulsdrift.Motorerna förändrades från -99 års modell har jag förstått.Är det sedan samma i -99 och 00 ?Vinner man mycket i bränsleförbrukning på att välja det senare eller är det bara marginella skillnader även jämfört med tex min 855 som jag hade.Skulle jag vinna mycket på att gå upp till en tidig V70N ?Är reservdelskosnaderna avsevärt mycket dyrare på en sådan?Naturligtvis är skicket/priset avgörande i slutändan men utbudet är stort och jag vill kunna sikta in mig på rätt årsmodell direkt.

Tacksam för svar av de med egen erfarenhet av dessa bilar
#317808
V 70 från 99-00 fick 20 v maskiner, så dom ska man nog välja, men V70N e ju såklart lite nyare o kanske modernare men själv kör ja S70 Classic 140 hk:are -00 o skulle inte vilja byta te nåt annat för dom går så fint :-)-)
#317832
Nu var det väl så att GLT:n hade 20V redan innan 99,från 92 i 850:in. Mindre än den motorn tycker jag själv är för lite i en V70 innan 20V:n kom med 140hk. Har också för mig att motorerna optimerades för lägre bränsleförbrukning och att effekten i GLT:n sjönk till 165hk runt 99 också. V70N är väl kända för att ha relativt höga driftskostnader!?

/Kristian
#422072
Hur kan en 20 V på 140 hk vara bättre än en 10V på 144 hk rent körmässigt om vi bortser från energiförbrukning mm !?.Det jag märkt stor skillnad på med mina 10V och 20V är att 10V har en mer avspänd och lugnare karaktär där 20V helt klart tycker om att rusas mer på högre varv beroende på körsätt även om de två har en ganska så jämn toppfart utan turbo vilket få utnyttjar till vardagskörning.
#422269
OO V70 har även den nya motorn på 2.4 som är soppa snål
Min förra v70 skiljde ca2dl milen
Nya motorn har inte jag iallafall fått o dra över litern någonsin
Min gammla drog mellan 1.2-1.5 på vintern
Stats körning är det
Landsväg ligger den nya på 0.7-0.8
Gammla på 0.9
Finns säker olika siffrer men den nya ska vara väldigt snål o det stämmer med min
#658900
Äger själv en Volvo V70 Classic 00:a med 140 hk motorn, och 5-stegad automatlåda. Man skall inte bry sig så mycket om hk-antalet tycker jag. Viktigare då är att kolla vridmomentet, och vart i varvtalsregistret det kommer.

Om man börjar jämföra en äldre motor på 144 hk med 10 ventiler, så har den ett maxvrid på 206 nm vid 3300 varv/minut. 140 hk motorn med 20 ventiler har 220 nm i vrid vid 3300 varv/minut. Detta gör den bra mycket starkare på låga varvtal än den äldre motorn. Min V70, ligger på ca 0,72 per mil i landsvägskörning, ca 0,88 i blandad körning och knappa litern i stadstrafik. Detta trots att det då är en automat. Med manuell låda kan du komma ner i 0,68 per mil i landsvägskörning.

Skillnaden mellan en 140 hk och 170 hk, är att 140 hk har 220 nm i vrid vid 3300 varv/minut och 170 hk har 230 nm i vrid vid 4800 varv/minut. 170 hk måste alltså varvas mer för att åstadkomma nästa exakt samma vrid. 140 hk är mer "körbar" på normala varvtal (2000-4000 varv/minut), men tar "slut" snabbt på högre varvtal, medans 170 hk vaknar till liv då. Det hela är en smaksak vad man gillar, själv vill jag inte ha någon 170 hk.

Mvh Ronnie
#658948
Förbättringar infördes varje år som gjorde bilarna mer lättkörda och effektivare. Tyvärr går det ut över underhållskostnaderna. Sommaren 97 flyttades slavcylnder för koppling in i motorn. Inte kul om den behöver bytas, kostar skjortan(10 kSEK). Från 99 daterades hela bilen upp framför allt elektroniskt, Can-buss(datanätverk) i hela bilen, inviduella tändspolar, styrning av kamaxelvinkel, elektroniskt gasspjäll. Krånglar något blir det dyrt. Prioriterar man plånboken borde 97,98 vara bra. Prioriterar man körning gäller ju nyare dess bättre
#659067
Hasse53 skrev:Förbättringar infördes varje år som gjorde bilarna mer lättkörda och effektivare. Tyvärr går det ut över underhållskostnaderna. Sommaren 97 flyttades slavcylnder för koppling in i motorn. Inte kul om den behöver bytas, kostar skjortan(10 kSEK). Från 99 daterades hela bilen upp framför allt elektroniskt, Can-buss(datanätverk) i hela bilen, inviduella tändspolar, styrning av kamaxelvinkel, elektroniskt gasspjäll. Krånglar något blir det dyrt. Prioriterar man plånboken borde 97,98 vara bra. Prioriterar man körning gäller ju nyare dess bättre
Hittar man en fiiin -97 utan can-bus eller elektroniskt spjäll så hade jag nog satsat på den. Visst kostar det mer att åka. Men säg 5 mil mindre per tank. Jag betalar då hellre litegrann extra vid tanken så att säga än en monstersumma när en vital och dyr del pajar :P
#659226
Jag skulle nog mer titta på hur bilen ser ut och hur långt den gått. När det går sönder så blir det dyrt hur man än gör. Volvodelar finns på skroten oavsett typ av motorstyrning. Ska man vara rädd för ny teknik ska man väl köra bil med förgasare, eller?
Kommer ihåg 1990 när jag köpte en 740 med insprutning....alla var skeptiska. Det enda jag bytte på insprutningssystemet var pumpen + backventil, reläet och filter.....på 39000 mil.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]