Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Edgarn
tjena köpte en 850 t5r 95a för ett tag sen. som det sitter i ett bsr steg3 i bilden laddar 0.9 just nu min fråga är om man vågar höja laddet till typ 1.1-1.2 utan att det ska vara skadligt för bilen..?

tack för svar

MVH Eddan
av Blommen83
1.2 är väl max med org grejer...annars går väl stakarna...är inte säker men har för mig att det är nått sånt..
av Edgarn
Marlboroman skrev:Laddar 0,9 mätt med vad? Billiga mätare kan visa lite vad som helst...

tja det är en BSR mättare
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Vet och vet.... Teoretiskt sett så är det bara att vrida upp. I praktiken så är det alltid så lyckat. Är chipet gjort för 0,9 bar så får du inget mer bränsle, så den börjar gå snålt. Vilket ger mer mos i maskin, men ökar rasrisken. Sen så kommer styrboxen upptäcka att laddtrycket skruvats upp så den kommer börja sänka tändningen för att sänka trycket. Den kan såklart jobba med magnetventilen med, men eftersom grundladdtrycket är höjt så funkar inte det lika bra.

Jag har provat på min dock ochipad och det går att köra över en bar med bara uppställt laddtryck, men med ohälsosam avgastemperatur samt spikningstendenser. Sen ger det siom sagt ionte så mycket effekt heller.
av *pettson*
Vill du ha högre ladd så får du skaffa chip som ger högre ladd. Allt annat är en risk.
av *pettson*
Bengan75 skrev:Givetvis är dessa siffror ren nonsens men det e ju kul om det vore sant:

http://www.motornord.se/system/specials ... 50&FID=313
Det är säkert helt sanna siffror.

Det är bara lite skillnad på HUR MAN MÄTER DOM.

Om din bil pekar 304hk under 1.5 sekunder i ett enda drag så har ju bilen uppnått detta.
Men om vi testar 20 motorer och kör 5 drag i varje och dom flesta, låt säga 18 motorer i 4 av 5 drag uppnår 280hk.
Vilket är det korrekta?..
Dom flesta skulle använda dom 304.

Trasslet är att skulle vi dra 10 fullrepor om vardera 2 minuter så skulle INGET CHIP ge mera än låt säga 260hk.
av Edgarn
*pettson* skrev:Vill du ha högre ladd så får du skaffa chip som ger högre ladd. Allt annat är en risk.

ok, om jag höjer laddet till 1.1 typ kan jag då märka på ngt sätt att detta va inte bra innan motorn ger upp??
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]