Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MikaelC
#315181
Jag ska köpa min första bil snart och behöver lite hjälp!

Från att först siktat in mig på 240/740/940 har jag i alla fall för tillfället vänt och siktar in mig på 850. Främst pga allmänt modernare, säkerheten med airbags och vinteregenskaper med tanke på min sambo.. Misstänker att nackdelen jämte bakhjulsdrivna modellerna är att det är mer som kan gå sönder och som är dyrare.

Hur som hellst. Budgeten är studentstram, ca 10 000, så är medveten om att jag får en ganska gammal bil som gått relativt långt, men hoppas att med kunskap (som jag börjat införskaffa mig) kunna hitta bästa möjliga.

Hittat exempelvis denna på blocket:
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_8 ... ?ca=11&w=2

Tycker det verkar positivt att det är så många delar bytta och att det finns servicebok.

Däribland kopplingen som jag förstår är en av de dyrare slitprylarna att byta, och läste någonstans att en koppling i snitt håller ca 25 000 mil, alltså i det milspannet mina pengar räckertill som det verkar..Sedan kanske man får ta att ACn inte fungerar i denna prisklass.

Vad jag är främst orolig för är att det står att höger abs-givare bak behöver bytas. Finns det något sätt att ta reda på om detta verkligen är problemet? Så att felet inte är i styrboxen som är mkt dyrare?

Antar att det jag fiskar efter är också - ska man hålla sig borta från bilar där abs-en strular? Är abs problem vanliga? Ska man räkna med att det pajar och därmed leta efter bilar där systemet redan bytts ut?
av OlleW
#315195
Hej!
Kolla att det inte är oljeläkage imellan motor å växellåda mycket vanligt å
dyrt fel att fixa. Abs-givaren e ganska enkel att byta om det bara e de som e felet.
Annars e de bra bilar lite törstiga bara har en 740 också å den e bra mycket snålare.
Lycka till med köpet.

Olle.
av MikaelC
#315200
Tack Olle för råden! OK, ska kolla efter olja.

Är 740n snålare alltså? När man tittar på förbrukningssiffror verkar det vara samma, typ 0.87-0.89 vid blandad körning. Det är inte så att 850n inbjuder till mer gas ;-)
av OlleW
#315221
Jag har en 850 GLT 93:a manuell den drar ca:0,77 landsväg men 1,2-1,3 blandad körning.
Har också en 855 GLT 95:a med automat den e törsig 0,9 landsväg 1,5 blandad.
Och till sist 740 GL 87:a manuell landsväg 0,75 blandad 1,0.
Åker du mycket landsväg är det ju inte stor skillnad på förbrukning.
Men 850 är klar mycket trevligare att köra 740 e en aning gammaldags om man säger :lol:
740 är kanske lite mer lättmeckad inte så trångt å så.

Olle.
av MikaelC
#315498
Tre bilar, det var inte illa ;-)

Tack för infon, får överväga med mig själv. 240/740 kommer vara helt klart billigare, men det är ju lite traktorkänsla.. Men nästan lite kultit!

Hm.. kanske satsar på en 240 eller 740 fr.o.m. 88b med helgalvad kaross, B230F motor och riktig 5 vxl låda.
#315506
OlleW skrev:Jag har en 850 GLT 93:a manuell den drar ca:0,77 landsväg men 1,2-1,3 blandad körning.
Har också en 855 GLT 95:a med automat den e törsig 0,9 landsväg 1,5 blandad.
Och till sist 740 GL 87:a manuell landsväg 0,75 blandad 1,0.
Åker du mycket landsväg är det ju inte stor skillnad på förbrukning.
Men 850 är klar mycket trevligare att köra 740 e en aning gammaldags om man säger :lol:
740 är kanske lite mer lättmeckad inte så trångt å så.

Olle.
En 740 drar mera än en 850. Har en 850 GLT 93 ligger på 0,85 blandad körning och 0,7 på landväg, sedan åker man mycket bättre i en 850... Sedan är ju inte 240 eller 740 helgalvad utan bara nedre delen av karossen. TRostar mer under än vad en 850 gör.
av *pettson*
#315518
Varför är alla så otroligt förvånade över bränsleförbrukningen? Är jag den enda härinne som har en orginalhandbok?..
Man skriver faktiskt bränsleförbrukningen i olika hastigheter och med olika körsätt i den. Och faktum är att på 850:ns tid hade man inte börjat skönmåla förbrukningarna genom att skriva en och kunden fick uppleva en annan.
Men jämför man nu då bränslemförbrukningen på en GLT och en GLT.. (850-740) så är dom väldigt liknande, men du fick nästan 40 pållar till i 850:n för samma bensin..
av MikaelC
#315537
Jag har i alla fall inte orginalhandböcker, bara läst förbrukning vid blandad körning för de olika modellerna, och då är det värdefullt att höra om det stämmer med verkligheten!

Men verkligheten varierar ju för olika personer, men jag har i alla fall fått en uppfattning om verklig förbrukning, så tack!

När det gäller 740 GLT mot 850 GLT så beror det ju också på om du snackar om B234F eller B230E, B234F (16v) hade ju 155-159 hp, inte så långt från 170..

Varför slutade Volvo förresten med B234F? Och istället fortsatte med B230 motorer med och utan turbo? Ursäkta, ett sidospår, men det har alltid förbryllat mig :-)

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]

Skulle gissa på hybrid batteriet blivit s&au[…]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]