Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Svedalahem
#1462710
Hej,

Jag har sedan januari 2021 hittat en fungerande lösning på att släcka servicelampan för min modell.

Jag har en v70 från 1998 (tillverkad 1997).

Lösningen är en app 850ODB-II (jag hämtade från Google) från en finsk tillverkare - https://xiaotec.fi/ och en "äkta" ELM327 adapter. Varför "äkta"? Det finns gott om produkter som påstås innehålla en ELM327 som säljs billigt på nätet - jag har bifogat en skrift som jag satte ihop under mitt eget letande (fick skapa bilder av sidorna för att kunna bifoga) som kanske kan förklara problemen!

Passa även på att ladda hem "ELM327 Identifier" appen om du undar om varför din adapter inte fungerar som tänkt!
Skärmklipp1.JPG
Skärmklipp1.JPG (71.01 KiB) Visad 4536 gånger
Skärmklipp2.JPG
Skärmklipp2.JPG (52.68 KiB) Visad 4536 gånger
Skärmklipp3.JPG
Skärmklipp3.JPG (193.86 KiB) Visad 4536 gånger
Med ny kunskap om vad som orsakade problemen med adaptern var nästa steg lätt - köp en fungerande ELM327 adapter!

Killen som gör programvaran i Finland säljer numera också en fungerande ELM327 adapter för ett lågt pris.

Jag köpte själv en original Vgate iCar Pro BLE 4.0 OBD2 på Amazon.se för 250:- - jag värdesatta då min tid som redan gått åt för att hitta en fungerande adapter högre än ev prisskillnad på andra produkter!

För att sedan släcka servicelampan fick jag köra enligt instruktionen i appen men då med repetition tre gånger (vet ej varför) innan den släcktes! Det kan vara åtgärdat i nyare version.

Lycka till!

(Jag får ingen provision på nerladdade program eller sålda ELM327 adapters - så vet ni!)
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1470291
Svedalahem skrev: ons 08 sep 2021, 09:04 Hej,

Jag har sedan januari 2021 hittat en fungerande lösning på att släcka servicelampan för min modell.

Jag har en v70 från 1998 (tillverkad 1997).

Lösningen är en app 850ODB-II (jag hämtade från Google) från en finsk tillverkare - https://xiaotec.fi/ och en "äkta" ELM327 adapter.
Använder samma app till min S70 -98.
Fungerar utmärkt!
av Gamlebettan
#1485817
Hej! Var ute och körde igår kväll och efter ett tag tändes servicelampan eller "lambdalampan" som den ibland kallas. Gjort lite efterforskining på diverse internetsidor men inte listat ut vad det är. Smidigt nog är diagnostikenheten trasig så kan ju inte läsa ut några felkoder. Men detta vet jag som kan hjälpa:

Bilen drar runt 1,5 liter/milen vilket är lite väl mycket.
Misstänker lambdasonden men kan ju inte veta
Luftfiltret är inte nytt men ser inte så illa ut
Ska testa och se om vakuumslangarna läcker men vet inte om man kan få nått vettit ut av det

Men min fråga är slutligen hur släcker man servicelampan, antigen genom att bara släcka den eller om jag kan lista ut vad felet är? Jag är inte duktig på varken bilar eller elektronik så var snälla!
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1485965
Det är inte servicelampan. Lambda är avgasrening eller något som påverkar den.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]