Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mickest
#763577
Elm327 verkar ju inte kunna släcka servicelampan på äldre v70:s

innan jag tänkte släpa fram gamla stationära burken där mitt vol-fcr funkar bra, så testades min bil på en china autocom cdp pro.

Den kunde ta min servicelampa utan problem, blir att uppgradera till ett sådan framöver..
av Volvo742
#766326
Min servicelampa är sönder så jag tog bort den men nollställe ändå lampan.
av Chuangtzu
#796134
Bilskojare skrev:
volvo_c70 skrev:Om du nollställer din vägsträcka på höger sida på instrumentpanelen så kan följande vara lönt att testa.
1. Slå till startnyckeln i läge ett
2. Tryck in nollställning av vägsträckan samt ha den intryckt under hela momentet
3: ställ nu nyckeln i läge två och invänta att servicelampan blinkar
3: Nollställ nu nyckel och därefter starta bilen.


Nu ska s-lampan vara släckt till det är tid med nästa service och det är tid att göra om hela proceduren igen.
Funkade inte på min bil så jag provade lite varianter tills det funkade

Punkt 1 till 3 som ovan.

1. Slå till startnyckeln i läge ett
2. Tryck in nollställning av vägsträckan samt ha den intryckt under hela momentet


3: Ställ nu nyckeln i läge två och invänta att servicelampan blinkar
4: Släppte "nollställningsknappen"
5: Stängde av tändingen.

V70 XC 00 (uttagen -99)
Tack för tipsen,

Funkade inte på min bil så jag provade lite varianter tills det funkade,

1. Slå till startnyckeln i läge ett
2. Tryck in nollställning av vägsträckan samt ha den intryckt under hela momentet
3: Ställ nu nyckeln i läge två.
4; Starta bilen med knappen intryckt.
4: Släppte "nollställningsknappen"
5: Stängde av bil o tändning.

Starta igen "Lampan släckt"

:D
Användarvisningsbild
av uffeg
#850427
Läste nånstans att man skulle ta bort säkring 1,2,3 och sen dit med dom, vips skulle lampan slockna... stämmer det ?
Detta på en 95'a
av Stjernkvist
#857725
Jag har en enkel knapp på min instrumentpanel trycker den i botten så är den släckt igen. Gjorde detta i förra veckan efter oljebytet :)
av eikido
#872372
Jag får service reminder reset successful med vol-fcr men servicelampan lyser ändå. Vad kan det vara. V70 -98 och det går ej att resetta via instrument panelen
av c7098
#882967
VolvoErik skrev:Jag har en Volvo 850 R -97. Eftersom jag oftast fixat med service i egen regi har jag haft problem med att få servicelampan släckt. För det mesta har en snäll Volvoverkstad släckt lampan gratis men ibland har de knorrat lite.
För att bli oberonde köpte jag nyligen på Biltema en ny produkt som de kallar:
"Nollställningsverktyg servicelampa (15-1389)
För släckning av bilens servicelampor resp. airbagens kontrollampa på VOLVO & SAAB. 369,00 kr"
Lite dyr kanske men värt priset i långa loppet.

Den funkade för min bil.
I Nollställningsverktygets manual står det:
"Om nollställning av servicelampan på Volvo
S40, V40, 850 och 850 TDI med DIP-strömbrytaren
SW2 i läge ON misslyckas, försök
igen men nu med DIP-strömbrytaren SW3 i
läge ON."

Jag kan bekräfta att SW3 skall stå i läge ON och alla övriga i läge OFF för nollställning av servicelampan i Volvo 850 R -97.
VolvoErik
Jag provade precis med exakt detta verktyg, fungerade inte på en C70 -98.
av kbking
#907149
Det finns ett erkänt fel på 92-93 där du får diagnossvar att lampan är släckt (diagnosen blinkar snabbt) Men där instrumentet vägrar släcka servicelampan alternativt så tänds den direkt efter nån minut. Felet är ett processorfel. Åtgärd byte av kretskort eller instrument.
Jag har en VOLVO 855-512 SE 2,5 med Reg.datum: 19941209 och med Motorkod: B5252S. Jag har försökt släcka servicelampan ett antal gånger nu men trots att jag får en skur hypersnabba blinkningar som kvittens (och även att servicelampan därmed släcks) så tänds den igen när jag sätter i nyckeln nästa gång och vrider på tändningen. Är detta månne också ett processorfel, eller vad...

Finns något mer jag kan prova eller är det bara att avlägsna själva glödlampan som en och annan redan gjort enl. trådsvaren?

Uppdaterat: Jag tog helt sonika bort glödlampan. Service håller jag reda på själv och gör själv dessutom så lampan kan kvitta.
av Offer
#935055
läste att man ska göra så här på -99:

På 99 och nyare släckar man med knappen till trippmätaren.
Radioläge på, trippmätaren på T1
Håll in knappen och sätt på tändningen.
Håll kvar tills lampan blinkar.

har en v70 -99 sm servicelampan lyser på och vill gärna släcka den. men vad menas med detta: trippmätaren på T1 ? sen när lampan blinkar så ska man bara starta bilen och sen är den släckt?
av ztruck
#944830
Offer skrev:läste att man ska göra så här på -99:

På 99 och nyare släckar man med knappen till trippmätaren.
Radioläge på, trippmätaren på T1
Håll in knappen och sätt på tändningen.
Håll kvar tills lampan blinkar.

har en v70 -99 sm servicelampan lyser på och vill gärna släcka den. men vad menas med detta: trippmätaren på T1 ? sen när lampan blinkar så ska man bara starta bilen och sen är den släckt?
Denna förklaring använde jag o de funka på min -00a...
http://www.garaget.org/mypage/blog.php? ... r=Mikey_ax
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]