Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bmwslangen
#1022396
Som redan nämnts på flera ställen så varierar tillvägagångssättet mellan modeller, år och motorstyrsystem. Så det som fungerar för en 85x/x70 behöver inte fungera för en annan 85x/x70.

Kan dock bekräfta att det går utmärkt att släcka servicelampan med följande kombination
VOL-FCR
855 -96
B5254S
Motronic 4.4
av bmwslangen
#1022407
hagfeldt skrev:Hej, abs/stc och motorlampan lyser på min V70-99 och tänkte höra om jag kan släcka och kolla dessa koder med elm327? =)
ELM327 är endast en elektrisk krets som kan kommunicera via ett OBD uttag. Dvs kretsen hanterar endast den elektriska signaleringen samt de standardiserade "meddelanden" (aka protokoll) som skickas mha den elektriska signaleringen.

Sen är det upp till ett datorprogram att skicka rätt meddelanden för att få önskad funktionalitet.

Dvs det är datorprogrammet som avgör vilken funktionalitet som du kan utföra (samt vad biltillverkaren valt att man ska kunna nå via standardiserade protokoll via OBD uttaget). ELM327 står endast för kommunikationen.



Som ett exempel så använder jag samma ELM327 kommunikationskrets för appen Torque som är ett enklare program som bara kan läsa standardiserade OBD felkoder och kan inte komma åt några andra styrboxar. Men jag använder även exakt samma ELM327 kommunikationskrets för att kunna nå vilken styrbox som helst på vilken BMW som helst och förutom att kunna kommunicera med olika styrboxar kan jag även styra och utföra tester på olika komponenter men även programmera om och ändra värden för olika inställningar. Allt hänger på programmet helt enkelt.



Vilket program använder du?
av Malibuss64
#1037623
S70 -98(står dock att den är tillvekad 97?)
Ska släcka service lampan funkar en sådan här kabel?
http://www.ebay.co.uk/itm/USB-Cable-VW- ... SwpDdVA-BC
Läst o sökt o står bla här att den här kabeln är bäst om man bara har usb port?
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=15
Var laddar jag ner el får tag på vol-fcr?
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor