Sida 1 av 1
Motorelektroniklampa S70 GLT-97
Postat: mån 03 aug 2009, 17:29
av Jimpen89
Jag har en S70 -97 med Motronic 4.4. För ett tag sen började motorelektroniklampan lysa. Jag gjorde bilen strömlös en stund och efter det var den släckt, men efter en resa på 20 mil började den lysa igen. Gjorde samma sak igen och den slocknade. Men nu lyser den igen :(
Då kopplade jag datorn till bilen och använde VOL-FCR och fick felkoderna:
EFI-436 Rear heated oxygen sensor (H02S) compensation
EFI-425 Rear heated oxygen sensor (H02S) control
Betyder dessa att lamdasonden efter katalysatorn är trasig?
Jag har googlat på felkoderna och hittade en sida, men den va på engelska och det är jag inte så haj på :???:
Re: Motorelektroniklampa
Postat: mån 03 aug 2009, 20:56
av TorxE14
Ja, det betyder bakre lambdasond. Det kanske även beror på främre lambdan, eller luftläckage på insugs- eller avgassidan.
Re: Motorelektroniklampa S70 GLT-97
Postat: tis 04 aug 2009, 08:20
av Jimpen89
Jahaja kan det va så många olika fel. Hur vet man om det är luftläckage på insugs- eller avgassidan?
Re: Motorelektroniklampa S70 GLT-97
Postat: tis 04 aug 2009, 09:03
av TorxE14
På insugsidan kan man hitta läckage genom att ha motorn på tomgång och spreja startgas på alla mistänkta slangar & anslutningar. Om varvtalet ändras har startgasen hittat in i motorn.
På avgassidan borde det höras om det läcker.
Re: Motorelektroniklampa S70 GLT-97
Postat: tis 04 aug 2009, 09:20
av Jimpen89
Okej ska testa detta idag. Ska även till biltema idag och köpa en bakre lambda. radera felkoderna och kolla vad som händer.
Kommer felkoderna direkt eller kan det ta ett tag för dem att komma om felet kvarstår?
Tack för hjälpen

-)
Re: Motorelektroniklampa S70 GLT-97
Postat: ons 05 aug 2009, 14:55
av Jimpen89
TorxE14 skrev:På insugsidan kan man hitta läckage genom att ha motorn på tomgång och spreja startgas på alla mistänkta slangar & anslutningar. Om varvtalet ändras har startgasen hittat in i motorn.
På avgassidan borde det höras om det läcker.
Testade att spruta stargas lite här och där och fick ingen reaktion på motorn så felet ligger nog inte där.
Var på OKQ8 igår och hissade upp bilen. Till min besvikelse kunde jag aldrig byta den bakre lambdasonden för den satt så in i norden. Så jag tror jag skiter i det och lämnar tillbaka den köpta. Eller vet någon hur man får lös en fastrostad lambdasond?
Gör det något om endera den främre eller bakre är trasig?
Lambdavärdet som står på besiktningsprotokollet är 1,0 och det värdet har det alltid varit.