Sida 1 av 4

LÖST! Kamremsbyte 855GLT-97 på egen hand

Postat: tor 30 jul 2009, 10:59
av Okalettos
Hej,

Ska snart byta kamrem på min 855GLT (med AC) MY97, 22500mil.
Har fått pris av Bilia 2237kr (inkl hjälp.agg.rem.) Spännrulle (620kr)
och brytrulle (~350kr) byter de bara om de verkar dåliga, låter rimligt, eller?
Likaså med vattenpumpen (1545kr), som väl drivs av kamremmen, så tycker
Bilia bara att man ska byta om den verkar dålig.

Har även frågat Mekonomen. De insisterar däremot på att få byta vattenpumpen
på samma gång som kamremmen, oavsett "skick" :roll:, likaså insisterar de på att
byta brytrulle och spännrulle oavsett "skick" :roll:... men jag tycker spontant att
det känns lite konstigt att resonera så hårt... ??:-/.

Hur BÖR man resonera tycker ni som kan dessa saker hyfsat bra?

Mvh.

Re: Kamremsbyte 855GLT-97, passa på att byta annat?

Postat: tor 30 jul 2009, 15:46
av *pettson*
Sök i forumet så får du veta hur man resonerar. Det har varit en stor debatt om detta.
Fakta är: har du inte bytt allting i samband med kamremsbytet och det mot förmodan blir ett haveri på en av dom detaljerna som inte byttes så gäller heller inga garantier. Inte ens volvo vill ersätta dej och renovera din motor för att en mekaniker gjort ett dåligt val. Enda sättet att vara helt säker att just att byta allting. Vattenpumpen byts dock på 24.000mils intervall. Kamremmen på 12000. vilket gör att du nu enligt mej borde byta allt. För att nästa gång byta en kamrems sats men inte pump. För att gången efter byta allt osv..

Re: Kamremsbyte 855GLT-97, passa på att byta annat?

Postat: fre 31 jul 2009, 22:11
av Okalettos
Tack för svaret Pettson!

Vågar man sig på att köpa delarna på Biltema, utifall jag
får för mig att byta själv alltså...? :wink:.

Re: Kamremsbyte 855GLT-97, passa på att byta annat?

Postat: lör 01 aug 2009, 10:12
av *pettson*
Okalettos skrev:Tack för svaret Pettson!

Vågar man sig på att köpa delarna på Biltema, utifall jag
får för mig att byta själv alltså...? :wink:.
Om du frågar mej?.. Utan tvekan kan du handla där.

Re: Kamremsbyte 855GLT-97, passa på att byta annat?

Postat: lör 01 aug 2009, 13:34
av PDK
Jag handlade allting där. Prima grejer! Hela satsen köpte jag, då tydligen bara remmen går inte att köpa lös längre. Utgående på biltema.

Läge på kamaxlarna och vevaxeln, hur montagekritiskt...?

Postat: mån 03 aug 2009, 09:28
av Okalettos
Tänker försöka mig på att byta allting själv...
Det här med kamaxlarnas och vevaxelns läge...
Enligt Haynes ska det räcka med att man riktar upp alla hjul
(kallas drev?) enligt märken/markeringar som finns...
det står ingenting alls om att man måste låsa kamaxlarna...!?
Även om dreven är justerbara (enligt Pettson?) så är de ju/väl
låsta liksom, och inget man ska lossa när man bara byter kamrem...?

Mvh.

Re: Kamremsbyte 855GLT-97, passa på att byta annat?

Postat: mån 03 aug 2009, 09:52
av *pettson*
Dreven är där markeringarna finns när man byter kamrem. Men det är ju inte kamdreven du ställer mot ventilerna. Du ska ställa kamaxlarna. Det gör att kamaxlarnas grundinställning samt låsning återfinns i bakkant av kammarna. Man tar bort fördelarlocket och kamlägesgivaren och petar in tolken. När tolken passar står kamaxlarna 100% rätt. Huruvida man ska lossa dreven eller inte är en tvistefråga. Enligt mej finns det EN metod och det är kamaxlarnas läge man låser och lägger på remmen, drevens markeringar är ointressanta. Sen lossar man dreven. släpper på spännaren och vips är remmen inspänd och kamaxlarna står 100% rätt. Naturligtvis går det att utföra jobbet utan tolk, men oftast står inte dreven exakt i mitten av markeringen mot kamaxlarna och därmed blir det ofta inte helt rätt. Det är också lätt att missa ett hack på avgaskamaxeln. Men var och en gör naturligtvis som han eller hon vill. Volvo anvisar inte heller att tolken ska användas.

Re: Kamremsbyte 855GLT-97, passa på att byta annat?

Postat: mån 03 aug 2009, 13:31
av Okalettos
Okej, tack för svaret Pettson!

En dum fråga kanske... men utöver att kamaxlarna ska vara "synkroniserade", så ska de väl även vara synkade med vevaxeln...? Om man låser kamaxlarna men snurrar på vevaxeln, då blir det galet va...?

*Ringde Bilia och frågade om de kan nollställa kamaxlarna. Svaret är att det kan de, de har "tolk" och det tar bara högst en halvtimme extra. Men de gör det bara om man så önskar (ytterst sällsynt), per standard gör de det INTE.
*Ringde även AD-bilverkstad. De har aldrig nollställt kamaxlar i samband med kamremsbyte, och någon "tolk" har de hursomhelst inte till min bil :shock:, så den skulle jag få bekosta själv isf :-O).
*Ringde även Mekonomen-bilverkstad. De nollställer aldrig kamaxlar utan går helt på riktmärkena, dessutom sa de att det inte finns något att justera på min bil, eftersom "dreven är kilade" som de sa...!?

Tycker det låter vettigt att finjustera (nollställa) axlarnas inbördes lägen när man ändå håller på :).
Frågan är hurvida de ÄR justerbara eller INTE...? Samt om de är justerbara, hur bygger jag en "tolk"... har du möjligtvis någon prisvärd till salu Pettson?

Re: Kamremsbyte 855GLT-97, passa på att byta annat?

Postat: mån 03 aug 2009, 14:16
av js1
Känns lite overkill om inte ens Bilia eller nån annan gör det heller. Känns lite som risken att du gör bort dig när du byter kamrem blir betydligt större om du ska lossa och justera dreven också. Din fråga om vevaxelns läge vittnar om att du inte har allt 100 klart för dig. Givetvis måste vevaxeln också stå rätt annars faller liksom alltihop. Du har ett märke på vevaxeln och ett på resp kamdrev. Ställ dom rätt innan du river ner remmen, montera dina nya delar, sen drar du runt motorn manuellt med en nyckel på vevaxeln och kollar så märken stämmer efter ett varv eller två. Skruva ur alla stiften så går motorn lätt att dra runt för att ställa märkena rätt, vrid inte på kamdreven. I synnerhet inte om stiften sitter kvar, då är risken stor att kamremmen rappar över.

Re: Kamremsbyte 855GLT-97, passa på att byta annat?

Postat: mån 03 aug 2009, 14:25
av *pettson*
Ska vi gå till motorns historia så har du en plugg bakom startmotorn som går att skruva ur för att även där sätta i en tolk för att säkerställa att vevaxeln står perfekt. När man plockar ihop en motor så ställer man veven med tolken. Ställer kamaxlarna med sin tolk och hänger på remmen, släpper kamdreven lite grand och släpper spännaren. Från och med nu är alltså drevens läge ointressant. Det är bara kamaxlarnas läge som gäller. Kamdreven ändrar läge om t.ex toppen planas eller om blocket planas (toppdeckas). Men kamaxlarna lämnar aldrig sitt läge som gäller för tolken. Därför gäller tolken för mej. Tolkens ingrepp är det enda stället som är noll. Dreven är alltså oväsentliga.
Jag vet att volvo inte sätter i nån tolk. Det är heller inte nåt ovanligt med just avgaskammen ett hack fel därifrån heller.
Vad övriga verkstäder gör är precis som volvo. Man kränger på remmen och skiter i vilket. Notera att remmen inte tar i, betyder INTE att remmen står korrekt. Det krävs inte många kamaxelgrader för att förlora effekt. Återigen var och en gör som man önskar. Jag tvingar ingen att ha tolk.
Vad gäller kamaxlarna är dom INTE på kil så det är skitsnack tyvärr.