Sida 1 av 2
Alternativ till vinda skivor?
Postat: ons 29 jul 2009, 22:27
av CurtG
- Jag bytte bromsbelägg runt om och gjorde rent.
Efter hård inbromsning uppstod ett fenomen, som tyder på vinda bromsskivor.
Det skakar inte i ratten, men det "rycker" i bilen vid inbromsning över 50 km/t.
Jag bytte skivor fram, bilen har gått nästan 20.000 mil.
Men problemet kvarstår.
Jag kollade alla skivor om någon verkade skev eller vind. Men det verkade inte så.
Kan det vara något ABS-fenomen?
Någon som har tips?
S70 -00
Re: Alternativ till vinda skivor?
Postat: ons 29 jul 2009, 22:35
av TorxE14
Även om skivan inte kastar (wobblar) kanske det är ojämn tjocklek på skivan.
Re: Alternativ till vinda skivor?
Postat: ons 29 jul 2009, 22:47
av CurtG
- Jo, det skulle nog ge samma resultat. Men felet kvarstod efter att jag bytt skivor fram.
Sedan kollade jag genom att hålla en skruvmejsel fixt vid oken och snurrade skivorna, även bak. Verkade helt okej.
I bak är det rör till oken, och inte lika lätta att hänga av för skivbyte som i fram.
Re: Alternativ till vinda skivor?
Postat: ons 29 jul 2009, 23:24
av Nexus
sätt en mätklocka mot skivan så ser du om den kastar några hundradelar eller mera.Mäta med mejsel ger ingen vidare tydlighet.
slår det inte i ratten så skulle jag gissa på skivorna bak :roll:
Re: Alternativ till vinda skivor?
Postat: tor 30 jul 2009, 00:03
av *pettson*
Ingen sån där konstig sak som att ha pinnen kvar för att fälgarna ska hamna rätt?.. Sen sätter man fälgen ett hack fel och vips är inte fälgen inspänd korrekt runtom. BORDE märkas vid vanlig körning men gör det inte nåt speciellt. Men känns som fan när man bromsar.. Kolla att fälghålen (inkl styrhål ) hamnat rätt.. (jodå det är ett seriöst förslag.) har nämligen sett det vid två tillfällen på bilar jag tagit emot..
Re: Alternativ till vinda skivor?
Postat: tor 30 jul 2009, 07:31
av js1
Vad monterade du för skivor fram?
Jag var dumsnål när jag bytte fram och köpte Biltemaskivor. Ganska snart började det "pumpa" i bilen vid inbromsning precis som du beskriver, inga rattvibrationer utan bara
ojämn bromsverkan. Jag mätte skivornas tjocklek runt om med micrometer och ena skivan varierade i tjocklek långt utöver maxvärdena som anges i Haynes. Kan det inte i huvudet men jag har kvar mätvärdena hemma. Fick bita i det sura äpplet och köpte originalskivor. Fenomenet försvann. Nu (även efter ett par år) kan jag bromsa hårt från 120-130 utan
skakningar eller ryck. Se till att putsa anliggningsytorna på navet med en bit fin smärjeldukså att skivorna ligger absolut plant mot navet.
Mäta med skruvmejsel i detta fallet tror jag inte på. Vi pratar små avvikelser som räcker för att det ska kännas. Tar man bort hjulet för att mäta skivkast är det bra att spänna in skivan mot navet med hjulbultarna så att skivan är ordentligt inspänd och ligger EXAKT mot navet. Utan fälg blir hjulbultarna för långa och kan bottna i hålet. Då kan man sätta muttrar på hjulbultarna och spänna in skivan med.
Re: Alternativ till vinda skivor?
Postat: tor 30 jul 2009, 11:54
av CurtG
*pettson* skrev:Ingen sån där konstig sak som att ha pinnen kvar för att fälgarna ska hamna rätt?.. Sen sätter man fälgen ett hack fel och vips är inte fälgen inspänd korrekt runtom. BORDE märkas vid vanlig körning men gör det inte nåt speciellt. Men känns som fan när man bromsar.. Kolla att fälghålen (inkl styrhål ) hamnat rätt.. (jodå det är ett seriöst förslag.) har nämligen sett det vid två tillfällen på bilar jag tagit emot..
- "Styrpinnefel" låter rimligt, men faller på att fenomenet kom redan med de (runt om) kvarsittande gamla skivorna, och endast nya bromsklotsar. Och efter en hård inbromsning, kanske två.
Jag bytte först då till nya skivor fram, och problemet är oförändrat. Kanske det är bakre skivorna som skadats, då det inte skakar i ratten och bromverkan är mycket god = frambromsarna jobbar!
De bakre skivorna tog jag aldrig loss. Dessa är dessutom jobbigare att byta, då oken kar bromsrör i stället för slangar.
När man monterar nya skivor, spelar det väl inge roll i vilket av de fem hålen på skivan som pinnen hamnar? Jag såg då inget märke . .
Allt materiel är Volvo original.
Re: Alternativ till vinda skivor?
Postat: tor 30 jul 2009, 15:41
av *pettson*
CurtG skrev:*pettson* skrev:Ingen sån där konstig sak som att ha pinnen kvar för att fälgarna ska hamna rätt?.. Sen sätter man fälgen ett hack fel och vips är inte fälgen inspänd korrekt runtom. BORDE märkas vid vanlig körning men gör det inte nåt speciellt. Men känns som fan när man bromsar.. Kolla att fälghålen (inkl styrhål ) hamnat rätt.. (jodå det är ett seriöst förslag.) har nämligen sett det vid två tillfällen på bilar jag tagit emot..
- "Styrpinnefel" låter rimligt, men faller på att fenomenet kom redan med de (runt om) kvarsittande gamla skivorna, och endast nya bromsklotsar. Och efter en hård inbromsning, kanske två.
Jag bytte först då till nya skivor fram, och problemet är oförändrat. Kanske det är bakre skivorna som skadats, då det inte skakar i ratten och bromverkan är mycket god = frambromsarna jobbar!
De bakre skivorna tog jag aldrig loss. Dessa är dessutom jobbigare att byta, då oken kar bromsrör i stället för slangar.
När man monterar nya skivor, spelar det väl inge roll i vilket av de fem hålen på skivan som pinnen hamnar? Jag såg då inget märke . .
Allt materiel är Volvo original.
Nej det spelar ingen roll vart pinnen hamnar. Det som däremot spelar en ENORM ROLL är ..
1: Är konan ren på navet och är skivans kona ren? Det gäller även skivans anliggningsyta mot navet i övrigt. Det ska vara kliniskt rent.
2: Har skivan hannat rätt på navet så den ligger jämt?
3: Låspinnen eller skruven får bara vara dragen lite svagt. Den ska endast se till att skivan inte trillar bort när du tar bort hjulet.
4: Du drog fälgen korsvis för att ta bort spänningarna vid monteringen?
5: Innan nya klossarna monterades så konstaterade du att bägge kolvarna fungerade i varje ok bak. Så inte en kloss jobbar med den andra som mothåll. Det ger ofelbart vinda skivor direkt vid första upphettningen.
Re: Alternativ till vinda skivor?
Postat: tor 30 jul 2009, 19:41
av js1
Ville bara nämna som lite kuriosa. Kollade mina gamla anteckningar på mina dåliga Biltemaskivor jag nämnde tidigare.
Höger skiva låg inom 0,005mm i tjocklek medan vänster varierade 0,023mm. Alltså mindre än 3 hundradelar av en mm ändå kändes det tydligt.
Volvo anger maximalt 0,008mm.
Vad beträffar max tillåtet kast på skivorna är det 0,04mm fram och 0,08mm bak. Att höfta det med en skruvmejsel kan du glömma.
Det är mätklocka som gäller och fastspänd skiva. (Ett hårstrå är mellan 0,05-0,1mm som jämförelse)
Re: Alternativ till vinda skivor?
Postat: tor 30 jul 2009, 21:09
av CurtG
*pettson* skrev:CurtG skrev:*pettson* skrev:Ingen sån där konstig sak som att ha pinnen kvar för att fälgarna ska hamna rätt?.. Sen sätter man fälgen ett hack fel och vips är inte fälgen inspänd korrekt runtom. BORDE märkas vid vanlig körning men gör det inte nåt speciellt. Men känns som fan när man bromsar.. Kolla att fälghålen (inkl styrhål ) hamnat rätt.. (jodå det är ett seriöst förslag.) har nämligen sett det vid två tillfällen på bilar jag tagit emot..
- "Styrpinnefel" låter rimligt, men faller på att fenomenet kom redan med de (runt om) kvarsittande gamla skivorna, och endast nya bromsklotsar. Och efter en hård inbromsning, kanske två.
Jag bytte först då till nya skivor fram, och problemet är oförändrat. Kanske det är bakre skivorna som skadats, då det inte skakar i ratten och bromverkan är mycket god = frambromsarna jobbar!
De bakre skivorna tog jag aldrig loss. Dessa är dessutom jobbigare att byta, då oken kar bromsrör i stället för slangar.
När man monterar nya skivor, spelar det väl inge roll i vilket av de fem hålen på skivan som pinnen hamnar? Jag såg då inget märke . .
Allt materiel är Volvo original.
Nej det spelar ingen roll vart pinnen hamnar. Det som däremot spelar en ENORM ROLL är ..
1: Är konan ren på navet och är skivans kona ren? Det gäller även skivans anliggningsyta mot navet i övrigt. Det ska vara kliniskt rent.
2: Har skivan hannat rätt på navet så den ligger jämt?
3: Låspinnen eller skruven får bara vara dragen lite svagt. Den ska endast se till att skivan inte trillar bort när du tar bort hjulet.
4: Du drog fälgen korsvis för att ta bort spänningarna vid monteringen?
5: Innan nya klossarna monterades så konstaterade du att bägge kolvarna fungerade i varje ok bak. Så inte en kloss jobbar med den andra som mothåll. Det ger ofelbart vinda skivor direkt vid första upphettningen.
- Tack för bra kommentar!!
De fyra första punkterna kan jag bocka av.
Den femte kanske gick lite för snabbt. Jag gjorde rent och kollade att de bakre kolvarna i sina fasta ok löpte, men borde kanske upprepat proceduren.
I fram med flytande ok är det lättare.
Jag skall kolla på nytt.
Tack för tipset!!