Sida 1 av 2
Varför har 850.... -tråden
Postat: ons 29 jul 2009, 00:11
av Volvo85x
Ja för mig som håller på att lära mig lite så tänkte jag skapa en tråd där man kan ställa lite enkla korta frågor och förhoppningsvis få svar på dem. Här kommer första!
Varför sitter det just fem cylindrar i 850? Varför inte 4 eller 6? Vilka är fördelarna med just fem?
Re: Varför har 850.... -tråden
Postat: ons 29 jul 2009, 05:45
av camaro69
Hur långt är ett snöre?
Snillen spekulerar.
Re: Varför har 850.... -tråden
Postat: ons 29 jul 2009, 06:19
av TorxE14
Ju fler cylindrar ju jämnare & finare går motorn, men blir också dyrare.
I 850/V70 sitter den på tvären och bredden på bilen begränsar längden på motorn.
I en Camaro var det bara att göra lååång huv ;-//
Re: Varför har 850.... -tråden
Postat: ons 29 jul 2009, 09:34
av js1
Varför hade 850 bara fyra hjulbultar på första årsmodellen?
Re: Varför har 850.... -tråden
Postat: ons 29 jul 2009, 09:59
av breakaleg
Varför rostar 850 så lätt på bakluckan, och varför släpper färgen på taklisterna, samt bredvid framrutan?
Re: Varför har 850.... -tråden
Postat: ons 29 jul 2009, 10:25
av TorxE14
Varför är 850 bakljus gjorda av plast från återvunna kinesiska foppatofflor?
Re: Varför har 850.... -tråden
Postat: ons 29 jul 2009, 14:44
av *pettson*
Volvo skapade den raka vitsexan, men hade sen ingenting att sätta i 850:n. Man gjorde som audi och valde att kapa av en cylinder för längdens skull. Volvo hade heller ingen växellåda till 850 serien. Men efter att ha BYTT sin nyuppfunna variomaticlåda (med ett invändigt outslitligt stålband) med mitsubishi för att få deras 5 växlade låda så hade man nåt att utgå ifrån. Efter att ha ritats om på några få punkter så hade volvo *vips* skapat världens kortaste växellåda. Den skulle använda i 850:n. Mitsubishi hade vädliga problem med att synkringarna på tvåan inte räckte till, volvo lyssnade väl inte den dagen för dom problemen följde med över till 850 serien. Först 1995 verkade man fått bukt med problemet.
Volvo låg i tankarna kring 40 serien och nu saknade man återigen motor, man fimpade en cylinder till och skapade VICI motorn, avgasreningsiden med dubbla minikatalysatorer hämtades ifrån toyota. Ur den motorn utvecklades volvos 4 cylindriga i V40.
Volvo labbade även med peugot dieslar i 40 serien.

Re: Varför har 850.... -tråden
Postat: ons 29 jul 2009, 15:39
av Nexus
Tack *pettson* för du ger seriösa och raka svar. (W)
Re: Varför har 850.... -tråden
Postat: ons 29 jul 2009, 16:04
av Volvo85x
Camaro69: Jag tyckte det var en vettig fråga. Förklara din jämförelse med "Hur långt är ett snöre?"
Tack för svar!
Re: Varför har 850.... -tråden
Postat: ons 29 jul 2009, 16:58
av Folke89
Jag tror att camaro69 menar att det finns inget svar på den frågan. Då kan man lika gärna fråga, varför är tändkablarna svarta? Finns liksom inget jättekonkret svar på frågan.
Men att den är tvärställd beror på att den är framhjulsdriven. Sedan att de har valt just FEM är det nog lite svårt att svara på.
Men jag tycker att det är jättebra med en sådan här tråd. Om man vill lära sig måste man ju börja någonstans, finns inga frågor som är dumma. Bättre att fråga och bli kolkare än att inte fråga och förbli "dum". Folk behöver inte vara spydiga.
Jag har t.ex. en fråga... Virdmoment, vad är det i praktiken? Hur mäter man det? Det har jag alltid undrat. Är bra virdmoment bra för själva accelerationen, har hört att bilar med lika mycket hästkrafter har samma virdmoment, stämmer det? Skulle vara roligt men en pedagogisk förklarning.
breakaleg:
Att färgen släpper från litserna tror jag beror på att de blir blekta/skadade av solen. Angående backluckan och de kända "rost-ställena" så beror det nog på dålig konstruktion. Kanske någon annan vet mera exakt VARFÖR.