Sida 1 av 3
växellådsbyte 850 GL - 94
Postat: tis 28 jul 2009, 23:17
av Dalmans
Har som jag även skrivit i någon annan tråd bytt växellåda på min 850 GL - 94
efter att fått tillbaka nya lådan och fått allt på plats verkar det som att rattstången hoppat ur sitt läge på något vis. den sitter nu nämligen ivägen för kopplingspedalen.
Kan detta ha något att göra med att vi sakta och försiktigt sänkte ner ramen några centimeter för att få ur och i lådan?
Någon som vet hur detta på enklast sätt löses?
Re: växellådsbyte
Postat: ons 29 jul 2009, 20:13
av Andy1983
Men Ni skruvade väl loss rattstången innan Ni sänkte vaggan?
Re: växellådsbyte
Postat: ons 29 jul 2009, 20:46
av Dalmans
tyvärr tror jag detta vart missat...
kan det vara så illa att rattstången har blivit böjd av denna dundertabbe.
vi sänkte dock inte vaggan så långt, bara en decimeter eller så.
Re: växellådsbyte
Postat: ons 29 jul 2009, 20:47
av Dalmans
dessutom borde rattstången, om den blivit böjd, blivit böjd åt andra hållet? mer mot gaspedalshållet.
(eller är mina fysiska teorier fel?)
Re: växellådsbyte
Postat: ons 29 jul 2009, 21:02
av Andy1983
Jag är inget proffs på det här, men det låter tyvärr som Ni gjort en dundertabbe. Jag plockade av min rattstång där ute när jag sänkte min vagga. Säkert fler som kommer att svara här som kan säga vad Du gjort fel, men det låter inte bra alltså. Hoppas det går väl
Re: växellådsbyte
Postat: ons 29 jul 2009, 22:02
av Dalmans
usch usch. inte roligt...
Detta lär nog undersökas imorgon.
Re: växellådsbyte 850 GL - 94
Postat: tor 30 jul 2009, 00:09
av *pettson*
Om ni bytt växellåda så sänkte ni inte subframen nån decimeter precis. Ni vore en av dom första som tråcklade ut en växellåda ur ett hål som är ett par decimeter stort. Har bytt några lådor i min dag och du har garanterat haft ca 30cm mellan subframen och nederdelen av karossen. Annars går inte lådan ut ur hålet.. Men undersök problemet. Rattstången är delad under instrumentbrädan.(också).
Re: växellådsbyte 850 GL - 94
Postat: tor 30 jul 2009, 22:46
av Dalmans
okej då, en decimeter var nog århundradets underdrift.
har kollat på rattstången idag. så som jag ser det så har den inte blivit skadad eller böjd.
utan det som verkar ha hänt är att stången som går från golvet upp och in i ett rör precis under instumentpanelen verkar ha åkt ur en bit när vi sänkte "vaggan" när vi senare hissade upp denna åkte inte stången in lika långt utan låste sig och har på så vis hamnat lite galet (+ att ratten har hamnat ca 1cm "uppåt"
Då fick jag två teorier, den ena är att ta isär knutkorset som sitter längst ner på stången, för att kunna få in stången i "röret" rakt, så den hamnar på rätt plats. den andra teorin är att gå andra vägen och lossa ratten och i stället trä på "rör-delen" på stången.
Funkar båda sätt?
vilket är enklast?
Törs man pilla på ratten när det sitter airbag i den (och hur tar man isåfall bort ratten, bänder upp "airbag-locket"?
Re: växellådsbyte 850 GL - 94
Postat: fre 31 jul 2009, 00:09
av *pettson*
tja.. lossa nedre rattaxelknuten lär ni behöva göra. Detta eftersom ni måste fixa till lagringen igenom tätningen i golvet. Sen lär ni behöva demontera hela rattstången inifrån för att rätta till resten. Och.. NEJ man bänder inte isär nån airbag. Sök lite här i forumet, frågan har kommit upp förut. Behandla sakerna som dom laddningar dom är. Inte med skräck men med respekt. När du demonterat kudden så lägg ALDRIG NÅGONSIN kudden med kudd delen nedåt. ALLTID metallbottnen nedåt. Detta om det mot förmodan skulle hända nåt så slipper du en projektil i bilen.
Re: växellådsbyte 850 GL - 94
Postat: fre 31 jul 2009, 13:06
av Dalmans
japp, lyckades hitta en guide till detta efter jag skrivit inlägget. ber om ursäkt att jag frågade innan jag letade.
men om vi tar det den vägen kanske vi aldrig behöver lossa på någon ratt?