Sida 1 av 1
Dålig startkraft, risk för motorstopp.
Postat: fre 28 okt 2005, 23:53
av Stiffe
Jag tycker min V70-00 GLT 170 hk har fruktansvärt dålig startkraft dvs. när jag lägger i ettan måste jag passa så jag ger gas annars är risken för motorstopp stor samt att det skakar till i ratten.
Och starta i motlut kräver stor kontroll på koppling och gas.
Lika så när jag snabbt ska köra ut i en korsning vid stoppplikt mm.
Jag har kört 745 innan och där är det bara att släppa upp kopplingen i tomgång och bilen rullar igång.
Nån som känner igen sig?
Är nått fel eller ska det vara så?
:(
Re: Dålig startkraft, risk för motorstopp.
Postat: ons 09 nov 2005, 23:22
av pwallin24T-00
Stiffe skrev:Jag tycker min V70-00 GLT 170 hk har fruktansvärt dålig startkraft dvs. när jag lägger i ettan måste jag passa så jag ger gas annars är risken för motorstopp stor samt att det skakar till i ratten.
Och starta i motlut kräver stor kontroll på koppling och gas.
Lika så när jag snabbt ska köra ut i en korsning vid stoppplikt mm.
Jag har kört 745 innan och där är det bara att släppa upp kopplingen i tomgång och bilen rullar igång.
Nån som känner igen sig?
Är nått fel eller ska det vara så?
:(
Jag har en V70N 2.4T-00 och har exakt samma problem som du. Skall in och byta gasspjället nästa vecka trots att inga felkoder finns.
Jag har också problem med att jag måste ge mycket stödgas för att undvika att varvräknaren dippar och bilen skångrar. Tar bort mycket körglädje faktiskt. Har du fått någon klarhet vad felet beror på
Peter i Göteborg
Postat: tor 10 nov 2005, 12:43
av el-anders
Vad jag hört så har Volvo så mycket problem med gasspjället mellan årsmodell 99 till 03 (tror jag, är inte säker på årsmodellerna) att Volvo kan bli tvingad till massutbyte av gasspjäll på garantin och då kommer det att gälla även bilar utan garanti kvar.
Jag tror att dom processar i USA om att tvinga Volvo till detta. Om det sedan kommer att gälla i Sverige är en annan sak?
Sedan när det gäller sådana här "eftergaranti" jobb så lönar det sig att tjata, jag har en vän vars kamrem brast på en Renault Laguna efter 11500 mil fast serviceboken säger byt vid 12000 mil. Garanti på bilen fanns inte den, var uppemot 5 år gammal.
Han vänder sig först till Sisjön i GBG, de säger att självklart får du stå för det här själv det kostar ca 15000:- att fixa topplock och annat.
Han vänder sig sen till Nordstans Volvo verkstad som säger : hmmm...jag tror att Volvo står för det här ..vänta lite ..kommer tillbaka och säger: Ok Volvo står för det här, det enda du behöver betala är ett normalt kamremsbyte ca:4500:-.
Så tjata på! Det kan löna sig.
Postat: tor 10 nov 2005, 14:13
av pwallin24T-00
el-anders skrev:Vad jag hört så har Volvo så mycket problem med gasspjället mellan årsmodell 99 till 03 (tror jag, är inte säker på årsmodellerna) att Volvo kan bli tvingad till massutbyte av gasspjäll på garantin och då kommer det att gälla även bilar utan garanti kvar.
Jag tror att dom processar i USA om att tvinga Volvo till detta. Om det sedan kommer att gälla i Sverige är en annan sak?
Sedan när det gäller sådana här "eftergaranti" jobb så lönar det sig att tjata, jag har en vän vars kamrem brast på en Renault Laguna efter 11500 mil fast serviceboken säger byt vid 12000 mil. Garanti på bilen fanns inte den, var uppemot 5 år gammal.
Han vänder sig först till Sisjön i GBG, de säger att självklart får du stå för det här själv det kostar ca 15000:- att fixa topplock och annat.
Han vänder sig sen till Nordstans Volvo verkstad som säger : hmmm...jag tror att Volvo står för det här ..vänta lite ..kommer tillbaka och säger: Ok Volvo står för det här, det enda du behöver betala är ett normalt kamremsbyte ca:4500:-.
Så tjata på! Det kan löna sig.
I mitt fall står Volvo för notan vad gäller gasspjället. Det gäller också bilar 99-01 + vissa 02 tydligen. Jag är nu mest nyfiken på om ett nytt gasspjäll löser problemet eller om det kan vara något annat som spökar Vi får se men hör gärna av er om någon annan med detta problem har en förklaring
Peter i Göteborg