Sida 1 av 2

Kupé fläckten lägger av

Postat: sön 26 jul 2009, 20:05
av Gril power
Min fläckt har sit egna lilla liv.
Den är så här fram och tillback, kan fungera felfritt flera månader sen börjar den igen.

Alltså den lägger av, i bland bara efter några minuter man haft bilen på o i bland tar det längre tid. Vad kan det vara? Glapp eller börjar den bli dålig? Låter i bland om den.

Re: Kupé fläckten lägger av

Postat: sön 26 jul 2009, 20:56
av *pettson*
TROLIGEN är det dags för en annan fläkt.

Re: Kupé fläckten lägger av

Postat: sön 26 jul 2009, 21:57
av torbjorn_75
Jag hade liknande problem. Det var lätt plocka fram fläkten. Det satt 2-3 små metallbitar på vingarna. Vet inte var dom kom ifrån, men jag tog bort dom och fläkten har fungerat bra sedan dess.

Re: Kupé fläckten lägger av

Postat: sön 26 jul 2009, 22:59
av *pettson*
Metallbitarna var balansvikter. Ypperligt dumt att plocka bort dom. Dom lär INTE varit problemet :wink:

Re: Kupé fläckten lägger av

Postat: mån 27 jul 2009, 09:53
av coldhand
Hm, har samma problem, fläkten funkade till och från ett tag, nu har den vart död i en månad.. lagom till sommaren sådär :)
Det finns inget man kan kolla eller felsöka innan man skaffar sig en ny fläkt? nåt som kan strula till det men går att fixa?

:)

Re: Kupé fläckten lägger av

Postat: mån 27 jul 2009, 12:06
av Erico
coldhand skrev:Hm, har samma problem, fläkten funkade till och från ett tag, nu har den vart död i en månad.. lagom till sommaren sådär :)
Det finns inget man kan kolla eller felsöka innan man skaffar sig en ny fläkt? nåt som kan strula till det men går att fixa?

:)
Skruva lös fläkten, ta ut motorn och inspektera kolen. När dom nötts tillräkligt mycke når dom inte fram till colektorn (kontaktytan). Skulle så vara fallet byter man kol eller hela motorn. Hörde med volvo för ett par år sedan om priset: 2700:- på volvo, 799:- på Autoprts. Skilnaden var att man på Autoparts bara får motorn och på volvo får med trumman och kåpan (tror jag). I vilket fall som hälst var valet enkelt, det blev Autoparts. :-)-)

Re: Kupé fläckten lägger av

Postat: mån 27 jul 2009, 12:14
av Henke3
Nackdelen om man inte köper original med fläkthjulet är att delarna inte är balanserade ihop, vilket kan ge ett mycket störande brummande ljud , framförallt på högsta fläkthastigheten.
Om man , som Pettssson var inne på, ger fan i att ta bort original balanseringsvikter på fläkthjulet och OM mesta obalansen sitter i själva fläkthjulet så bör det funka bra även efter överflyttning av hjulet till en ny motor.

Re: Kupé fläckten lägger av

Postat: mån 27 jul 2009, 17:55
av Erico
Henke3 skrev:Nackdelen om man inte köper original med fläkthjulet är att delarna inte är balanserade ihop, vilket kan ge ett mycket störande brummande ljud , framförallt på högsta fläkthastigheten.
Om man , som Pettssson var inne på, ger fan i att ta bort original balanseringsvikter på fläkthjulet och OM mesta obalansen sitter i själva fläkthjulet så bör det funka bra även efter överflyttning av hjulet till en ny motor.
Motoraxeln är alltid balanserad om den inte fått sej en smäll, fläkttrumman däremot är gjord av plast och måste därför balanseras då precitionen i gjutningen inte är 100%. Alltså blir det i balans om man är försiktig när man flyttar över fläkttrumman så man inte skadar den eller pillar bort balansvikterna :!:

Re: Kupé fläckten lägger av

Postat: mån 27 jul 2009, 19:50
av torbjorn_75
ni skämtar inte eller?

hur ofta bör man balansera sin kupéfläkt, en gång om året är det lagom?

Re: Kupé fläckten lägger av

Postat: mån 27 jul 2009, 22:12
av Henke3
Erico skrev:
Henke3 skrev:Nackdelen om man inte köper original med fläkthjulet är att delarna inte är balanserade ihop, vilket kan ge ett mycket störande brummande ljud , framförallt på högsta fläkthastigheten.
Om man , som Pettssson var inne på, ger fan i att ta bort original balanseringsvikter på fläkthjulet och OM mesta obalansen sitter i själva fläkthjulet så bör det funka bra även efter överflyttning av hjulet till en ny motor.
Motoraxeln är alltid balanserad om den inte fått sej en smäll, fläkttrumman däremot är gjord av plast och måste därför balanseras då precitionen i gjutningen inte är 100%. Alltså blir det i balans om man är försiktig när man flyttar över fläkttrumman så man inte skadar den eller pillar bort balansvikterna :!:
Att den alltid är balanserad är en sanning med modifikation, motorn är inte så välbalanserad i sig utan finbalanseringen görs först när fläkthjulet monteras. Däremot som jag skrev tidigare så är den största obalanskällan hjulet så i de flesta fall funkar det att flytta över hjul och vikter.
torbjorn_75 skrev:ni skämtar inte eller?

hur ofta bör man balansera sin kupéfläkt, en gång om året är det lagom?
Aldrig, det sker ingen försämring av obalans förrän lagrena i motorn börjar ta slut och då är det ändå dax för byte.