Sida 1 av 2
855 2,5 94-a JÄTTESLÖ
Postat: sön 19 jul 2009, 22:45
av antikonev
Hej!
Någon som har någon susning? Bilen går kanonjämt o fint, drar ca: 0,9 - 0,95, MEN!! Vid belastning, t.ex motförslut, känns det när man gasar som att den inte orkar något alls, bilen är jätteslö, inga felkoder finns. Jag har fått för mig att det kan vara något med gasspjället, är jag ute o cyklar? För det känns som att den går lite olika/bättre om man "laborerar" med gaspedalen lite när den är som slöast.
Re: 855 2,5 94-a JÄTTESLÖ
Postat: mån 20 jul 2009, 00:50
av *pettson*
Vi tror att bilen är jättestark.. ända tills du orkar tala om vilken bilmodell (gl,s,se,glt osv) eller motormodell vi pratar om.

Re: 855 2,5 94-a JÄTTESLÖ
Postat: mån 20 jul 2009, 09:01
av antikonev
*pettson* skrev:Vi tror att bilen är jättestark.. ända tills du orkar tala om vilken bilmodell (gl,s,se,glt osv) eller motormodell vi pratar om. 
Ja just det, en 2,5 10ventiler, 140 hk, årsmodel 94:a, B5252S tror jag att det stod också, behövs det mera uppgifter ??
Re: 855 2,5 94-a JÄTTESLÖ
Postat: mån 20 jul 2009, 11:24
av DannePe
Kolla om klaffen till förvärmningen öppnar ordentligt dvs vid varm motor så ska den inte suga varm luft från grenröret.
Du kan även prova med att plocka bort förvärmningen o provköra.
Hade en 855a som firmabil ett tag med defekt förvärmning, den var pigg när den var kall men blev bara slöare o slöare med stigande motortemp.
Förvärmningen var boven.
Re: 855 2,5 94-a JÄTTESLÖ
Postat: mån 20 jul 2009, 14:10
av *pettson*
Nu ska vi se.. 144hk på 1500kg bil gör inte nåt racermonster. Särskilt inte i uppförsbacke, motorn är inte heller särskilt pigg på höga varv då det är just en 10 ventilare.. Bränsleförbrukningen tyder på att allt är bra i övrigt.
Men du har ju en 1994 års modell så då kan du ju läsa ur ev felkoder själv.
För har du ett spjällproblem (potentiometerproblem) så lär bilen satt felkod på detta.

Re: 855 2,5 94-a JÄTTESLÖ
Postat: mån 20 jul 2009, 19:37
av antikonev
DannePe skrev:Kolla om klaffen till förvärmningen öppnar ordentligt dvs vid varm motor så ska den inte suga varm luft från grenröret.
Du kan även prova med att plocka bort förvärmningen o provköra.
Hade en 855a som firmabil ett tag med defekt förvärmning, den var pigg när den var kall men blev bara slöare o slöare med stigande motortemp.
Förvärmningen var boven.
Tack för tipset, ska prova det.
Re: 855 2,5 94-a JÄTTESLÖ
Postat: mån 20 jul 2009, 19:40
av antikonev
*pettson* skrev:Nu ska vi se.. 144hk på 1500kg bil gör inte nåt racermonster. Särskilt inte i uppförsbacke, motorn är inte heller särskilt pigg på höga varv då det är just en 10 ventilare.. Bränsleförbrukningen tyder på att allt är bra i övrigt.
Men du har ju en 1994 års modell så då kan du ju läsa ur ev felkoder själv.
För har du ett spjällproblem (potentiometerproblem) så lär bilen satt felkod på detta. 
Jag får kolla felkoder igen, fick inga felkoder när jag provade förut. Nää det är inget fartmonster, men den här är "ovanligt" slö, jag har kört andra 850:or med samma motorer och det är STOR skillnad, så något konstigt är det, tyvärr!
Re: 855 2,5 94-a JÄTTESLÖ
Postat: mån 20 jul 2009, 21:38
av volvo854
upplever precis som trådskaparen att min e slö. Samma motor, samma årsmodell, inga felkoder
Re: 855 2,5 94-a JÄTTESLÖ
Postat: tis 21 jul 2009, 00:05
av *pettson*
tja två saker att kolla då..
1/ står kamremmen rätt?..
2/ hur mår katalysatorn? kan den vara täppt?
Re: 855 2,5 94-a JÄTTESLÖ
Postat: tis 21 jul 2009, 00:26
av icemania
jag har samma motor i min och jag tycker min är väldigt stark och drar bra i uppförslut!! jag kan ligg apå 5:an och trycka och han drar finnt!! inget super drag men han segar ju inte (beror ju givetvis på vad det är för backe!!)