Sida 1 av 1
Packningsbyte vid vevaxeln v70 2,4t
Postat: sön 19 jul 2009, 12:52
av kaffe_koppen
Halloo.
Jag har ett problem med min v70 2,4t och det är att motorn läcker olja ifrån packningen som är ovanför oljetråget (ramen som håller vevaxeln), rätta mig gärna med vad den ramen heter.
Till min fråga: Går det att ta den oljetråget och ramen, byta packning och sätta tillbaka allt igen utan att ta ner växellåda och kamrem och dessutom utan att äventyra packboxarna i vardera ända?
Jag har testat hälla i någon gucka i oljan som skulle fräscha upp packningar, men utan positiv effekt.
MVH Steffe
Re: Packningsbyte vid vevaxeln
Postat: sön 19 jul 2009, 20:59
av *pettson*
Läcker motorn i skarven ovanför tråget. Eller skarven ovanför den? Alltså mitt i vevaxellagringen. OM det är så att det är tråget så ned med detta och klistra om det. Om det är skarven ovanför så måste tyvärr motorn ur för enkelhetens skull.
Re: Packningsbyte vid vevaxeln v70 2,4t
Postat: mån 20 jul 2009, 10:40
av kaffe_koppen
Nej tyvärr, det är inte tråget, utan i vevaxellagringen. Suck...
Re: Packningsbyte vid vevaxeln v70 2,4t
Postat: mån 20 jul 2009, 10:53
av kaffe_koppen
Men du pettsson (eller annan kunnig), är det någon ide att ta ner tråget och känna på skruvarna till vevaxellagringen om dom går att skruva åt något extra, eller är det helt och totalt förgäves? Alltså inte skruva ner den utan bara försöka dra åt mera.
Re: Packningsbyte vid vevaxeln v70 2,4t
Postat: mån 20 jul 2009, 14:05
av *pettson*
Grejen är att det är inga packningar utan det är LIMMAT. Läcker det, så räcker det inte att dra åt tyvärr.
Re: Packningsbyte vid vevaxeln v70 2,4t
Postat: mån 20 jul 2009, 14:20
av kaffe_koppen
okej, jag förstår :( . Det läcker inte så enormt mycket (ännu) som tur är, så jag får väl köra vidare en stund. Ungefär 1 liter på några månader. Det löser väl sig knappast av sig själv..
Tack för delad kunskap i alla fall. :)
Re: Packningsbyte vid vevaxeln v70 2,4t
Postat: mån 20 jul 2009, 14:24
av kaffe_koppen
Det jobbiga är att det blir rätt dyrt om jag ska ta ner motorn för att fixa det. Tar jag ner v.lådan byter jag koppling m. urtrampningslager, packboxar i 2 ändar, kamrem, vattenp... Å ena sidan får jag en hyggligt renoverad bil efteråt;)