Sida 1 av 1

Vevaxelfråga V70 TDI -99

Postat: fre 17 jul 2009, 20:57
av svartrök
Hej!
Jag håller på och byta motor på min bil, den andra gick kamaxeln i tre delar på vid kamremsbrott.
Min bil är en -99:a med D5 motorn och manuell låda. Motorn som jag ska lägga i är från en -98:a med automatlåda.
Stötte på problem när svänghjulet ska monteras på "nya" motorn. Min vevaxels utstick som centrerar svänghjulet är ca. 4 mm långt, diam 43 mm. Den "nya" motorn har samma utstick men också ytterligare en dit pressad "förlängning" på 4 mm. Förlängningen är dessutom 0,4 mm grövre(43,4 mm), vilket gör att svänghjulet inte går på.
Vad gör man? :?:
Går det att få bortförlängningen på nått vis? Verkar sitta fast ordentligt.
Någon som vet vad jag menar och som har ett bra svar?

Tack på förhand: Mathias.

Re: Vevaxelfråga V70 TDI -99

Postat: fre 17 jul 2009, 21:10
av Nexus
då tar jag och flyttar till rätt forumsdel (PO) Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)

Re: Vevaxelfråga V70 TDI -99

Postat: fre 17 jul 2009, 22:05
av erbe
Inte samma arti nr på veven mellan manuell å automat tydligen.....?

Skickar bilder på dom båda,håll till godo.



Bild



Bild

Re: Vevaxelfråga V70 TDI -99

Postat: fre 17 jul 2009, 23:23
av svartrök
Tack Erbe!
Förklarar ju saken.
Korkad konstruktion, kan man tycka.
Vad gör man nu, byter vevaxel ???

Re: Vevaxelfråga V70 TDI -99

Postat: sön 19 jul 2009, 00:11
av Andy1983
erbe skrev:Inte samma arti nr på veven mellan manuell å automat tydligen.....?

Skickar bilder på dom båda,håll till godo.



Bild



Bild0
Förlåt för OT, men vad är det för program Du använder där?

Re: Vevaxelfråga V70 TDI -99

Postat: sön 19 jul 2009, 09:57
av erbe
Svensk Vadis är det,mycke bra att ha :-)-)