Sida 1 av 2

Biltema kvalitet bromsok

Postat: sön 12 jul 2009, 11:36
av Krickan
Hej,

Någon som har erfarenhet av biltemas bromsok.
Mina främre ok ser "för j**vliga ut" så valet står mellan att göra iordning orginaloken, eller byta till biltemas. (De var ju rätt billiga) Skivorna behöver snart bytas också och tänkte göra iordning bromsarna redigt en gång för alla.

Men innan jag gör detta skulle jag gärna vilja ha lite input om kvaliteten på dessa.
Någon som har erfarenhet att dela med sig av?
Gärna lite input från någon som vet om deras borrade skivor (sport skivor) är något att ha också.

Tack på förhand!

/Krickan

Re: Biltema kvalitet bromsok

Postat: sön 12 jul 2009, 11:46
av kebabpizza
Har själv kört med Biltema-bromsar i många år utan problem. De borrade skivorna vet jag däremot inget om.

Re: Biltema kvalitet bromsok

Postat: sön 12 jul 2009, 13:38
av Lilja
Körde också biltemas bromsok på min gamla 740. Funkade kanon.
Borrade skivor i allmänhet är väl lite sådär. Speciellt från biltema, har väl lite tendens att spricka. Dom blir ju svagare med alla hål i dom. Har ingen personlig erfarenhet dock så.

Re: Biltema kvalitet bromsok

Postat: sön 12 jul 2009, 15:52
av Fisch
För mig fungerar biltema ok mycket bra.

Re: Biltema kvalitet bromsok

Postat: sön 12 jul 2009, 16:03
av Krickan
Tack, får det nog bli deras ok så småningom.
Ang. skivorna så var det mer att jag som mc-förare föredrar just borrade då de inte förlorarlika mycket bromskraft iom. att de kyls på ett annat sätt, men vet inget om hur det fungerar på bilar rent hållbarhetsmässigt.

Re: Biltema kvalitet bromsok

Postat: sön 12 jul 2009, 16:21
av *pettson*
Lilja skrev:Körde också biltemas bromsok på min gamla 740. Funkade kanon.
Borrade skivor i allmänhet är väl lite sådär. Speciellt från biltema, har väl lite tendens att spricka. Dom blir ju svagare med alla hål i dom. Har ingen personlig erfarenhet dock så.
Så skivorna från biltema som är både frästa, och hålborrade samt röntgade efter bearbetning. Samt utfästs som sportbromsskivor har lite tendens att spricka? Eftersom skivorna blir svagare med alla hål? Kontentan av det du skrivit i klartext är att alla bearbetade skivor är svagare men speciellt om dom är ifrån biltema?
Som sagt hörsägen är inte alltid nåt bra...
Dessa skivor är konstruerade för att just ha hål i och just ha slitsar i, garantierna på skivorna utgår ju ifrån att skivorna faktiskt är bearbetade och använda i det skick kunden får dom, dom ska dessutom vara röntgade så det inte finns tendenser till just sprickbildning i dom efter bearbetningen. Till skillnad ifrån de som t.ex rolleslitz med flera skickar ut, inte ens brembomax är röntgade eller omkonstruerade för slitsning. De är vanliga skivor som är till för att vara solida (förutom kylkanalerna i skivan) som sen bearbetats, men inte heller dom är nåt som brukar spricka, däremot har brembomax en jäkla benägenhet att blir väldigt skeva ofta under lite tuffare körning (ej bankörning). Dock nåt brembo verkar fått under kontroll nu.
Vad gäller sprickbildning så är det inte speciellt vanlig på varesej hålborrade eller slitsade när det är rätt utfört, eller i kombination sålänge skivans godstjocklek är inom tolerans och skivan är använd inom sitt temperaturområde. Men folk har ju en tendens till att oavsett fabrikat på skivan, inte byta dom i tid. En skiva som får slitas 1mm per sida är oftast sliten 4-5mm sida innan kunden ens funderar på att dom är slitna. DÄRAV att man fått iden att skivor överhuvudtaget är känsliga efter bearbetning. Tunt gods spricker utan undantag i den miljön en skiva befinner sej i. Och det spricker särskilt enkelt när man har skivor som är lite bättre än orginal och tror att dessa är tävlings skivor.

Re: Biltema kvalitet bromsok

Postat: sön 12 jul 2009, 16:34
av Lilja
*pettson* skrev:
Lilja skrev:Körde också biltemas bromsok på min gamla 740. Funkade kanon.
Borrade skivor i allmänhet är väl lite sådär. Speciellt från biltema, har väl lite tendens att spricka. Dom blir ju svagare med alla hål i dom. Har ingen personlig erfarenhet dock så.
Så skivorna från biltema som är både frästa, och hålborrade samt röntgade efter bearbetning. Samt utfästs som sportbromsskivor har lite tendens att spricka? Eftersom skivorna blir svagare med alla hål? Kontentan av det du skrivit i klartext är att alla bearbetade skivor är svagare men speciellt om dom är ifrån biltema?
Som sagt hörsägen är inte alltid nåt bra...
Dessa skivor är konstruerade för att just ha hål i och just ha slitsar i, garantierna på skivorna utgår ju ifrån att skivorna faktiskt är bearbetade och använda i det skick kunden får dom, dom ska dessutom vara röntgade så det inte finns tendenser till just sprickbildning i dom efter bearbetningen. Till skillnad ifrån de som t.ex rolleslitz med flera skickar ut, inte ens brembomax är röntgade eller omkonstruerade för slitsning. De är vanliga skivor som är till för att vara solida (förutom kylkanalerna i skivan) som sen bearbetats, men inte heller dom är nåt som brukar spricka, däremot har brembomax en jäkla benägenhet att blir väldigt skeva ofta under lite tuffare körning (ej bankörning). Dock nåt brembo verkar fått under kontroll nu.
Vad gäller sprickbildning så är det inte speciellt vanlig på varesej hålborrade eller slitsade när det är rätt utfört, eller i kombination sålänge skivans godstjocklek är inom tolerans och skivan är använd inom sitt temperaturområde. Men folk har ju en tendens till att oavsett fabrikat på skivan, inte byta dom i tid. En skiva som får slitas 1mm per sida är oftast sliten 4-5mm sida innan kunden ens funderar på att dom är slitna. DÄRAV att man fått iden att skivor överhuvudtaget är känsliga efter bearbetning. Tunt gods spricker utan undantag i den miljön en skiva befinner sej i. Och det spricker särskilt enkelt när man har skivor som är lite bättre än orginal och tror att dessa är tävlings skivor.
Hänvisar till denna tråden från ett annat forum.
http://forums.audiworld.com/archive/ind ... 80964.html
Om nu hålborrade skivor är så himla bra på alla sätt varför är det inte orginal då? Eller varför finns det inte på tävlingsbilar?
Jo för att dom har större tendens att spricka då hålen gör dom svagare. Speciellt när dom blir mycket varma.

Re: Biltema kvalitet bromsok

Postat: sön 12 jul 2009, 16:42
av Krickan
Måste nog ändå hålla med pettson.
Är de röntgade borde de väl vara helt ok.

Om vi för att jämföra med motorcyklar, där man under inga omständigheter vill förlora bromskraft, eller riskera låsning av bromsarna, så monteras just borrade/slitsade skivor (har själv satt det på min) för att minska risken för detta.
Det blir en helt annan kylning av skivorna när de är borrade.

Sen kanske man inte ska jämföra rakt över mellan mc och bil, då bilskivorna sitter mer undangömda, och ev. inte får riktigt samma kylning som på en hoj?

Re: Biltema kvalitet bromsok

Postat: sön 12 jul 2009, 16:47
av Lilja
Krickan skrev:Måste nog ändå hålla med pettson.
Är de röntgade borde de väl vara helt ok.

Om vi för att jämföra med motorcyklar, där man under inga omständigheter vill förlora bromskraft, eller riskera låsning av bromsarna, så monteras just borrade/slitsade skivor (har själv satt det på min) för att minska risken för detta.
Det blir en helt annan kylning av skivorna när de är borrade.

Sen kanske man inte ska jämföra rakt över mellan mc och bil, då bilskivorna sitter mer undangömda, och ev. inte får riktigt samma kylning som på en hoj?
Säger inte att dom är spruckna från fabrik. Säger bara att dom har en större tendens att spricka under hård användning.
Kan som du själv sa inte jämföra bilar med MC då en bils bromskraft är mycket större och utvecklar mycket mer värme.
Tror ni inte mig kan ni även göra såhär.
Gå in på google.
Sök på bilder och skriv in "cracked brake disk".
Kolla hur många bilder ni får upp på borrade skivor som spruckit jämfört med hela. Och samtidigt lägg märke till hur de spruckit.

Re: Biltema kvalitet bromsok

Postat: sön 12 jul 2009, 17:04
av Krickan
Lilja,

Säger inte att jag misstror dig, men kan inte se riktigt varför det skulle vara bra för en sak och dålig för en annan.
Dessutom kan jag inte se varför de skulle sälja sådant om det spricker så lätt.

Givetvis om de blir slitna att det kan bli större haverier på dem lättare, men om man byter med jämna mellanrum borde det väl eg. inte vara några problem. (Dvs. när de är mellan 1 och 2 mm slitna)