V70 XC -97 klonkar kraftigt från bakvagn. visko?
Postat: tor 09 jul 2009, 17:25
Hallå vänner..
Mitt första inlägg här och är en förhoppningsvis billig historia.
Läst en hel del om både visko och vinkelväxlar samt bakaxel problem på dessa modeller och årtal.
Min har nu rullat istort sett 24500 felfria mil.
Men nu låter den illa.
låter illa från bakvagn, lutat mig ut genom dörren och kan säga att det kommer från bakdelen.
Kraftigt klonk nästan metalliskt, detta sker när bilen stått stilla en liten stund och jag börjar backa.. låter inget så länge jag backar RAKT bakåt utan först när jag börjar svänga, då smäller det till.. en gång... sen kör jag framåt och det är helt tyst.. sen kan jag köra nästan hur som helst och det låter inget alls.
Stannar och börjar backa.. så låter det lite.. låter jag bilen stå stilla en kortis så låter det illa igen när jag backar..
Om jag kör framåt efter att den stått stilla är det tyst. ljudet uppstår ALLTID vid back och sväng. hastighet spelar ingen roll.. kände lite att om jag backar rakt och trycker ner kopplingen och sedan svänger.. låter det inget. om jag backar och rullar .. svänger lite och släpper kopplingen lite så det börjar driva DÅ smäller det till.. alltså.. så fort jag får driv på kardan till bakdelen i svängen låter det illa.
Om man pratar Visko.. så är den uppdelad i 2 delar kan man säga.. först själva visko'n som illehåller "lameller" i silicon olja som gör att ju varmare den blir desto tjockare blir den och på så sätt driver utgåeende axel. Sen har vi del 2 som ska heter frihjul.. och ska göra så att om framhjulen vid en inbromsning rullar långsammare än bak så ska det bli frihjul på bak delen..den innehåller kulor och fjädrar som ska gå i lås när hjulen rullar framåt och släppa åt andra hållet..
Nåja.. det ljud jag har det framkommer enbart när jag backar.. kan det vara denna frihjul's anordning som håller på att paja? den sitter ju ihop med visko'n och går inte att tabort.
viskon jobbar ju aldrig metall mot metall vad jag förstår.. såå skulle man tabort oljan så skulle det bara snurra runt och inget mera..och kan jag förstå om själva frihjul's delen kan låta illa med kulor och annat.
Om jag nu tarbort själva kardan så bort ljudet försvinna om det påverkas av kraften från motorn..annars sitter felet i bakaxel'n.. DOCK så borde jag ha flera missljud eller oftare om det vore fel på diff eller dyligt när jag kör bilen normalt eller svänger eller dyligt.
Har kört en del Rally med bakhjuls drivet och är fullt medveten om hur en bakaxel fungerar..
Om man säger så här.. lägg en lös bakaxel på 2 pall bockar.. snurra hjulen åt samma håll samtidigt.. då snurrar medbringaren på axeln med en hastighet.. men om du börjar bromsa upp det ena hjulet lite så kommer medbringaren att snurra lite snabbare då själva diff hjulen börjar jobba..kan det dså vara så att medbringaren "kommer i kapp" viskon och därför slår i dessa kulor och prylar som sitter i frihjulet i andra saker?
Hoppas ni har fått en så bra förklaring som möjligt av mig..
PS. bromsok och backar är kollade.. ljudet kommer underifrån.
Tackar på förhand.
Mitt första inlägg här och är en förhoppningsvis billig historia.
Läst en hel del om både visko och vinkelväxlar samt bakaxel problem på dessa modeller och årtal.
Min har nu rullat istort sett 24500 felfria mil.
Men nu låter den illa.
låter illa från bakvagn, lutat mig ut genom dörren och kan säga att det kommer från bakdelen.
Kraftigt klonk nästan metalliskt, detta sker när bilen stått stilla en liten stund och jag börjar backa.. låter inget så länge jag backar RAKT bakåt utan först när jag börjar svänga, då smäller det till.. en gång... sen kör jag framåt och det är helt tyst.. sen kan jag köra nästan hur som helst och det låter inget alls.
Stannar och börjar backa.. så låter det lite.. låter jag bilen stå stilla en kortis så låter det illa igen när jag backar..
Om jag kör framåt efter att den stått stilla är det tyst. ljudet uppstår ALLTID vid back och sväng. hastighet spelar ingen roll.. kände lite att om jag backar rakt och trycker ner kopplingen och sedan svänger.. låter det inget. om jag backar och rullar .. svänger lite och släpper kopplingen lite så det börjar driva DÅ smäller det till.. alltså.. så fort jag får driv på kardan till bakdelen i svängen låter det illa.
Om man pratar Visko.. så är den uppdelad i 2 delar kan man säga.. först själva visko'n som illehåller "lameller" i silicon olja som gör att ju varmare den blir desto tjockare blir den och på så sätt driver utgåeende axel. Sen har vi del 2 som ska heter frihjul.. och ska göra så att om framhjulen vid en inbromsning rullar långsammare än bak så ska det bli frihjul på bak delen..den innehåller kulor och fjädrar som ska gå i lås när hjulen rullar framåt och släppa åt andra hållet..
Nåja.. det ljud jag har det framkommer enbart när jag backar.. kan det vara denna frihjul's anordning som håller på att paja? den sitter ju ihop med visko'n och går inte att tabort.
viskon jobbar ju aldrig metall mot metall vad jag förstår.. såå skulle man tabort oljan så skulle det bara snurra runt och inget mera..och kan jag förstå om själva frihjul's delen kan låta illa med kulor och annat.
Om jag nu tarbort själva kardan så bort ljudet försvinna om det påverkas av kraften från motorn..annars sitter felet i bakaxel'n.. DOCK så borde jag ha flera missljud eller oftare om det vore fel på diff eller dyligt när jag kör bilen normalt eller svänger eller dyligt.
Har kört en del Rally med bakhjuls drivet och är fullt medveten om hur en bakaxel fungerar..
Om man säger så här.. lägg en lös bakaxel på 2 pall bockar.. snurra hjulen åt samma håll samtidigt.. då snurrar medbringaren på axeln med en hastighet.. men om du börjar bromsa upp det ena hjulet lite så kommer medbringaren att snurra lite snabbare då själva diff hjulen börjar jobba..kan det dså vara så att medbringaren "kommer i kapp" viskon och därför slår i dessa kulor och prylar som sitter i frihjulet i andra saker?
Hoppas ni har fått en så bra förklaring som möjligt av mig..
PS. bromsok och backar är kollade.. ljudet kommer underifrån.
Tackar på förhand.