Sida 1 av 1

Volvo 850 GLE med anmärkningar från SBP

Postat: mån 06 jul 2009, 09:51
av mortalsex
Hej! gjort denna tråden hos garaget.org men ingen lycka hittils, någon bad mig skriva in det här bland mer inriktade volvo fans som kanske kan ge mig svaren på mina problem =) Följer garaget.org lathund för nya trådar hoppas ni kommer gilla den.

• Bilmodell
Volvo 854-512 GLE
Sugmotorn med 140hk a la 10 ventiler

• Årsmodell
1993

• Miltal
151846km(hos SBP)

• Modifikationer på bilen
Original från 1993 förutom nya styrleder, vänster fram länkarm (från skroten), vänster fram drivaxel (från skroten), höger hjulnav med lager fram (från skroten) K&N insatsfilter med original luftbox, kamrem bytt originalt vid 12000km.

• Hur yttrar sig felet?
Anmärkningar från SBP:
1. Färdbroms bromskraftfördelning, bak, bromsverkan ojämn.
Original skivor från -93 fast de känns inte ojämna
Klossarna troligen byta till eftermarknads sort för några år sedan om inte dom är från -93 yikes
Oken är originalt från -93, rören ser bra ut inget ytrost ens
Bromsvätska bytat IGÅR och FÖRSTA gången sedan -93 yikesyikes vetifan vad farsan höll på med men han har bara fyllt på när det har behövts... kopplingen började strula så försökte med att byta den först efter att ha fått info av farsan FÖRRIGÅR)

2. HC-halt tomgång, för hög. (vid högre varv ökade värdena yikes)
Besiktningsmannen tyckte det luktade för mycket väl bensin så han öppnade huven för första gången under alla dessa år som de INTE har gjort det. Sniffade lite ovanför motorn och kände av den mycket mer (Haft liknande problem med vevhusvent slangen fast det är fixat nu).
Så frågade han mig om jag hade fifflat lite med bränslesystemet (A) men nej det har jag inte så han tittade efter noga på spridarna och märkte att 1 av dom var fuktiga men inget märkbart läckage. Inga tydliga tecken på läckage annars ifrån motor eller avgassystem.
Han påpekade något om att den får för mycket bränsle också för att det luktade väldigt mycke bensin i avgasröret (oförbrännt då). Men inga misständningar av motorn iallafall vare sig låga eller höga varvtal.

3. CO-halt förhöjd tomgång, för hög. (vid högre varv ökade värdena här också)
------ |2.| -------
4.CO-halt tomgång, för hög. (----|2|----)
------ |2.| -------
5.Lambda-värde förhöjd tomgång felaktigt. (steg inte så himla mycke som avgashalterna vid högre varv)
6. Bränslesystem, i motorrum, läckage.
Det var detta som besiktningsmannen syftade på med spridaren fast han var inte säker på om det kan ha varit det.
7.Bromsslang, fram, båda sidor, skadad.
Bytar ut dom innan nästa besiktning
8.ABS-indikering, varnar för fel i systemet
Här åkte farsan dit efter några år utan fungerande ABS-system tongue vi har testat byta givare, tandhjul men inte höger drivaxel fram med abs-kransen. Den vänstra har jag putsat rent och satt in själv så jag vet att det inte är fel på den iallafall.
Lönt att slänga mer pengar eller kanske bättre att försöka stänga av lampan bara? smile Har kört i år utan problem ändå.
9.Varningstriangel, saknas.
Detta var ju så roligt besiktningsmannen såg att jag hade verktyg och allt möjligt i bilen så han var nyfiken och frågade om just varningstriangeln som jag slarvat bort någonstans bland allt i bilen så jag fick be honom att sätta anmärkningen så dyker jag upp nästa gång med en smile.
Lyser det några varningslampor?
ABS-lampan lyser men inte lambda (har ingen tror jag:O inte lagt märke till någon)
• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Bilen har legat avställd och fick sig en tändning sist 3 Januari innan den "återupplivades" nu för någon vecka sen. Kände redan då en stark doft av bensin men trodde att det skulle försvinna efter en "inkörning" efter 6 månaders uppehåll. Har inte haft problem med det innan den hamnade i "koma".
Uppstår felet när bilen är varm eller kall?
Både och kan man väl säga körde ett par mil blandad väg till besiktningen (borde väl vara uppvärmd då?)
• Vilken felsökning har redan gjorts?
Just dom här felen har jag inte åtgärdat något än (försöker få så mycket information som möjligt och om det är möjligt att göra något/allt själv).
Ska jag försöka med att läsa av felkoder från den lilla boxen man stänger servicelampan med? smile
• Övrigt

(2009-07-01)
Miljökontrollvärden
CO 8.6 (0,5) HC 615 (100)
CO 2005 9,9 (0,3)
Här skrattade besiktningsmannen till för att värdet översteg egentligen 9,9 men det var max värde som kunde ange i det fältet tongue
LAMBDA 0,72 (0,96-1,04)
Bromsvärden:
Vänster fram: 2,1 Höger fram 2,3
Vänster bak: 2,0 Höger bak: 1,2

(2008-11-12)
Miljökontrollvärden
CO 0,2 (0,5) HC 50 (100)
CO 2005 0,2 (0,3)
LAMBDA 1,01 (0,96-1,04)
Bromsvärden:
Vänster fram 2,0 Höger fram 1,4
Fick anmärkning för det och bytte skivorna och nu är det problem där bak istället tongue
Vänster bak: 1,2 Höger bak 1,3

Avgasvärdena är ju chockerande att det kan stiga så pass mycket pga av att vara still i 6 månader. Men kan det vara så att det "oförbrännda bränslet" som verkar hamna i avgassystemet som avger så höga värden? Märker inga läckage eller sprickor i systemet iallafall.

Nämnvärt kan också vara att motoroljan inte har varit bytt på kanske 2-3 år heller tongue. Under första året har det varit lugn körning men under andra så har det varit lite 4-5k varv i 1-2-3 växlarna rätt så ofta. Kylarvätskan var på MIN nivå som den aldrig har varit sedan fabriken -93 men är fylld till MAX nu och har inte visat några tecken på överhettning eller något.

Rullar runt med 98BF smile

Har felsökt MIN bil med boxen nere vid spolarvätskan. Fick felkoderna:
A2:
*2-1-2 LH 3.2 Fenix 5.2 LH 2.4 Regina Motr 1.8 - Lambdasondsignal, saknas eller är felaktig Motr 4.3 - Signal främre lambdasond, saknas eller är felaktig
*5-2-1 Motr 4.3 - Förvärmning främre lambdasond felaktig Fenix 5.2 - Förvärmning lambdasond felaktig
A3:
*1-2-2 H Framhjulsgivare - felaktig signal vid hastighet understigande 40 km/h
*2-1-1 V Framhjulsgivare - ingen signal vid rörelsestart
*2-1-2 H Framhjulsgivare - ingen signal vid rörelsestart
*3-2-2 H Framhjulsgivare - oregelbunden signal vid hastighet överstigande 40 km/h

Alltså ska det behövas byta båda främre absgivare så ska det börja fungera igen?

A7: enligt http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf tabell så är A7 sockeln för kombi instrument men min är en GLE sedan?
*1-2-2 Motortemperaturgivarens period för lång

Utöver dessa A socklarna A2,A3 och A7 så hade jag inga andra det var bara tomma hål om man ska säga.

Raderade felkoderna igår och nu är det endast 2-1-2 och 5-2-1 för bränslesystem och 2-1-2 för ABS system som återstår, resten har inte uppkommit alls/än.

Väldigt tacksam för all information
Tack på förhand!

Re: Volvo 850 GLE med anmärkningar från SBP

Postat: mån 06 jul 2009, 20:20
av mr850gle
Dette var da litt av en tråd,her må pettson trå til tipper jeg med all sinn kunnskap!! :-)-)

Re: Volvo 850 GLE med anmärkningar från SBP

Postat: tor 09 jul 2009, 22:49
av mortalsex
Allt är åtgärdat nu förutom:

CO,CO2005,HC och Lambda värde som är för höga =(
Blev inget vidare med att bara byta olja filter och spridare som läckte.
Felkoderna visar fortfarande:
*2-1-2 LH 3.2 Fenix 5.2 LH 2.4 Regina Motr 1.8 - Lambdasondsignal, saknas eller är felaktig Motr 4.3 - Signal främre lambdasond, saknas eller är felaktig
*5-2-1 Motr 4.3 - Förvärmning främre lambdasond felaktig Fenix 5.2 - Förvärmning lambdasond felaktig

Försökt att lokalisera problemet och det verkar inte finnas några märkbara läckage alls vare sig i motorrum eller avgassystem. Den äckliga bensin (oförbrännt) stanken försvann med olja och spridar bytet. Men känner fortfarande att avgaserna inte luktar bra :P.
Vad säger ni? Lambdasonden och katalysatorn är gissningar jag kommit fram till och båda är från 93.

Re: Volvo 850 GLE med anmärkningar från SBP

Postat: fre 10 jul 2009, 06:50
av *pettson*
Du har nu fått en återkommande kod om att styrdonet saknar lambdasonden, samt att sonden saknar förvärmningen. Och nu har du börjat fundera på om det kan vara sonden?.
Ja nån massmätare har inte ditt system som skulle kunna ställa till det. Även om nu sondens felkod kan triggas av nåt annat så kan inte förvärmningens kod triggas av mindre än att förvärmningen inte fungerar av nån anledning. Förvärmningen är vital för lambdan så du kan nog med väldigt hög säkerhet lösa problemet med en sond. :wink: Mät gärna så du har spänning till förvärmningen från bilen, innan du inhandlar en sond.
Glöm inte att du INTE kan ersätta din sond med en universalsond.. du MÅSTE ha en sond av samma typ som du har på din bil.
Vad gäller katalysatorn så lär den förmodligen brinna upp så småningom, men försök ändå med samma. (ta ett avgastest med den).

Re: Volvo 850 GLE med anmärkningar från SBP

Postat: lör 11 jul 2009, 12:23
av mortalsex
Tackar och bugar för infot =)

Tänkte avläsa spänningen också men vet inte exakt var man mäter den, kablarna vid själva sonden eller kontakten som ska in till bilen? Tvekar väl på att man ska behöva klippa av kablarna vid sonden och mäta där :P.
Något nytt som jag har märkt det är att efter nollställning av felkoder och bortkoppling av batteriet 10min>1 dygn så märker jag att tomgången är orolig, den hoppar mellan lägsta (runt 500varv) till det ordinarie 900varv. Med tomgång menar jag när varven går under 1000varv både under körning och när bilen står stilla. Så när jag ligger på 3:ans växel i 1500varv och ska växla ner/upp medan ja håller i kopplingen och den sjunker under 1000varv så blir den orolig igen. Detta problem försvinner ifall jag kör några mil med den eller låter den stå på tomgång i 10-15min. Låter jag den däremot rulla i växel under 1000varv så verkar det inte vara någon fara, tomgångsmotorn,vakuumslang och tomgångsventil är bytt 2005 av Bilia så tror inte att det kan vara den som klyddar. Men det känns som att den blandar för magert vid tomgång som jag också tror kan vara på grund av sonden? Men när detta problem försvinner så är felkoderna tillbaka och det känns som att lambdasonden är nu istället inställd på "ett visst-läge" och blandar för fet. Märker jag på bränsleförbrukningen också men inga felkoder om det.
Något annat märkbart är att fläkten snurrar upp till maxvarv under ett tiotal sekunder och sedan stänger av sig, om den får stå på tomgång under ett par minuter och det händer mellan intervaller :O
En LMM sitter väl i min modell? Vad är symptomer av att den börjar sluta fungera?

Re: Volvo 850 GLE med anmärkningar från SBP

Postat: mån 13 jul 2009, 17:32
av mortalsex
Felen åtgärdade det var sonden som spökade men även lite småläckage för syre från katalysatorn och bak. =)
Ska nolla felkoderna nu och köra ett par mil så får ve se om dom dyker upp igen :P