Sida 1 av 1

Blårök= trasig turbo?? BYTT till ny

Postat: lör 04 jul 2009, 14:17
av Zeppe
Efter jag gjorde rent vevhusventilationen på min 2,4T- 99 (skall det sitta ett filter i slangen som går från fällan till röret mellan turbon och ic?) började bilen blåsa blått varje morgon som den startas. Det märks tydligast om den fått stå över natten. Någon som vet? För nu börjar massor av saker att gå sönder så innan jag köper en bytesturbo kan det va gott att veta. :D

Re: Blårök= trasig turbo??

Postat: lör 04 jul 2009, 15:26
av Brainy
Låter som du bör kolla upp vevhusventilationen först och främst så det inte blivit något knas med den så den inte fungerar riktigt.

Är vevhusventen tilltäppt så brukar det ryka blått.

Turbon kan du ju kika på genom att lossa downpipen och känna om det glappar innuti. Gör det inte det eller bara ytterst lite så skulle jag inte tro på turbon.

mvh
Anders

Re: Blårök= trasig turbo??

Postat: lör 04 jul 2009, 17:58
av Marlboroman
Brainy skrev:Turbon kan du ju kika på genom att lossa downpipen och känna om det glappar innuti. Gör det inte det eller bara ytterst lite så skulle jag inte tro på turbon.
Jag brukar lossa inloppsröret istället, tycker det är enklare

Re: Blårök= trasig turbo??

Postat: lör 04 jul 2009, 20:31
av Zeppe
Det var alldeles tätt i olje returen i blocket. Hoppas att det räcker med att göra rent och byta olja/filter då det inte gick att suga upp skiten utan fick peta med en dragwire för elrör.
Hoppas:)

Re: Blårök= trasig turbo??

Postat: lör 04 jul 2009, 22:58
av Brainy
Nu spånar jag lite.
Men kan det inte vara värt att fylla på med valfritt lösningsmedel i oljereturen så det får lösas upp och sedan skölja igenom med ny olja så resterna från lösningsmedlet försvinner och sen i med fräsch olja.

Marlboroman: Jo dom flesta brukar säga så, men jag är inte som alla andra ;) Skämt å sido, jag kan tänka mig att det är betydligt enklare på insugssidan på en S70 än på en 9-5a.

Re: Blårök= trasig turbo??

Postat: tor 09 jul 2009, 14:50
av Zeppe
Nu e de så att det ryker ändå :( . Jag undrar bara om det är för stort glapp i turbon?
Det går att känna ett glapp på 2 till 4 millimeter i axeln när jag känner på den. Onormalt mycket tycker jag..
Kollar vidare.

Re: Blårök= trasig turbo??

Postat: lör 11 jul 2009, 15:09
av Zeppe
Blev ny turbo från GIK.
Hoppas på en bra turbosommar :D :D