Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Oscarr
Hej!

Jag har lite funderingar kring farsans s70 2.5se 98, (144)hk varianten.

Den har nu gått 22500 mil och dags för olje service. Vilken olja ska jag köpa?
Just nu använder vi en olja från autoexperten, Midland Avanza 5w40.
Tycker den dricker mer olja nu än förut då vi servade bilen på volvo, så nu ska vi prova en annan olja.

Är det nån idé att byta kammrem innan 24000? Tänkte även byta vattenpump då, tror inte den är bytt tidigare.

Sen är bromsarna runt om slut, fick ett pris på 5500kr för material och jobb på verkstad. bra deal? Kan skruva själv men letar efter bra priser på delar, biltema är inte aktuellt känns det som.

Har läst lite om vevhusventilationen som kan strula på s70, gäller det bara turbo motorerna eller även denna också?
Hur löser man enklast det? kostsamt?

Hoppas på att nån kan ta sig tid att svara.

Mvh
av PDK
har 144hk motorn i min 850:a, b5252s.
Har dock inte märkt av att min drar någon olja, lite i så fall.
Byter var 1000:e mil, dock aldrig behövt fylla på.
Kör med mobil 2000, 10-40.

Det med vevhusventilationen, det är det värt o göra på icke turbomotorer också.
Min var nog aldrig rengjord, o den såg ut som bara den efter 14500mil.

När är kamremmen bytt senast?

Bromsarna slut? Skivor, belägg handbromsbackar till det priset om man inte vill/kan byta själv är det väl okej.
Tackar för svar!

Kamremmen är bytt vid 12000 mil, 5 år sedan ungefär.
Vad kan det kosta att lämna in bilen på volvo för rengöring av vevhusventilationen.

Ang bromsar så kan jag byta själv. men kollade priserna på delar 4500kr. hos mekonomen.
Kolla bromsdelar hos skruvat.se och se vad du kommer fram till. Varför inte Biltema? Själv skulle jag byta själv och göra nåt annat roligt för de andra slantarna :)
Vevhusventen kostar ju några kronor att rengöra hos Volvo, men de gör oftast inte det grundliga jobbet som pettson här på forumet rekommenderar med kanalerna. Billigast att göra själv.
Oljekonsumtionen beror inte på vilken olja du använder utan där spelar andra faktorer in som slitage och liknande.
Om du inte vill så kan du ju vänta till 24000 med kamremsbyte då ingen av specarna slagit in och allt känns ok i övrigt, men ska det rivas mer så kan man ju passa på att göra det jobbet samtidigt.
okej :)

Kamremmen och vattenpump har jag halvkoll på hur man gör, men vågar inte riskera att rasa något om det blir fel.

Det där med vevhusventen får jag forska vidare i. kan man märka någon symptom att den börjar sätta igen?
av *pettson*
Oscarr skrev:okej :)

Kamremmen och vattenpump har jag halvkoll på hur man gör, men vågar inte riskera att rasa något om det blir fel.

Det där med vevhusventen får jag forska vidare i. kan man märka någon symptom att den börjar sätta igen?
Gör en sökning här i forumet om vevhusventilation. Du ska se att du hittar spaltmeter att läsa.
*pettson* skrev:
Oscarr skrev:okej :)

Gör en sökning här i forumet om vevhusventilation. Du ska se att du hittar spaltmeter att läsa.
:-)-) Pettson har talat" the wise man" her ute!! :-)-) :mrgreen:
av Oscarr
Tack Pettson, bra guide där!
Få se om man vågar sig på att göra rent. eller om man får lov att lämna iväg.
Men våran s70 har

Tänkte höra vad ni kör med för olja i motorn?
Hade min bil på 27000 mila service i förra veckan och verkstaden frågade vilken typ av olja jag skulle ha. sa att jag ville ha helsyntet men de tyckte att det var bortkastade pengar på en sån gammal bil samt att den hade gått långt. Nu blev det helsyntet till slut men ville passa på och fråga er som jobbar som mek om det ligger något i påståendet?

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däck […]

I mitt fall är datamängden inget bekymme[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]